Preţurile produselor care ies pe porţile fabricilor au înregistrat, în luna martie 2022 comparativ cu luna martie 2021, o creştere de 36,5% în Uniunea Europeană (UE) şi un avans de 36,8% în zona euro, arată datele publicate marţi de Eurostat și citate de Agerpres. Irlanda şi România au înregistrat cele mai mari creşteri de preţuri în ritm anual.
Conform acestor date, preţurile producţiei industriale au crescut în toate statele membre UE în ritm anual, dar cele mai mari creşteri au fost înregistrate în Irlanda (106,1%) şi România (67,6%). Eurostat precizează că în luna martie preţurile producţiei industriale în UE au fost influenţate în special de un avans de 101,3% al preţurilor la energie, ceea ce înseamnă că acestea s-au dublat, şi de o creştere de 22,8% a preţurilor bunurilor intermediare.
De la o lună la alta, martie 2022 comparativ cu luna februarie 2022, preţurile producţiei industriale au înregistrat o creştere de 5,3% în zona euro şi un avans de 5,4% în Uniunea Europeană. Preţurile produselor care ies pe porţile fabricilor au crescut în majoritatea statelor membre, cu excepţia Slovaciei. Cele mai mari creşteri au fost înregistrate în Irlanda (36,1%), Grecia (8,8%), Portugalia (8,4%) şi România (8,1%).
În martie comparativ cu februarie, preţurile producţiei industriale în UE au fost influenţate în primul rând de preţurile la energie, care au crescut cu 11,6%, urmate de preţurile la bunurile intermediare, care au înregistrat un avans de 2,9%.
Modificarea preţurilor la porţile fabricilor este transmisă de obicei pe seama consumatorilor finali şi de aceea poate fi un indicator al evoluţiei inflaţiei pe care Banca Centrală Europeană o vizează prin politica sa monetară.
Anterior, Institutul Naţional de Statistică (INS) a dat publicităţii propriile sale estimări care arată că, în România, preţurile producţiei industriale (piaţă internă şi piaţă externă) s-au majorat cu 51,7% în martie e 2022, faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Faţă de februarie 2022, preţurile producţiei industriale pe total (piaţa internă şi piaţa externă) au crescut cu 7%