Autoritatea pentru Reformă Feroviară a suspendat miercuri, licitația pentru achiziția celor 62 de trenuri Regio, de scurt parcurs după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a admis o contestație a Alstom ,,pe procedură”, potrivit ARF. Miercuri, 12 octombrie era termen-limită pentru depunerea ofertelor, dar pe 11 octombrie, CNSC a admis parțial plângerea și a dispus remedierea : ,,Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, azi, 12 octombrie 2022, a suspendat procedura de achiziție a celor 62 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rute suburbane și regionale, în urma publicării pe portalul Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a soluției pe scurt în privința contestațiilor formulate pe procedură, respectiv: “admite contestația în parte și dispune remedierea”. După publicarea deciziei CNSC, ARF va pune în aplicare măsurile dispuse, iar procedura de atribuire va fi reluată, în cel mai scurt timp, conform prevederilor legale.” a transmis ARF.
Pe de altă parte, la sfârșitul lunii septembrie, CNSC respingea cererile Alstom, Pesa și Siemens pentru suspendarea licitației, dar contestațiile pe specificațiile tehnice au rămas în judecată.
Alstom, Pesa (Polonia) și Siemens au solicitat Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor clarificări privind termenele de livrare sau modalitatea de calcul a sarcinii maxime pe osie și suspendarea procedurii de achiziție până la rezolvarea clarificărilor/contestațiilor, dar CNSC a respins toate cele trei plângeri ca nefondate : ,,Respinge, ca nefondate, cererile de suspendare a procedurii de atribuire, formulate de POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SA, SIEMENS MOBILITY SRL și ALSTOM TRANSPORT SA, în contradictoriu cu AUTORITATEA PENTRU REFORMĂ FEROVIARĂ. Împotriva ei se poate formula plângere, în termen de cinci zile de la comunicare.”- decizie CNSC.
Achiziția, finanțată din fonduri europene nerambursabile (POT 2021-2027) și din bugetul de stat al României, este împărțită în 3 loturi și acoperă câte o regiune a țării:
- Lotul 1 (Est) – include 20 de trenuri care vor deservi municipiile București, Ploiești, Buzău, Focșani, Bacău, Iași și Suceava. Valoarea licitației: între un miliard și 1,3 miliarde lei.
- Lotul 2 (Centru – Vest) – include 23 de trenuri care vor deservi municipiile Brașov, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc, Bistrița, Cluj Napoca, Arad, Timișoara și Reșița. Valoarea licitației: între un 1,2 și 1,5 miliarde lei.
- Lotul 3 (Sud) – include 19 trenuri care vor deservi direct municipiile București, Ploiești, Brașov, Constanța și Alexandria, prin intermediul nodului feroviar învecinat. Trenurile din acest lot vor asigura inclusiv legătura cu stațiunile de pe Valea Prahovei. Valoarea licitației: între 984 milioane lei și 1,2 miliarde lei.
Durata contractului este de 221 luni (18 ani), prețul ofertei primește un punctaj de 70%, programul de livrare 9 puncte (pentru 18 luni de la semnarea contractului, prima unitate) și alte 9 puncte pentru o capacitate de max. 250 de persoane.