Licitațiile pentru modernizarea Magistralelor CFR Ploiești – Focșani – Suceava și Pașcani – Iași – Ungheni vor fi lansate în această toamnă. Studiile de Fezabilitate sunt la 88% – Secretar de stat

tren de lucru Sursa foto: CFR Infrastructură

Licitațiile pentru modernizarea primelor loturi ale Magistralelor CFR M 500 Ploiești – Focșani – Vicșani (Frontieră Ucraina) și M 600 Pașcani – Iași – Ungheni (Frontieră Republica Moldova) vor fi lansate în această toamnă, anunță Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor responsabil cu domeniul feroviar. Firmele de proiectare ISPCF și TPF Inginerie sunt în faza finală pentru realizarea Studiilor de Fezabilitate, 88% potrivit raportului oficial CFR Infrastructură, iar în derulare este etapa de obținere a Acordului de Mediu.

Lucrările de modernizare pe cele două magistrale vor fi cele mai importante investiții CFR în regiunea moldavă, văduvită de infrastructură de transport rutier și feroviar, singurul proiect mai important în execuție pentru reparații și creșterea vitezei de circulație fiind contractul semnat cu Ness Proiect pentru lucrări din PNRR tip Quick Wins pe M 600 Tecuci – Iași, segmentul de 42 de kilometri dintre Tutova și Munteni (județul Vaslui). Spre comparație, căile ferate din Transilvania primesc prin PNRR 1,3 miliarde euro pentru M 300 Cluj – Oradea – Frontieră Ungaria, iar în Banat sunt investiții de 27 de miliarde lei, prin PNRR și POT/CEF pe M 100 Craiova – Timișoara – Arad.

Anunțul secretarului de stat Săvoiu: „La sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a avut loc ședința pentru clarificarea stadiului procedurilor privind obținerea Acordului de Mediu pentru proiectul de modernizare a Liniei de cale ferata Ploiesti Triaj – Focsani – Roman- Pascani -Darmanesti-Suceava Vicsani si sectiunea Pascani-Iasi-Ungheni La ședință am participat împreună cu doamna Mariana Ioniță, secretar general al ministerului, și alături de reprezentanții direcției de transport feroviar din minister, directorii CN CFR SA responsabili pentru implementarea proiectelor finantate din fonduri europene, proiectanți și reprezentanți ai ANANP și ANPM. După evaluările și analizele de astăzi, speram ca la finele trimestrului al III-lea să avem aprobarea documentațiilor, a indicatorilor tehnico economici și lansarea procedurilor de execuție pentru primele tronsoane. A fost analizat, de asemenea, stadiul procedurii de mediu pentru proiectele de electrificare a liniei Constanța – Mangalia modernizarea liniei de cale ferată București-Roșiori- Craiova”.

Magistralele M 500 și M 600 

Ploiești Triaj – Focșani 143 kilometri. Studiu de Fezabilitate 88%. Estimat finalizare august 2023.

Focșani – Roman 147 kilometri. Studiu de fezabilitate ianuarie 2023. SF în analiză. procedură obținere Acord Mediu

Roman – Iași – Frontieră 116 kilometri.  Studiu Fezabilitate iunie 2023.

Pașcani – Dărmănești 77 kilometri. Studiu de Fezabilitate estimat iunie 2023.

Dărmănești – Vicșani – Frontieră Ucraina lungime 101 kilometri, Studiu de Fezabilitate Baicons cu termen estimat iunie 2023. Indicatorii au fost aprobați în februarie 2023, iar CFR așteaptă finanțare prin CEF.

Ultimul tronson al Magistralei CFR 500 București – Suceava – Frontieră Ucraina urmează să fie modernizat și electrificat, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pe care Executivul l-a aprobat în ședința de miercuri, 15 februarie- 2023. Tronsonul Dărmănești – Vicșani din județul Suceava are o lungime de 35 de kilometri, iar investiția totală este estimată la 1,8 miliarde lei (360 milioane euro).

Proiectul de modernizare pentru M 500 face parte din MasterPlanul de Transport al României, iar viteza maximă va crește la 120 km/h, pe tronsonul Dornești – Vicșani limita din prezent fiind de 50 km/h. Șina prezintă defecte în special pe suprafața de rulare: știrbituri, bavurări, patinări și desprinderi de material. Există porțiuni de traseu unde șina prezintă uzuri verticale foarte mari. Prisma de piatră spartă, în general, este curată la partea superioară. Starea terasamentului este în general bună, excepție făcând terasamentele semnalate ca puncte periculoase, se arată în Nota de Fundamentare care va ajunge pe masa Guvernului pentru aprobarea investiției. „Proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT) şi este propus pentru finanţare în perioada 2021 – 2030, conform Anexei 10.35 – „Surse de finanţare pentru infrastructura feroviară 2020 – 2030“. Linia de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră face parte din reţeaua TEN-T Core, şi este o linie importantă a reţelei de cale ferată din România, ce preia traficul feroviar internaţional de marfă şi de călători dinspre Ucraina şi face legătura cu Coridorul Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu ţările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) şi ţările din nord-estul Europei (Republica Moldova, Ucraina).

Sursa foto: CFR Infrastructură

Comentarii

  1. imi scapa mie sau nu exista informatii despre digitalizarea acestor cai ferate… pentru ca nu e suficient sa refaci infrastructura fizica daca aceeasi oameni cu steguletul galben iasa sa dea drmul trenului,,,

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *