Ucraina încearcă cu disperare să îşi exporte stocurile mari de cereale pe cale rutieră, feroviară şi fluvială pentru a evita o criză alimentară mondială dar nu are nicio şansă să îşi atingă obiectivele dacă Rusia nu ridică blocada asupra porturilor ucrainene de la Marea Neagră, a declarat joi un oficial guvernamental de la Kiev, transmite Reuters, citat de Agerpres.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Înainte de invazia rusească, ţara vecină avea capacitatea de a exporta până la şase milioane de tone de grâu, orz şi porumb în fiecare lună însă acum exporturile au scăzut până la 300.000 de tone în luna martie şi 1,1 milioane de tone în aprilie.

Guvernul de la Kiev vrea să ajungă la două milioane de tone pe lună, însă se loveşte de numeroase obstacole logistice, de la lipsa de vagoane de cale ferată, combustibili şi camioane până la faptul că ecartamentul căilor ferate ucrainene este diferit de cel din ţările vecine, iar rezolvarea acestor obstacole ar putea dura câţiva ani şi investiţii de miliarde de dolari.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

În acest moment, Ucraina are un surplus de cel puţin 20 milioane de tone de cereale în silozuri şi firma de consultanţă APK-Inform estimează că alte 40 de milioane de tone ar putea fi disponibile la export odată cu viitoarea recoltă din vară.

„Porturile sunt necesare. Dar chiar şi aşa, cu siguranţă că ne vom îmbunătăţi logistica feroviară. Între timp, porturile fluviale vor putea face o treabă bună. Dar vor fi suficiente pentru a ajunge la o ţintă de şase, şapte milioane de tone pe lună? În niciun caz”, a apreciat Roman Rusakov, un oficial de rang înalt din Ministerul ucrainean al Agriculturii. “Prima sarcină este să ajungem la două milioane de tone”, a spus Rusakov.

Naţiunile Unite încearcă să intermedieze un acord pentru ca Ucraina să poată să îşi exporte cerealele din porturile sale de la Marea Neagră, cum este Odesa. În schimb, Rusia vrea ca în cadrul acestui acord să îi fie ridicate sancţiunile şi de asemenea a acuzat Ucraina că a amplasat mine în apele sale teritoriale.

În lipsa accesului la mare, Ucraina este concentrată pe rutele alternative pentru a atinge obiectivul de a livra două milioane de tone de cereale pe lună.

Ministerul Agriculturii de la Kiev speră să poată trimite 700.000-750.000 de tone de cereale pe lună prin cele două mici porturi de la Dunăre spre România, de unde ar urma să fie livrate mai departe spre Africa de Nord şi Asia. Restul până la două milioane de tone ar urma să fie exportate pe cale rutieră şi feroviară spre Europa.

Însă până acum lucrurile s-au mişcat încet. În primele 22 de zile ale lunii mai, doar 28.000 de tone de cereale ucrainene au fost exportate pe cale rutieră.

Când vine vorba de transportul pe calea ferată, aceasta este o opţiune mai promiţătoare dar rămâne complicată şi costisitoare. Trenurile ucrainene trebuie să oprească la graniţă pentru că ecartamentul căilor ferate din perioada sovietică este cu 9 centimetri mai mare decât ecartamentul căilor ferate europene. Apoi cerealele sunt reîncărcate în vagoane din trenuri diferite sau vagoanele sunt ridicate şi se schimbă boghiurile, toate acestea necesitând timp şi limitează cantităţile de cereale care pot fi exportate.