Înmagazinarea de gaze în depozitele subterane ale României a trecut de 75%, începând de azi, România urmând a înmagazina mult peste 80%, atât cât sunt cerințele Comisiei Europene pentru țările membre ale UE, în perspectiva iernii ce vine. Informația vine de la Ion Sterian, directorul Transgaz, operatorul Sistemului Național de Transport. Acesta avansează chiar că gradul de umplere a depozitelor va ajunge la 90%, la 30 octombrie, sfârșitul ciclului de injecție, adică România ar urma să aibă deoparte circa 2,8 miliarde de metri cubi pentru la iarnă.
Luând în calcul producția curentă, extracția din depozite, eventualele importuri din Azerbaidjan și de GNL american/emiratez prin terminalele turcești și grecești de la Mediterana, România nu ar trebui să aibă probleme în a-și asigura consumul de gaze din sezonul rece, chiar și în scenariul extrem ca niciun metru cub de gaze să nu mai vină din Rusia, conform directorului Transgaz. Cu atât mai mult, spune Sterian, cu cât cererea este posibil să fie mai mică ca în anii trecuți, pentru că industria grea, energofagă, este aproape închisă.
Într-un scurt interviu pentru Economedia.ro, Sterian a făcut și calculele: „Noi avem un avantaj față de majoritatea statelor care au procent mai mare din UE. Acelea nu au producție proprie și se bazează pe 80%-90% gaze din import și de aceea ei înmagazinează. Producția României a ajuns la 25 milioane metri cubi pe zi, prin stabilizarea producției la OMV Petrom, prin creșterea de producție la Romgaz, cu câteva sute de mii de metri cu pe zi. Prin punerea în producție a zăcămintelor Ana și Doina de către Black Sea Oil and Gas vin 3 milioane de metri cubi pe zi. Au solicitat să mărească producția cu încă un milion de metri cubi pe zi și să ajungă la 4 milioane de metri cubi pe zi. Sper ca de la 1 octombrie să mai vină un milion. S-ar duce producția internă la peste 26 milioane de metri cubi pe zi. Depogaz a făcut investiții la înmagazinarea de la Bilciurești (unul dintre cele mai mari depozite ale României – n.r.) și a mărit capacitatea de extracție din depozit cu 2-3 milioane de metri cubi. Zilnic se pot extrage din înmagazinare 31-32 milioane metri cubi (este vorba de toate depozitele din țară – n.r.). Astfel, ajungem undeva la (26 + 32) circa 58 de milioane de metri cubi pe zi. Cam ăsta este consumul zilnic mediu al României în ultimile 2 ierni. Chiar dacă se sistează orice gaz din import, nu vor fi probleme la iarnă. Doar să nu apară situații neprevăzute, ce n-a mai fost de ani buni, adică temperaturi de -25 grade pe țară. Economia consumă mai puțin, industria s-a închis, Azomureș, Alumil. Vom face față în orice situație”.
Dincolo de resursele locale, firmele din România ar putea și importa. Dacă nu din Rusia, pentru că Gazprom ar putea sista livrările către țările „neprietenoase” (nu însă și către Ungaria, tranzitul urmând să se facă și pe la noi – n.r. ), atunci din alte părți. Aflăm astfel că, la nivel interguvernamental, România este într-un acord-cadru cu Emiratele Arabe Unite pentru achiziții de gaz natural lichefiat (GNL), iar, în perspectivă, sunt foarte probabile achiziții de GNL din SUA. Și mai există și un memorandum cu Azerbaidjan pentru gaze, dar Bulgaria pune piedici pentru că nu a făcut toate demersurile pentru interconectarea cu turcii.
Cu toate acestea, nimic nu este cert, situația fiind volatilă în toată UE. Mesajul este însă optimist, România având încredere în capacitatea Comisiei Europene de a le rezolva pe toate. „Avem contract cadru cu Emiratele Arabe Unite, de achiziții de GNL. Suntem acoperiți. Sunt discuții avansate cu companii americane de GNL. Vom aduce prin terminalele de la turci și la greci, prin terminalul de la Levitusa care are cantitate mai redusă, dar ce se poate prelua de acolo ar fi suficient pentru o situație de forță majoră. Dar în același timp s-a negociat de către Guvern, prim-ministru, ministrul Energiei, companii, Transgazul a creat coridorul transbalcanic. Există infrastructură operațională să aducem gaze din Azerbaidjan, să aducem GNL din Turcia. Așteptăm cu bulgarii. Există cu Azerbaidjan memorandum pentru a aduce gaz. Mai sunt probleme pe partea de acorduri de a folosi infrastructura din Grecia. Ne surprinde că Bulgaria iar creează probleme, că nu a ajuns la acord de interconectare cu Turcia și tergiversează și acolo. Fiind implicată Comisia Europeană, Guvernul, premierul, alți factori de răspundere din conducerea țării, se vor rezolva toate”, spune Sterian, pentru Economedia.
Transgaz este monopolul de stat care operează Sistemul Național de Transport Gaze, fiind și compania care asigură interoperabilitatea SNT cu cele ale vecinilor. El este responsabil și pentru echilibrarea sistemului și este notificată de fiecară dată când se injectează sau extrag gaze.