Inovația este cheia dezvoltării unei afaceri, iar multe business-uri de succes din România știu foarte bine această regulă. Investițiile se văd apoi în rezultate, cum este cazul pentru firma producătoare de ambalaje Exonia, fondată la Iași în 2003.
Exonia a înregistrat o creștere constantă a cifrei de afaceri în special în ultimii ani, precum și a profitului ca urmare a investițiilor masive pe care le-a făcut începând cu anul 2020 dar și pe măsură ce cererea pentru ambalaje biodegradabile a crescut în întreaga industrie. Astfel, în 2020, cifra de afaceri a fost de peste 11 milioane de lei, iar profitul a fost de 730.000 lei.
În 2021, cifra de afaceri a urcat la peste 24 de milioane de lei, iar profitul s-a apropiat de 3,5 milioane de lei. Iar în 2022, potrivit termene.ro, cifra de afaceri a depășit 31 de milioane de lei, iar profitul a ajuns la 6,4 milioane lei.
Exonia a fost premiată în Gala Made in Romania 2023, un program Bursa de Valori București care indentifică si promovează companii de top din România. Bursa de Valori Bucuresti a lansat recent și cartea „Made in Romania: 15 companii pentru creșterea economiei românești și poveștile lor de succes”.
Economedia a discutat despre acest business cu Nadia Stoian, Co-fondatoare și Director Operational al Exonia.
Nadia Stoian: Nu ai cum să reziști în piață dacă nu dezvolți, dacă nu investești și nu inovezi. Pentru că inclusiv în domeniul nostru tot inovație facem, pentru că optimizăm foarte multe procese și îmbunătățim calitatea produselor pe care le oferim. Acesta este și un element diferențiator între noi și alți producători de ambalaje, pentru că pentru noi ambalajele trebuie să fie remarcabile și toată tehnologia pe care o avem în momentul de față ne ajută să personalizăm aceste ambalaje la o complexitate ridicată.
Și nu vorbim doar de complexitatea ambalajului de tipar, dar vorbim și de complexitatea ambalajului ca și structură.
Facem ambalaje biodegradabile din hârtie, iar de exemplu, una dintre investițiile pe care le avem în momentul de față și urmează să fie instalată în acest an în fabrică este o linie de parafinare, de cerare a hârtiei, hârtie de ambalat, care va înlocui hârtia cu polietilenă pe care dumneavoastră o cumpărați de la Carrefour și în care se ambalează mezeluri, de exemplu.
Această hârtie este foarte greu de colectat selectiv, întrucât conține două structuri de material, una ecologică, bio-degradabilă și una poluantă, plasticul. Cumva, produsul pe care noi îl vom lansa în această vară va înlocui această hârtie cu polietilen, pentru că este rezistent, este ecologic și poate fi reciclat foarte ușor.
Economedia: Aveți deja clienții convinși să vă cumpere marfa aceasta?
Nadia Stoian: Toate investițiile sunt documentate, adică cererea a fost întotdeauna pe piață. Doar că nu am avut soluții pe piața internă. Adică hârtia se poate importa, de exemplu, în această structură, hârtie parafinată direct de la producători mari din Europa. În schimb, nu există nicio fabrică în România care să poată să ia hârtia simplă și să o parafineze direct în producția internă. Noi vom putea să facem acest lucru. Practic luăm o rolă de hârtie normală și o transformăm într-o hârtie parafinată. Iar cerere, da, avem pe piață de foarte mult timp, pentru că noi acest produs îl vindem de câțiva ani buni, doar că nu am putut să oferim produsul 100% intern. Cumva depindeam de niște furnizori de materii prime.
Economedia: Cu ce altceva vă mențineți și creșteți numărul de clienți?
Nadia Stoian: Cu soluții la problemele cu care se confruntă aceștia. Vă mai dau un exemplu: sacii de făină, sacii de nutrețuri. În momentul de față, majoritatea producătorilor ambalează semiautomat, după care cos acești saci cu acul.
Noi vom putea să punem un adeziv pe interior care să ofere posibilitatea clientului final să-l termosigileze fără să mai fie nevoie să-l coasă pe exterior. Pe lângă faptul că arată urât, nici nu securizează produsul. La un sac de făină vă imaginați ce se poate întâmpla când treci pulberea aceea prin spărturile făcute de acul cu care s-a cusut.
Economedia: În piața din Statele Unite apar periodic știri în presa economică care spun că e semn de criză când scade cererea de ambalaje. Se simte acest lucru pe piața din România în acest moment sau a anticipat piața din România vreodată o criză prin scăderea numărului de ambalaje ca semnal al faptului că oamenii cumpără mai puțin și expediază mai puțină marfă?
Nadia Stoian: Semnul vine în primul rând de la transportatori, pentru că transportă mai puțină marfă pe intern și internațional în momentul de față.
Dar da, este un indicator important. Noi am resimțit această scădere, dar am resimțit-o după perioada pandemiei, în special pentru că în pandemia a fost un boom al livrărilor la domiciliu, iar ambalajele pe care noi le produceam erau decise acestui business de delivery. Doar că oamenii, după ce s-au ridicat toate restricțiile și acum din ce în ce mai mulți își permit să iasă afară și să stea la restaurant, nu mai au nevoie de ambalaje, să ia take-away, nu mai comandă online produse. Da, se observă, se observă. Ăsta e și motivul pentru care noi ne-am axat în special pe exporturi. Noi 70% din capacitatea de producție o avem destinată exportului.
Economedia: Adică piețele către care vă orientați nu dau semnul ăsta de ușoară scădere?
Nadia Stoian: Clienții cărora le vindem aceste ambalaje sunt într-un segment care se adresează buzunarelor mai mici, ca să zic așa, sunt niște business-uri de bricolaj, adică acolo rulajul este întotdeauna fix. Unde se resimte într-adevăr este în domeniul alimentației, se resimte de asemenea în domeniul comerțului, pentru că foarte mulți oameni au în varianta magazinului online și preferă să comande produsele online. În momentul în care plasezi o comandă online automat nu ai nevoie nici de o sacoșă cu care să transporți produsul. Dar și aici cumva am venit cu alte soluții, pentru că noi facem și plicuri de curierat, iar una dintre investiții va fi în plicuri biodegradabile de curierat.
Trebuie să fii foarte atent la piață și să o simți, astfel încât să poți să-ți gândești business-ul sustenabil, să reziști pe piață. Acesta este și motivul pentru care noi am și crescut foarte mult în ultimii ani. Toate investițiile majore pe care le-am făcut au fost post-pandemie.