Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară : primele trenuri noi cumpărate de la Alstom vor intra în circulație peste un an. Toate cele 37 de rame electrice noi vor fi livrate pe parcursul anilor 2024 și 2025. Estimarea ARF pentru cele 62 de rame de scurt parcurs

trenuri electrice Alstom Sursa foto: Ionel Scriosteanu

Primele trenuri noi din comanda de 37 de unități de la Alstom vor intra în circulație la sfârșitul anului viitor, urmând ca livrarea completă să se facă pe parcursul anilor 2024 și 2025, conform graficului, a anunțat Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, într-un interviu la B1TV. Ministerul Transporturilor prin ARF a cumpărat în această primăvară 20 de trenuri electrice noi de la Alstom, iar luna trecută a activat clauza din contract care permite suplimentarea cu încă 17 unități. Sunt primele trenuri noi pe care Statul le cumpără în ultimii 15 ani, de la achiziția automotoarelor (diesel) ,,Săgeata Albastră”.

Președintele ARF a explicat situația contractului cu Alstom și a procedurii de achiziție pentru cele 62 de trenuri de scurt parcurs, deocamdată suspendată la CNSC : ,,În acest moment, avem sub contract 37 de trenuri de lung parcurs, formate din șase vagoane care vor intra în circulație la sfârșitul anului viitor. Majoritatea acestora vor circula începând cu 2024, 2025, în baza calendarului de livrare pentru acest contract. Noi cumpărăm trenuri noi care să fie puse la dispoziția serviciilor de transport călători. Unele dintre aceste rame vor fi alocate conform contractelor de servicii publice licitate, altele vor fi alocate conform serviciilor pe care le implementează începând cu luna decembrie 2022, iar la sfârșitul perioadei din contract vor fi predate operatorilor care implementează contractele începând cu 2032…Pe lângă cele 37 de trenuri noi, de lung parcurs, se adaugă alte 20 de trenuri noi (n.r licitația RE -IR 2) și încă 62 de rame pentru transport regional, de scurt parcurs. Aceasta este o altă procedură, dar pe moment suspendată din cauza unor contestații. E dreptul fiecărui agent economic să-și apere interesele, fie prin clarificări. Noi răspundem fiecărei întrebări în parte, unele au putut să fie corectate prin documentațiile depuse în sistem. Probabil că, în câteva zile, scoatem procedura din faza de suspendare, iar cel mai târziu la începutul anului viitor să fie depuse ofertele. Sperăm ca în prima jumătate a anului viitor să fie semnate contractele, iar livrările prin 2025-2026. ” a precizat Ștefan Roșeanu.

Traseele pe care vor circula noile trenuri electrice sunt:

  • Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
  • Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova – Calafat
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași
  • Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași
  • Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Suceava
  • Galați – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Iași – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Suceava – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
  • Giurgiu – București – Ciulnița (Slobozia) – Călărași.

Serviciile vor fi oferite, inițial, pe liniile deja electrificate la momentul punerii în circulație a trenurilor. Însă acestea vor fi extinse odată cu punerea în funcțiune a instalațiilor pentru asigurarea tracțiunii electrice (Cluj Napoca – Oradea, București – Giurgiu, Constanța – Mangalia). În PNRR este prevăzută achiziția a 20 de trenuri destinate traficului de lung parcurs, care vor deservi principalii poli de creștere economică ai României – București, Cluj, Iași și Timișoara. S-a acordat prioritate rutelor care leagă orașele principale și orașele secundare, precum și servicii de conectare a acestora, pentru a contribui la reducerea poluării din transporturi.

Sursa foto: Ionel Scriosteanu

Comentarii

  1. Le distrug romanii, sparg geamurile, rup tapițeria scaunelor, fumează, etc. Sagetile albastre sunt Siemens Desiro proiectate pentru navetiști si utilizate de Romania ca trenuri InterCity pentru distante mari ce put in interior a hazna mai ales vara când se termina apa la closet. Conductorii spun ca nu au ce face deoarece sunt proiectate pentru navetisti pe distante mici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *