VIDEO INTERVIU Irina Pencea, eMAG: Bugetul pregătit de Black Friday ajunge la 2.500 de lei în medie, cu 13% mai mare decât anul trecut. Sub presiunea inflației oamenii caută produse mai accesibile, din categorii mai ieftine

black friday

eMAG a pregătit peste 1,5 milioane de oferte de Black Friday, care va avea loc în acest an pe 11 noiembrie, cu o valoare totală a reducerilor de 360 de milioane de lei. Startul ofertelor va fi dimineața devreme, iar primii care vor afla sunt cei care au aplicația descărcată. eMAG se așteaptă ca românii să cheltuie în medie 2.500 lei în acest an, cu 13% mai mult decât anul trecut, în contextul în care inflația a făcut prețul un factor foarte important iar oamenii caută reduceri. În plus, oamenii caută acum produse din categorii mai ieftine, mai accesibile. Despre toate aceste lucruri a vorbit Irina Pencea, Chief Marketing Officer eMAG, într-un interviu pentru Economedia.

Principalele declarații:

  • Primii care vor afla când se dă startul reducerilor sunt cei care au aplicația descărcată și care vor primi notificare în acest sens
  • Sub presiunea inflației și a prețurilor care sunt în creștere în toate direcțiile, oamenii resimt din ce în ce mai mult nevoia de a cumpăra la cel mai bun preț și prețul devine un criteriu cât mai important
  • eMAG are peste 1,5 milioane de oferte: 14 brand-uri de mașini și peste 100 de de mașini pe stoc, un velier, case cu reduceri, aur, carne de porc, electrocasnice și electronice, fashion
  • Bugetul pregătit de Black Friday ajunge la 2.500 de lei în medie, cu 13% mai mare decât anul trecut
  • 69% din oferta eMAG este la cel mai bun preț din an
  • Valoarea totală a reducerilor este de 360 de milioane de lei
  • Oamenii caută oferte și vor să beneficieze de cel mai bun preț din an, vor cumpăra produse din mai multe categorii, deci își vor cumpăra chiar stocuri pentru produsele uzuale
  • Nu credem că va urma o frână pentru cumpărături
  • Din punct de vedere al structurii, coșul a fost mai încărcat decât de obicei cu produse de valoare mare – în general electrocasnice, electronice, produse pentru casă. Dar din ce în ce mai mult vedem și celelalte categorii care iau viteză și aici avem de la scutece pentru copii, la produse pentru curățenie, jucării
  • Ne așteptăm la o posibilă creștere a coșului, însă este foarte greu să estimăm acum cu cât va crește efectiv
  • Oamenii caută și produse la un nivel de preț mai mic în categorie, oamenii au început să cumpere anul acesta produse din categorii mai ieftine
  • Schimbările de comportament. Pe de o parte, ieșirea din pandemie, care ne-a făcut pe toți să ieșim mult mai mult din casă și atunci să căutăm produse pentru ieșitul din casă. Pe de altă parte, inflația a pus presiune și am văzut această schimbare de comportament către produse mai accesibile în cadrul fiecărei categorii
  • Anul acesta lanțurile logistice au funcționat mai bine decât anul trecut. Avem stocuri foarte bune și avem și un flux de aprovizionare foarte bun
  • Anul trecut am avut o diferență față de ceea ce am anunțat ca încasări cu ceea ce am realizat, care s-a întâmplat tocmai datorită începutului de diversificare pe care l-am văzut în coșul de cumpărături
  • Estimarea noastră în acest moment este de încasări 639 de milioane lei, deci mai mare decât anul trecut
  • Avem peste 5.000 de selleri în campanie. Ca și pondere, cu siguranță oferta lor este dominantă față de oferta noastră, anul acesta
  • Baza de clienți Genius are peste 400.000 de clienți
  • Investiția pe care am anunțat-o este parte dintr-un plan de investiții pe 3 ani. Partea de logistică și, respectiv, centrul logistic din Joița a beneficiat de aceste 43 milioane de euro investite în automatizare
  • Luăm soluții robotizate prin care rafturile pe care produsele sunt stocate vin către operatori, către oameni. Prin asta crește foarte mult productivitatea oamenilor și îi ajută să poată procesa mult mai multe produse în fiecare oră de lucru
  • Întreaga investiție reflectă încrederea pe care noi o avem în creșterea pe care o va avea e-commerce-ul în perioada următoare
  • La anul sperăm să reușim să renunțăm complet la pungile de plastic
  • Anul acesta am investit de asemenea în servere, în soluții de stocare a datelor foarte complexe și am mai făcut o investiție tot anul acesta în call center. Pe lângă colegii noștri din call center care răspund telefoanelor din partea oamenilor, avem un chatbot, chatbot-ul Dana, pe care l-am inaugurat chiar de curând, tocmai pentru a ajuta cu operațiunile simple care pot fi automatizate.
  • Livrările le vom face până pe 25 noiembrie în totalitate. Cea mai mare parte a lor se va întâmpla în primele zile de după Black Friday. De altfel, chiar în București, pentru că avem o soluție de livrare și de procesare foarte rapidă, vom putea livra până la 40.000 de produse chiar în aceeași zi



Black Friday la eMAG – 11 noiembrie este data. Aș începe prin a te întreba dacă păstrați și în acest an surpriza orei de lansare și, dacă da, cum poți afla primul când începe Black Friday la eMAG.

Bineînțeles. Rămâne tot dimineața devreme, rămâne pentru toți o surpriză, dar primii care vor afla sunt cei care au aplicația descărcată și care vor primi notificare în acest sens. Deci soluții ca oamenii să fie siguri că prind primele secunde din Black Friday avem.

Spune-ne puțin ce oferte pregătiți. Am văzut că este un număr record, n-ați mai avut niciodată un astfel de număr și cred că este o creștere de 50 % față de anul trecut. Cum ați reușit să pregătiți atâtea oferte și în ce constau ele?

Ce s-a întâmplat anul acesta e consecința a două lucruri. Pe de o parte, este dezvoltarea pe care noi avem în marketplace de ceva timp încoace. Noi ne-am propus să devenim o platformă de vânzare pentru toți antreprenorii care vor să vândă online într-un fel simplu și ușor. Dar, în același timp, anul acesta a contat foarte mult și faptul că, sub presiunea inflației și a prețurilor care sunt în creștere în toate direcțiile, oamenii resimt din ce în ce mai mult nevoia de a cumpăra la cel mai bun preț și prețul devine un criteriu cât mai important. Și atunci, pentru a putea oferi clienților prețuri cât mai bune, noi invităm sellerii să vândă alături de noi în campanie. Deci nu sunt campanii organizate doar de eMAG, ci împreună cu cei care vând prin noi.

Culminarea acestei acestui efort este acum de Black Friday, când noi am deschis invitația către selleri de ceva timp și numărul de înscrieri din partea lor este chiar foarte mare, este unul record.

Avem chiar peste cele 1,5 milioane de oferte, ceea ce pe de o parte ne arată că interesul din partea lor există, că și ei au înțeles că oamenii caută reduceri, și pe de altă parte ne ajută pe noi să avem o gamă foarte largă, foarte diversificată de oferte în Black Friday, ceea ce din nou ajută foarte mult clientul să găsească soluția sau produsul potrivit pentru nevoia pe care o are.

Modul în care noi am am obținut aceste oferte mai este susținut și de faptul că noi pentru ca sellerii să participe și să-i ajutăm să vindă și să ofere cele bune prețuri clienților, am dat și un discount de comision. Practic, participarea la promoție se întâmplă și cu susținerea noastră concretă față de ei, nu doar prin prezența în platformă.

Deci acesta este în felul în care noi ne-am construit oferta de peste 1,5 milioane de produse pe care o avem astăzi. Iar din punct de vedere categorii, toate categoriile pe care noi le vindem sunt active. În plus, avem și categoriile surprize, speciale, care rămân în continuare cu o ofertă foarte activă. Avem mașini foarte multe, avem chiar mașini pe stoc, 14 brand-uri de mașini și peste 100 de de mașini pe stoc, deci o ofertă foarte variată.

Avem un velier de vânzare care are și un discount semnificativ. Avem case de vânzare care au reduceri. Avem aur. Și ne ducem până la carne de porc, de exemplu, care este una extremă, pe care o o vindem tot prin intermediu vânzărilor din marketplace. Ei o livrează în condiții de siguranță către client. Deci avem absolut toată gama. Asta, sigur, completând oferta noastră tradițională în zona de produse de valoare mare din zona de electrocasnice și electronice, pentru casă și pentru uz personal, care va fi și de data asta foarte bogată. Avem fashion destul de mult pentru că am remarcat anul ăsta că este o cerere destul de mare de când oameni oamenii au putut să iasă din casă și să-și vadă de viața lor împreună cu ceilalți. Contează foarte mult cum arată și da, de asta am și văzut creșteri pe partea de cantități vândute în zona de fashion și partea de beauty. Deci gama este completă, este cea mai largă gamă pe care am avut-o până acum în Black Friday.

Cum arată bugetul mediu pentru un cumpărător care s-a pregătit de Black Friday anul acesta?

Noi studiem în fiecare an înainte de Black Friday intenția de cumpărare a oamenilor, dar și disponibilitatea lor de a cheltui în Black Friday. Și anul ăsta am fost surprinși de faptul că bugetul pe care ei l-au pregătit este mai mare decât anul trecut, ajunge la 2.500 de lei în medie. Este cu 13% mai mare decât anul trecut și asta ne dă încredere că oamenii cu adevărat am înțeles că de Black Friday pot avea oferte foarte bune și așteaptă cu mare interes acest eveniment.

E foarte important pentru toată lumea să știe că în în Black Friday la noi ofertele sunt oferte foarte bune, pentru că noi respectăm pe de o parte legea care cere ca ele să se aplice la cel mai mic preț din ultimele 30 de zile. În sensul ăsta, avem un ajutor din partea tehnologiei, astfel încât noi ne asigurăm că toate ofertele sunt la acest preț. Ele, dacă nu îndeplinesc acest criteriu nu pot apărea în platformă efectiv.

Dar, mai mult decât atât, în acest Black Friday avem reduceri mult mai mari decât la ultimele 30 de zile. Avem prețuri care sunt cele mai bune prețuri din an, avem 69% din această ofertă foarte largă la cel mai bun preț din an. Este o cifră impresionant.

La ce cifră maximă pot ajunge reducerile?

Valoarea totală a reducerilor pe care am calculat-o noi în acest moment este de 360 de milioane de lei și ia în calcul reducerile pe care le oferim în toate categoriile de produse.

Ai spus într-un interviu anterior că oamenii vor să cheltuie anul acesta cea mai mare sumă de până acum din toți anii de Black Friday. De ce crezi că se întâmplă asta, într-un an marcat de inflație foarte mare și cu perspective destul de întunecate, cel puțin în această iarnă?

E greu de spus. Dar modul în care am interpretat noi această cifră are legătură cu tipul de produse pe care ei vor să le cumpere. Până acum, de exemplu, după ce s-au ridicat restricțiile legate de COVID, deci undeva din primăvară încoace, pe măsură ce inflația și-a spus cuvântul din ce în ce mai tare, am resimțit faptul că oamenii amână multe din cumpărăturile de valoare mare.

Probabil că suma asta este corelată cu momentul în care ei iau în considerare să cumpere, totuși, chiar și produse de valoare mare, tocmai pentru că primesc un discount foarte bun. Cam așa vedem în momentul ăsta suma pe care ei o au la dispoziție.

De asemenea, ne gândim că pentru că ei caută oferte și vor să beneficieze de cel mai bun preț din an, vor cumpăra produse din mai multe categorii, deci își vor cumpăra chiar stocuri pentru produsele uzuale, pentru că le pot lua la un preț foarte bun.

Deci, practic oamenii tratează acum aceste cumpărături de investiții pentru o perioadă în care prețurile vor continua să crească?

E un cuvânt mare, nu pretindem că suntem o destinație pentru investițiile oamenilor. Însă, cu siguranță, atunci când te gândești foarte bine dacă să cumperi sau nu un produs și prețul este foarte important, este într-adevăr o decizie foarte smart sau foarte atent gândită să cumperi într-un moment de vârf.

Vom mai vedea cumpărături și de sărbători sau oamenii se pregătesc acum? Vă așteptați ca după această ediție de Black Friday să vină cumva o frână pentru cumpărături din partea oamenilor?

Nu credem că va urma o frână pentru cumpărături, pentru simplul motiv că sunt produse pe care le poți cumpăra acum, sunt produse pe care le vei cumpăra înainte de Crăciun – de exemplu, pentru cadouri. E puțin probabil ca oamenii să poată să facă toate investițiile de acum, de exemplu pentru cadourile pentru cei dragi. La fel, pentru pregătirile pentru sărbători, este puțin probabil să le poată face cu totul în această unică zi. Deci ne așteptăm să crească în continuare. În acest sezon în general vedem creșteri.

Care este structura pe care o vedeți pentru coșul de cumpărături în această ediție de Black Friday? Către ce produse se orientează oamenii?

Suntem și noi curioși să vedem cum va evolua până în momentul de față. Noi știm că, din punct de vedere al structurii, coșul a fost mai încărcat decât de obicei cu produse de valoare mare – în general electrocasnice, electronice, produse pentru casă. Dar din ce în ce mai mult vedem și celelalte categorii care iau viteză și aici avem de la scutece pentru copii, la produse pentru curățenie, jucării. Poți să te pregătești pentru Crăciun încă de pe acum.

Gama e foarte largă și din perspectiva asta ne așteptăm la o balansare a categoriilor poate mai mare decât în alți ani.

Care credeți că va fi valoarea coșului?

Este foarte dificil de estimat valoarea coșului în acest moment. De ce? Pentru că avem mai mulți factori care influențează această valoare. Pe de o parte avem inflația și știm că multe categorii de produse au fost aflate de inflație. Pe de altă parte avem această scădere de valoare din categorii de frecvență, cum le spunem noi, categorii de valoare mai mică. Și atunci ne așteptăm la o posibilă creștere a coșului, însă este foarte greu să estimăm acum cu cât va crește efectiv.

Dar o valoare orientativă aveți?

Nu avem încă una pe care să putem da public în acest moment, pentru că nu avem încă o claritate de structură. Nu considerăm că ar trebui să lansăm o informație pe care nu suntem siguri.

Am văzut că, cel puțin din punct de vedere al cumpărăturilor făcute în supermarket, la retaileri, oamenii și-au schimbat puțin comportamentul de cumpărături. Să zicem că s-au mutat de la produse de brand către cele proprii. Ce se întâmplă din punctul vostru de vedere? Mai cumpără oamenii produse de brand sau cumpără cantitate, mai multe produse de o valoare mai mică?

Noi am văzut un o tendință care se regăsește, cred, în toate tipurile de retail, în care oamenii caută și produse la un nivel de preț mai mic în categorie. Volumele pe care le vedem, le vedem pentru că oamenii au început să cumpere anul acesta produse din categorii mai ieftine.

În continuare, însă – și probabil că asta este particular valabil pentru Black Friday –, ne așteptăm ca și produsele de valoare mare sau și produsele mai scumpe dintr-o categorie să aibă o vânzare mai mare decât în restul anului. Și asta tocmai pentru că în acest moment reducerea este una semnificativă și pe care o resimți mult mai mult la un produs de valoare mare

În total, pe parcursul acestui an ați văzut diferențe, schimbări de comportament ale consumatorilor?

Schimbările de comportament au legătură cu câțiva factori pe care îi povesteam. Pe de o parte, ieșirea din pandemie, care ne-a făcut pe toți să ieșim mult mai mult din casă și atunci să căutăm produse pentru ieșitul din casă, pentru întâlnirea cu alți oameni. Pe de altă parte, inflația a pus presiune și am văzut această schimbare de comportament către produse mai accesibile în cadrul fiecărei categorii. Și nu în ultimul rând, am remarcat că oamenii și-au păstrat obiceiul de a comanda și au început să folosească din ce în ce mai mult instrumentele pe care noi le punem la dispoziție, care țin de conveniență. De la livrarea gratuită prin Genius, la livrarea în easybox, care a crescut foarte mult în acest an.

Anul trecut era unul marcat de creșterea costurilor – cu containere, cu transport, cu diverse. Anul acesta cum a fost din punct de vedere al pregătirilor?

Anul acesta lanțurile logistice au funcționat mai bine decât anul trecut de când s-au ridicat restricțiile de pandemie. Există, însă, încă în China lockdown-uri corelate cu Covid, dar mult mai puțin decât înainte.  Deci, în momentul de față noi avem stocuri foarte bune și avem și un flux de aprovizionare foarte bun, deci nu putem spune că este aceeași situație ca în pandemie, cu siguranță.

Pentru Black Friday noi începem pregătirile cu foarte mult timp înainte, cam la începutul anului ne apucăm de pregătiri, de discuții cu furnizorii și partenerii noștri, facem comenzi de la acel moment. Sigur, este un pariu pe care îl facem vizavi de ce va fi în noiembrie. Dar asta este modalitatea prin care ne asigurăm că oamenii vor avea stocuri din care să aleagă produsele pe care și le doresc. Deci, din perspectiva asta, nu am resimțit în acest an o influență a stocurilor pe care noi le-am comandat pentru a le avea de Black Friday. Suntem foarte bine pregătiți și dotați în depozitele noastre. Și vedem asta și la sellerii care vând prin platforma noastră. Și ei au stocuri destul de bune pentru ofertele pe care le avem.

Am observat că anul trecut ați avut încasări puțin mai mici decât așteptările pe care le aveați atunci. De ce s-a întâmplat asta și la ce vă așteptați anul acesta?

Este greu să estimezi înainte cum va reacționa lumea la oferta pe care o ai. Noi încercăm să facem aceste calcule bazate pe istoric. Ultimii ani au fost niște ani greu de estimat pentru toți, adică a fost foarte dificil să prezicem ce va urma.

Da, am avut o diferență față de ceea ce am anunțat cu ceea ce am realizat, care s-a întâmplat tocmai datorită începutului de diversificare pe care l-am văzut în coșul de cumpărături, dar care era foarte mult corelat cu adopția e-commerce-ului în cadrul categoriilor. În acest moment, de asemenea, ne așteptăm la o creștere cantitativă a numărului de produse comandate de oameni și ne așteptăm și la o creștere de vânzări de 30 milioane lei. Estimarea noastră în acest moment – și vom vedea cum evoluează – este de 639 de milioane lei, deci mai mare decât anul trecut. Însă, cum spuneam, e dificil să știm cum vor reacționa oamenii într-un context nou. Totuși, după 2 ani de pandemie, în care cumva ne obișnuisem cu pandemia, s-a terminat pandemia, însă avem această nouă realitate care e cu totul diferită și pe care este foarte greu să o estimezi cu exactitate.

Câți selleri ați atras anul acesta în campanie și care este procentual oferta eMAG și oferta sellerilor?

Avem peste 5.000 de selleri în campanie, cu siguranță, încă nu am închis oferta finală. Deci din perspectiva asta noi ne așteptăm să mai evolueze. Vedem de altfel că ultimele zile ne-au adus surprize foarte plăcute, participarea lor este mult mai mare decât ne așteptam. Ca și pondere, cu siguranță oferta lor este dominantă față de oferta noastră, anul acesta, în care avem o gamă de largă. Deci se adeverește ceea ce ne-am dorit și se întâmplă ceea ce ne-am dorit și anume să creștem marketplace-ul și să devenim o platformă pentru oameni în care ei să poată să cumpere din toate categoriile de care au nevoie. Și asta nu este posibil fără ajutorul sellerilor.

Ne poți spune ceva și despre profilul clienților eMAG, profilul clienților de Black Friday, s-a schimbat în vreun fel?

Urmează să vedem și noi cum se va defini profilul de anul acesta. Ce știm din fiecare an este că Black Friday e un moment în care oamenii încearcă e-commerce-ul. Este un moment de intrare, în care chiar și cei care poate nu au considerat să cumpere online până acum o fac, în general atrași de reducerile pe care le au pentru produsele pe care și le doresc. Deci din perspectiva asta se păstrează această această tendință de a atrage oameni care până acum nu au cumpărat online.

Și, în același timp, vedem în partea cealaltă oameni care sunt din ce în ce mai familiari cu cumpărăturile online și care folosesc din ce în ce mai rapid și mai mult serviciile pe care noi le oferim. De exemplu, ce remarcăm destul de puternic este în cazul clienților care au abonamentul Genius activ, ai ajung să cumpere mult mai mult decât o făceau înainte. Ei își dau seama cât de ușor este să comanzi și să-ți vină acasă produsul pe care îl dorești fără ca tu să mai faci un efort. Iar pentru că au abonamentul Genius, ei nu plătesc livrarea pentru comenzile pe care le aleg, ci ele vin fără cost de livrare. Asta este o facilitate care ajută foarte mult în creșterea gradului de adopție al e-commerce-ului cam în toate categoriile. Și este ceva ce pentru noi e foarte vizibil, mai ales că ne uităm la baza de clienți Genius, care astăzi are peste 400.000 de clienți și care a crescut foarte mult, mai ales de când am extins abonamentul în 4 cele platforme – eMAG, Tazz, Fashion Days și Freshful.

Ați anunțat săptămâna asta investiții de 43 de milioane de euro la în depozitul de la Joița. Ce ați făcut cu suma asta practic în depozit și ce beneficii aduce investiția pentru cumpărători?

Investiția pe care am anunțat-o este parte dintr-un plan de investiții pe 3 ani, care este un plan masiv în toate domeniile corelate cu business-ul nostru. Partea de logistică și, respectiv, centrul logistic din Joița a beneficiat de aceste 43 milioane de euro investite în automatizare. Ce am făcut a fost să luăm soluții robotizate prin care rafturile pe care produsele sunt stocate vin către operatori, către oameni. Prin asta crește foarte mult productivitatea oamenilor și îi ajută să poată procesa mult mai multe produse în fiecare oră de lucru, față de cum o făceau până acum. Este un proiect la care lucrăm de un an și ceva pe care îl implementăm cu unul dintre cei mai mari furnizori de astfel de soluții, care este Knapp și care lucrează alături de noi de peste un an de zile la implementare soluției, soluție care va porni în acest an de Black Friday, într-un moment în care, de altfel, crește foarte mult numărul de produse pe care noi le livrăm din centrul nostru logistic.

Întreaga investiție reflectă încrederea pe care noi o avem în creșterea pe care o va avea e-commerce-ul în perioada următoare și este o pregătire pentru a face față unor volume mult mai mari de comenzi.

Această investiție ne ajută la consolidare. Pentru că aducem produsele de pe diverse rafturi în cadrul depozitului, ne ajută să le consolidăm în același pachet și astfel să reducem cantitatea de ambalaj pe care o folosim. La anul sperăm să reușim să renunțăm complet la pungile de plastic și să ajungem la o consolidare cât mai mare, aproape completă, să-i spunem a tuturor coletelor pe care le avem. Cu siguranță impactul pe care îl are investiția pe care am făcut-o în automatizare la nivel de mediu chiar va face o diferență.

Ați mai realizat investiții și în alte domenii?

În fiecare an facem investiții în zona de tehnologie. Și anul acesta investim pentru că de la an la an avem un trafic în creștere pe platforma noastră de Black Friday. Avem mai mulți clienți care vin, care interacționează cu mai multe servicii. Pentru asta este nevoie să avem investiții susținute în zona de tehnologie. Anul acesta am investit de asemenea în servere, în soluții de stocare a datelor foarte complexe și am mai făcut o investiție tot anul acesta în call center. Pe lângă colegii noștri din call center care răspund telefoanelor din partea oamenilor, avem un chatbot, chatbot-ul Dana, pe care l-am inaugurat chiar de curând, tocmai pentru a ajuta cu operațiunile simple care pot fi automatizate. Astfel încât oamenii să afle, de exemplu, în ce stadiu este comanda lor, ce se întâmplă pe comandă, care sunt informații destul de simple pentru care nu au nevoie să aștepte la rând pentru a intra în contact cu un operator și poate pot fi rezolvate foarte ușor de asistentul Dana.

Când să ne așteptăm la livrări produsele achiziționate de Black Friday?

Livrările le vom face până pe 25 noiembrie în totalitate. Cea mai mare parte a lor se va întâmpla în primele zile de după Black Friday. De altfel, chiar în București, pentru că avem o soluție de livrare și de procesare foarte rapidă, vom putea livra până la 40.000 de produse chiar în aceeași zi, în ziua de Black Friday, în București, pentru că sunt cel mai aproape de depozitul nostru.

Foto: Rawpixelimages | Dreamstime.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *