Președintele executiv al eMAG, Iulian Stanciu, nu crede că România va trece printr-o recesiune în perioada următoare și consideră că avem de fapt un mediu favorabil investițiilor, precizând că retailerul online a dorit la un moment dat să se extindă în Ucraina, dar renunțarea la acest plan a fost „smart choice” în contextul actual.
„Pandemia ne-a arătat utilitatea serviciilor online. În România, faţă de criza financiară din 2009, rata de angajare este foarte mare, nu există pericolul iminent ca oamenii să își piardă locurile de muncă. O altă diferenţă faţă de atunci este cursul de schimb, atunci o luase foarte mult în sus, iar acum BNR va ţine cu dinţii de curs ca măsură împotriva inflaţiei. Aceste elemente ne dau speranță și optimism că lucrurile vor arăta bine, contextul macroeconomic favorizează investițiile și vom continua să investim”, a spus Stanciu, în cadrul unei conferințe de presă organizate de eMAG.
Întrebat dacă vede o recesiune în România, el a precizat că nu ia în considerare acest lucru în perioada următoare, iar pe termen mediu, un an-doi, a punctat faptul că „dacă am ști, am fi în altă parte”. Stanciu a mai spus că eMAG a luat în calcul turbulențe pentru următorii ani și „suntem mai prudenți decât de obicei”.
El a precizat că vede perspective foarte bune de creștere și în România, dar și în regiune pe partea de food.
„Ecommerce-ul este încă la început. Credem că este o soluție foarte bună, chiar o protecție contra inflației, pentru că prețurile din online sunt mai bune decât în offline și salvează mai mult timp”, a spus el.
Iulian Stanciu a afirmat că sectorul de comerț online din România reprezintă circa 10% din total, undeva la jumătatea clasamentului european, în contextul în care în Marea Britanie comerţul online se ridică la 30%, dar în țări precum Germania, Italia este mai scăzut. Segmentul de „food” este chiar mai scăzut, de 1% din total.
Întrebat care sunt riscurile pe care le vede în perioada următoare, Stanciu a menționat inflaţia, care va avea un impact în special asupra puterii de cumpărare a celor cu venituri mai mici, în cazul cărora ponderea ratelor şi a facturilor e mai mare. Aceştia vor renunţa la alte cheltuieli, spune el.
„Există şi riscul macroeconomic și va exista tot timpul. Dar contextul macro te poate ridica sau scădea. Ne uităm însă la ce putem face noi. Există riscul internaţional. Ne-am extins în Bulgaria şi Ungaria şi am fi vrut să ne mai extindem într-o ţară, nu putem spune care este aceasta, dar am decis să amânăm investiţia, să vedem ce se mai întâmplă. Actualul context ne-a schimbat puţin planurile”, a continuat Stanciu.
Un alt risc pe care îl văd reprezentanţii eMAG este situaţia din China, cu lockdown-ul din anumite zone, care a dus la scăderea posibilităţii de aprovizionare cu anumite produse, dar, în această situaţie, eMAG şi-a majorat stocurile.
„Sunt shortage-uri pe anumite categorii de produse, ne afectează lockdown-ul din China care împiedică producția sau shippingul. Perioadele de shortage-uri sunt însă mai scurte și stocurile ne permit să trecem peste o lună, o lună și jumătate. Vor mai fi sincope, dar ne-am adaptat, avem stocuri adaptate și producătorii au mai venit cu îmbunătățiri. În general sunt afectate produsele cu tehnologie sau sectorul de grădină, consumabilele nu sunt afectate”, a spus și Stejara Pîrcan, vicepreședinte eMAG.
Iulian Stanciu a mai afirmat că este un mit faptul că putem să producem orice în România, întrebat cu privire la producătorii și produsele românești din platformă.
„Trebuie să ne concentrăm să producem bunuri strategice, cu valoare adăugată. Este greu să producem orice în România. Nu există forță de muncă suficientă sau competitivitate pentru a putea să te bați cu marii producători europeni”, a spus el.
Președintele executiv al eMAG a mai afirmat că retailerul a analizat extinderea în Ucraina, dar a renunțat la acest plan.
„Acum, în contextul războiului, decizia a fost smart choice”, a spus Stanciu.
Citește și: