Ionuț Leahu conduce o rețea de clinici stomatologice extinsă în plină criză sanitară: „Pandemia a fost ca un val tsunami care a măturat în calea lui”

Ionut Leahu Dr Leahu Sursa foto: Inquam Photos / Ovidiu Micsik

Au făcut „celulă de criză COVID” și și-au pregătit echipamente de protecție încă de la primele semne ale extinderii coronavirusului la nivel mondial, au decis să asigure urgențe, în perioada în care regulile anti-pandemie închideau toate celelalte cabinete stomatologice, au investit în continuare și s-au extins în țară. Clinicile dentare Dr. Leahu au ajuns la o rețea care include 480 de oameni, peste 100 de săli de tratament și 14 clinici în București, Pitești, Timișoara, Turda, Constanța, Oradea, Iași, Sibiu, Ploiești. Plus Londra. Compania condusă de Ionuț Leahu este listată și la BVB și plănuiește să se extindă în continuare la nivel național, dar nu numai.

Vezi integral VIDEO cu Ionuţ Leahu, fondator şi CEO al reţelei de clinici dentare Dr. Leahu

ARVE Error: src mismatch

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
provider:    vimeo
url: https://vimeo.com/553323856/7920690003

src: https://player.vimeo.com/video/553323856?dnt=1&app_id=122963
src mod: https://player.vimeo.com/video/553323856
src gen mod: https://player.vimeo.com/video/553323856?h=7920690003
src gen: https://player.vimeo.com/video/553323856?h=7920690003&dnt=1

Filmare și montaj: Ovidiu Micsik / Inquam Photos

Principalele declarații ale lui Ionuț Leahu:

Cum e să conduci o afacere și un centru medical, în plină pandemie?

  • Am învățat din nou cum e cu managementul crizelor. Ne-a ajutat comunicarea online, ne-am făcut imediat o celulă de criză COVID. Era înființată din ianuarie, pentru că urmăream știrile internaționale, vedeam ce vine către noi, furnizorii ne suneau că sunt probleme cu stocurile de măști, mănuși; ne-am pregătit, ne-am făcut stocuri pentru materiale de protecție.
  • Când au venit reglementările privind suspendarea activităților, cu excepția urgențelor, am intrat pe celula de criză și ne-am întrebat ce facem – rămânem să ținem urgențe sau închidem tot? Am discutat și cu alți colegi medici, am făcut echipe, ne-am scris normele, am făcut reguli pentru cum putem fi în siguranță. Ne-am trezit că eram singura entitate privată care asigura urgențe stomatologice în șase orașe din România. Am descoperit de ce eram singurii. Veneau controale de la DPS extrem de detaliate. Am reușit să trecem cu brio de acceste inspecții.
  •  La începutul crizei, ne îmbrăcam ca niște cosmonauți, mai aveam un pic și căutam soluții ca pentru ebola. Am exagerat un pic cu măsurile de protecție la început, nebulizam aerul după fiecare pacient, ca în săli de neurochirurghie. Ne-a interesat cum putem râmâne în siguranță, să asigurăm urgențe pentru pacienții noștri, fără să ne gândim la business.
  • În aprilie am realizat 5% din cifra de afaceri țintă și 120% cheltuieli din ținta bugetată, am simțit un dezechilibru financiar. Ne-a ajutat faptul că am fost pregătiți din toamnă, cu lansarea de obligațiuni, compania era bine capitalizată, ne pregătisem ca să investim în Londra. Am reușit să facem lucrurile în așa fel încât ne-au ajuns banii să investim în Londra, să trecem peste perioada de lockdown din România și să deschidem o clinică la Iași, din acest buget de obligațiuni.

Situația după un an de pandemie

  • Am crescut echipa, am deschis clinica din Iași, am găsit parteneri pentru o clinică din Sibiu, operăm deja acolo, am inaugurat clinica din Ploiești. Am ajuns la o echipă de 480 de oameni.
  • Pandemia s-a simțit un pic ca o frână, dar ne-a lăsat și un pic de timp să ne gândim și să vedem cum arată industria. Pandemia a fost ca un val tsunami care a măturat în calea lui, iar la final poți să vezi cine a rămas în picioare. Dacă cumva suntem singuri în jocul acesta, avem o responsabiliate și mai mare să investim în infrastructură. Cum România nu are drumuri, poduri, autostrăzi, nu există nici clinici stomatologice care să integreze toate serviciile și să aibă capacitatea să reziste unui val distrugător cum e o pandemie.
  • Anul trecut am crescut cifra de afaceri. Am crescut și anul acesta, profitabilitatea își revine timid. Asta e o problemă majoră atunci când își cresc toate costurile, dar vrei să ții prețurile la același nivel. Am ținut să ținem onorariile la fel și să suportăm costurile suplimentare. Începem să ne revenim, muncim mai mult, am crescut volumele de pacienți pe care putem să îi tratăm, a crescut numărul de cazuri complexe pe care le tratăm. Ne dorim să ajungem să fim prima speranță a pacienților, pacienții să vină de la cazuri simple, să nu aștepte ca situația lor să devină caz complicat

Schimbările aduse de pandemie

  • Măștile pe care le purtăm au fost o schimbare la nivel operațional. În ceea ce privește organizarea, lucrăm mult mai mult în online, nu mai suntem atât de dependenți să ne vedem față în față, reușim să fim foarte eficienți cu timpul de întâlniri și găsit soluții. Ne-am mutat mult în online, suntem puternic digitalizați în zona de luat decizii. Făceam deja asta pentru decizii legate de cazuri, tratamente și pacienți.
  • Pacienții au înțeles că nu ești neaparat în siguranță într-o instituție la parterul blocului, oamenii au început să înțeleagă că ar trebui să scoatem medicina din locuințe, să ne mutăm în istituții. Ceea ce sper că au învățat colegii mei este că trebuie să învățăm să lucrăm împreună. Piața trebuie să se consolideze, e imposibil să rămânem atât de dispersați. Am început afacerea în 2011 și deja în 2019 am ajuns să avem cea mai extinsă rețea din România. Pornind de la nimic. Asta e puțin ciudat, într-o piață dezvoltată nu aveam cum să fac asta, nici dacă eram cel mai abil medic, cel mai talentat antreprenor. Asta spune multe despre cât de imatură e piața din România. Asta ni se trage de la faptul că nu există finanțare în România, pacientul e singurul care plătește. Sistemele de asigurări sunt practic inexistente. Din poziția de antreprenor, dacă te uiți în viitor nu vezi nimic. Fac investiții, iau credit? Stai în dubiu în fața unor astfel de decizii, dacă nu știi dacă vei avea suficienți pacienți să plătesc rate și salarii. Mulți stomatologi cred că și-au dat seama ce se întâmplă dacă nu lucrăm 2 luni sau dacă pacienții nu vin. Criza aceasta ne-a dat de gândit. Nouă ne-a arătat că viziunea noastră a fost corectă, acesta a fost un test. Ni s-a confirmat că a fost o măsură bună să ne extindem, trebuie să continuăm.

Investiții și ținte

  • Pentru anul acesta, suntem în amenajări finale la Cluj, unde avem un proiect care se apropie de investiții de 2 milioane de euro. E inițiat de mai bine de doi ani și e mai complex decât tot ce am făcut până acum. Ne-am dat seama că zona Clujului e foarte dinamică, cu pacienți de diverse categorii și vârste. Vom avea 18 cabinete medicale și bloc operator. Ne dorim să existe aceste centre de excelență în țară. Vrem să deschidem și la Galați, începem amenajările la Craiova, suntem în discuții la Brașov.
  • Tratăm 3.500 pacienți pe lună, trebuie să creștem capacitatea la 10.000, să ajungem să tratăm peste 100.000 pacienți pe an. Asta necesită locație, echipamente și pregătirea echipelor. Vrem să putem prelua pacienți pe care să îi “ținem de mână” toată viața lor.

Inovații

  • Am reușit să ne avizăm la Ministerul Sănătății, pentru a putea prelua rezidenți, legal. Suntem responsabili pentru pregătirea unor viitori specialiști. Ne-am gândit că statul român pregătește specialiști pentru mediul privat, de ce să nu venim și noi alături de stat? Punem la dispoziție infrastructură și colegi care pot fi îndrumători. În acest fel putem și să sărim de etapa că vine medicul specialist proaspăt și trebuie să îi băgăm într-un mini-rezidențiat ca să vadă ce are de făcut într-o clinică privată.

Sistemul de învățământ și piața muncii

  • Ce s-a întâmplat în această perioadă cu pregătirea rezidenților? Rezidenții care vin la noi au lucrat pe toată perioada pandemiei la pacient  Avem și o  clinică socială, unde cei cu venituri mici primesc servicii gratuite, efectate de medicul îndrumător și medicul rezident. Astfel, tinerii lucrează cu pacienți, iar oameni care nu ar fi primit astfel de servicii beneficiază de tratamente stomatologice. Rezidenții la stat au luat temperatura într-un container neîncălzit
  • Vrem să deschidem dialogul cu universitățile de stat. Noi suntem clientul lor. Eu o să recrutez și o să le ofer o carieră celor pe care ei îi pregătesc. E un proces în curs. A durat câțiva ani să facem acest prim pas, cadrul legal acum există pentru parteneriate. În România nu există stomatologie de stat adevărată, e 95% privată. Hai să lucrăm împreună, să mergem mai repede mai departe!

Schimbări pe piața muncii

  • Cred că migrăm spre supraspecializare. Stomatologul generalist, care le face pe toate, nu prea își mai găsește locul în viitor. Noi ne-am axat pe ideea de vizite puține la cabinet, pacientul trebuie să primească rapid tratamentele. Și pentru asta am făcut investiții în tehnologie. Am investit ca să putem să facem o coroană pe loc, de exemplu. Să nu trebuiască te duci de 4 -5 ori la stomatolog.

Automatizare și digitalizare

  • S-a discutat mult despre telemedicină în pandemie și noi am practicat tele-stomatologie. În procedura de triaj se purtau discuțiile telefonic, discutam urgența, trimiteam rețete. Dar 40-50% dintre cei care au sunat erau chiar în ultimul moment al urgenței, nu puteam să îl ajutăm cu toate sfaturile prin telefon. Era necesar să vină la noi. Stomatologia rămâne cu lucrat la birou. Unde se mișcă lucrurile puternic e pe partea de a digitaliza procese care țin de operaționalul clinicii și în practica curentă. În practică, ne-am trezit cumva inovatori în industrie, credem că e important să ai radiologie, să poți pune diagnosticul rapid. Felul în care integrăm tehnologiile contează. Pentru noi e normalitae, dar dacă ne uităm la industrie descoperim că 85% dintre cabinetele stomatologice nu au radiologie dentară.

România competitivă

  • Având experiența cu Londra, aș zice că suntem cam cu șase clase peste ceea ce se întâmplă în Anglia, dar acolo sistemul a fost creat în jurul unei asigurări de stat, serviciile sunt integral decontate. Acele servicii nu permit calitate, trebuie să lucrezi în viteză. Când am mers la Londra am zis că mergem și cumpărăm o clinică funcțională. Am văzut cam 16. Multe aveau probleme de igienă, să nu mai zic despre dotări și comportament cu pacienții. Suntem peste ceea ce se întâmplî în Anglia. Informația care vine din alte țări eurpeme este că în continuare primează relația medic- pacient, nu instituție – pacient și atunci medicul e pus în fața faptului de a fi singur. Și automat e cel mai bun medic pentru pacient, trebuie să găsească soluții. Dar există în acest domeniu un volum uriaș de cunoștințe, există mediul online prin care ai acces rapid la informații, putem practica stomatologie bazată pe dovezi științifice și date deja existente. Nu trebuie să iau eu singur o decizie pentru fiecare pacient.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: