Licitația pentru 20 de trenuri electrice din PNRR: CNSC dă dreptate Alstom care a cerut prețuri și în euro, nu exclusiv în lei

trenuri electrice Alstom Sursa foto: Ionel Scriosteanu

Autoritatea pentru Reformă Feroviară trebuie să stabilească valoarea contractului pentru încă 20 de trenuri electrice noi (licitația RE-IR 2) și în moneda euro, a decis Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), care a admis contestația pe care Alstom a depus-o în decembrie 2022. Luna trecută, constructorul a cerut la CNSC ca prețul ofertei să fie stabilit și în euro pe motiv că „solicitarea costului în euro asigură egalitate de tratament între ofertanți. În plus, toate costurile pentru proiectarea, construirea și livrarea produselor sunt suportate de ofertanți în euro, mai arată Alstom, iar prin durata contractului cuprins între 28 și 43 de luni pentru livrare se va pierde mult din cursul valutar”. În această vară, Alstom urmează să livreze ARF primul tren nou din comanda totală de 37 unități (contractele din 2020 și 2021).

Contractul finanțat prin PNRR pentru cel puțin 20 de noi unități este cuprins între 1,2 și 2,3 miliarde lei. Pentru o perioadă de mentenanță de 15 ani, contractul este de 240 de milioane de euro și ajunge la aproape o jumătate de miliard de euro dacă se dublează la 30 de ani durata mentenanței și se suplimentează numărul de rame cu încă 9 unități.

Prețul ofertei reprezintă 70% din contract, iar ofertele pot fi depuse până pe 1 februarie 2023.

Ramele electrice noi trebuie să ofere o capacitate de cel puțin 160 de locuri pe scaune, 160 de locuri în picioare și 16 locuri pentru biciclete. Livrarea se va face în termen de maximum 4 ani de la semnarea contractului, durata totală fiind de 34 de ani (include și întreținerea) Traseele pe care vor circula noile trenuri electrice sunt:

  • Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova – Calafat
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Suceava
  • Galați – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Iași – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Suceava – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Giurgiu – București – Ciulnița (Slobozia) – Călărași.

Serviciile vor fi oferite, inițial, pe liniile deja electrificate la momentul punerii în circulație a trenurilor. Însă acestea vor fi extinse odată cu punerea în funcțiune a instalațiilor pentru asigurarea tracțiunii electrice (Cluj Napoca – Oradea, București – Giurgiu, Constanța – Mangalia). În PNRR este prevăzută achiziția a 20 de trenuri destinate traficului de lung parcurs, care vor deservi principalii poli de creștere economică ai României – București, Cluj, Iași și Timișoara. S-a acordat prioritate rutelor care leagă orașele principale și orașele secundare, precum și servicii de conectare a acestora, pentru a contribui la reducerea poluării din transporturi.

Sursa foto: Ionel Scriosteanu

Comentarii

  1. ARF client politic incompetent!
    Incompetența autoriltaţilor e un sport national!
    Din cauza de politic!🤔
    Asaar, licitati, licitati atât puteţi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *