Italia analizează acordarea de diverse subvenţii pentru a atenua impactul asupra cetăţenilor şi afacerilor în urma trecerii rapide la economia ecologică, transmite Bloomberg, citat de Agerpres.
“Toată lumea ştie că tranziţia este urgentă, dar toată lumea ştie că tranziţia va fi dureroasă şi va necesita eforturi uriaşe, eforturi economice şi la nivelul comportamentului. Oamenii trebuie să-şi schimbe modul în care se deplasează, produc şi cumpără bunuri”, a afirmat luni Roberto Cingolani, ministru pentru Tranziţia Ecologică, într-un interviu acordat Bloomberg TV.
Fizicianul Cingolani a fost desemnat de premierul Mario Draghi să supervizeze revizuirea economiei italiene către un viitor cu emisii scăzute, în timp ce sunt majorate investiţiile şi se asigură competitivitatea unor sectoare cheie, cum ar fi industria auto.
El pariază pe subvenţii – sprijinite parţial de fondurile incluse în Planul de Redresare şi Rezilienţă (PNNR), pe care le va primi Italia pentru reconstrucţia post-pandemie – pentru a accelera tranziţia şi a reduce nemulţumirea alegătorilor.
“Analizăm posibilitatea introducerii unor reglementări menite să atenueze costul electricităţii. Ştim unde vrem să ajungem pe termen lung, dar ne vom confrunta cu dificultăţi pe termen mediu”, a declarat ministrul pentru Tranziţia Ecologică.
Guvernul de la Roma dezvoltă un program masiv pentru îmbunătăţirea eficienţei energetice a clădirilor publice şi private şi pentru încurajarea italienilor în vederea înlocuirii a aproximativ 13 milioane de maşini vechi, poluante.
Producătorul auto Stellantis a anunţat luna aceasta că negocierile cu Guvernul de la Roma privind posibila construire a unei fabrici de baterii pentru vehicule electrice (gigafactory) în Italia continuă, pe fondul trecerii la vehicule electrice.
Stellantis, care deja are două proiecte de fabrici de baterii în Franţa şi Germania, cu investiţii totale de cinci miliarde de euro, a anunţat că în acest an va decide adăugarea unor noi unităţi în Europa şi în Statele Unite.
În acest moment, Stellantis discută cu autorităţile de la Roma, în condiţiile în care Italia este unul dintre principalele sale hub-uri de producţie din Europa.
Stellantis este al patrulea producător auto global, format în urma fuziunii dintre Fiat Chrysler şi grupul francez PSA.
Luna trecută, surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul au declarat pentru Reuters că Italia vrea să impulsioneze investiţii totale de peste un miliard de euro (1,22 miliarde de dolari) în vederea construirii unei fabrici de baterii pentru vehicule electrice, un rol important în acest plan urmând să-l joace producătorul auto Stellantis.
În mai, premierul Mario Draghi a anunţat că a ajuns la un acord cu Comisia Europeană pentru Planul de Redresare şi Rezilienţă (PNNR), în valoare de 222,1 miliarde de euro, din care 191,5 miliarde din fondul european de redresare post-pandemie şi 30,6 miliarde resurse proprii.
Din aceşti bani, autorităţile de la Roma au alocat aproximativ 600 milioane de euro pentru proiectul construirii unei “gigafactory” în Italia. Sursele susţin că autorităţile sunt încrezătoare că vor veni şi alte investiţii din partea partenerilor industriali şi financiari, astfel încât valoarea totală a investiţiei va depăşi un miliard de euro.
Planul Italiei este de a înfiinţa o schemă de parteneriat public privat (PPP), cu o participaţie deţinută de Stellantis, dar sunt luate în considerare şi alte opţiuni, susţin sursele.
Alte surse au anunţat că şefii Stellantis s-au întâlnit de cinci ori în ultimele luni cu Roberto Cingolani, ministru pentru Tranziţia Ecologică. La o întâlnire au venit şi directori de la ACC, o societate mixtă pentru baterii înfiinţată de PSA şi TotalEnergies.