Chiar dacă în 2024 Alstom a promis că livrează în 2025 toate ramele rămase din contractul de 37 de unități Coradia Stream, promisiunea actuală este mai nuanțată: cele mai multe vor di aduse și puse în operare în acest an, restul în prima parte a lui 2026, notează Asociația Pro Infrastructură, care face o trecere în revistă a investițiilor care implică material rulant feroviar și perspectivele pentru 2025 la acest capitol. Reprezentanții asociației care monitorizează proiecte de infrastuctură estimează că sunt șanse mari ca în noiembrie-decembrie să vedem la treabă primele locomotive noi Alstom Traxx 3 MS, din totalul de 16 bucăți. În pregătire se află licitație de 12 rame pe hidrogen, dar termenul limită din PNRR nu mai poate fi respectat, arată API.
API menționează că suntem foarte în urmă: deși banii europeni nerambursabili din POIM erau disponibili încă de la înființarea Autorității pentru Reformă Feroviară din 2016, iar caietele de sarcini necesare achiziției de garnituri noi erau începute din deceniul trecut, instituția a reușit să aducă, abia la final de 2024, primul tren Coradia Stream.
“Sunt șanse ca 2025 să fie un dulce bun început, dar cu gust amar după 20+ de ani de nepăsare și incompetență. Chiar dacă în 2024 Alstom a promis că livrează în 2025 toate ramele rămase din contractul de 37 de unități Coradia Stream, promisiunea actuală este mai nuanțată: cele mai multe aduse și puse în operare în acest an, restul în prima parte a lui 2026. În 2025 sperăm să vedem terminată omologarea ramelor Pesa cu start teste naționale în vară. Din ce știm noi, modelul care va ajunge în România este în procedură de omologare (în derulare la Velim) în cadrul altei comenzi. Deci la noi ar fi doar campania de teste pe rețeaua românească. Altfel, producția de serie va fi întârziată. De la Pesa luăm 20 de rame InterRegio (PNRR) și 62 Regio (Fondul de Modernizare). În plus, este finanțare asigurată pentru încă 9 trenuri electrice InterRegio și ne așteptăm ca aceasta să fie utilizată la suplimentarea comenzii către Pesa în contractul cadru existent. Nu în ultimul rând, sunt șanse mari ca în noiembrie-decembrie să vedem la treabă primele locomotive noi Alstom Traxx 3 MS, din totalul de 16 bucăți”, notează analiza API.
- API Despre modernizări:
“Dacă în 2024 CFR Călători a intrat în posesia a doar 6 vagoane modernizate prin bugetul de stat, în 2025 așteptăm 10-15 din totalul de 139 prinse în PNRR. Procesul s-ar accelera după ce vor fi gata testele de conformitate la capetele de serie, deci în 2026 le vom avea pe restul. În pachetul celor 55 locomotive, ne așteptăm la o livrare mai consistentă din partea celor de la Softronic (10 din 19 bucăți aflate în diverse stadii, astăzi). Tocmai au primit certificarea pe 21.01.2025, deci au liber la producția de serie. Câteva din alte 19 unități vom vedea și de la Reloc Craiova, aici nefiind gata certificarea. Ultimele 17 locomotive de la SCRL probabil vor sosi întârziat, fiind companie de stat care trebuie să cumpere anumite componente prin licitație publică”.
- Capitolul “în pregătire”
“În pregătire se află licitație de 12 rame pe hidrogen, eșuată de 3 ori și reluată în decembrie 2024. S-au tot actualizat cerințele, în speranța că a patra oară-i cu noroc. Evident, termenul limită al PNRR, 2026, nu mai poate fi respectat. Să vedem din ce fonduri vor fi luate dacă procedura de achiziție va fi dusă la bun sfârșit de data asta. O licitație pe care o așteptăm în acest an este cea de 58 de rame regionale suplimentare, finanțare asigurată prin Programul Transport. Prin Fondul de Modernizare așteptăm o altă achiziție de 23 locomotive electrice noi.
Și cam atât, deși nevoia de investiții e imensă după seceta din ultimii 20 de ani. Îndrăznim să visăm că 2025 ar putea fi preludiul unei mici guri de oxigen pentru materialul rulant pe calea ferată românească. Însă departe de normalitatea necesară”.
Reprezentanții API mai subliniază că oficialii CFR SA sunt obligați să accelereze procesul de electrificare a rețelei, în condițiile în care România va primi sute de rameîn următorii ani, iar pe fonduri europene nu se pot achiziționa garnituri diesel.
“De vreo 30 de ani ne chinuim să finalizăm electrificarea pe Bărboși-Tecuci, astfel încât să legăm Galațiul direct de Moldova. Cluj-Oradea e în chinurile reconstrucției, iar pe Constanța-Mangalia așteptăm cu suspans să vedem dacă se anulează licitația. Din cele 8 studii de fezabilitate dedicate, niciunul n-a reușit să prindă condeiul semnării contractului. Sub 40% din rețeaua feroviară este electrificată”, notează API.