Directorul general al Stellantis, Antonio Filosa, a promis să multiplice investițiile în Europa dacă Bruxellesul va relaxa interdicția din 2035 privind motoarele pe benzină și va urma exemplul SUA, oferind consumatorilor „libertatea” de a cumpăra orice mașină doresc, potrivit Financial Times.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Ola Källenius, șeful Ascoiației Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA) și directorul general al Mercedes-Benz, a avertizat că Comisia Europeană ar face „o greșeală catastrofală” dacă piața auto ar scădea mai mult din cauza obligării industriei de a vinde doar vehicule electrice.
Spre deosebire de China și SUA, producția auto în Europa se află sub nivelurile de dinaintea pandemiei, iar Stellantis a oprit temporar producția pe întregul continent în octombrie din cauza cererii slabe.
„Dacă există o schimbare care este mare și urgentă în reglementare, evident că vom multiplica investițiile în Europa. Ceea ce arată exemplul SUA este că atunci când există o schimbare rezonabilă în reglementare care oferă înapoi… libertatea de alegere… producătorii auto văd că există creștere”, a spus Antonio Filosa, șeful Stellantis.
Sub președintele Donald Trump, SUA au eliminat creditele pentru achiziții de vehicule electrice și propun retragerea regulilor pentru reducerea emisiilor vehiculelor. Stellantis s-a angajat să investească o sumă record de 13 miliarde de dolari în SUA în următorii patru ani pentru a contracara tarifele impuse de Trump, dar și pentru a extinde vânzările de vehicule pe benzină și hibride, care sunt mai profitabile decât cele electrice.
Prin contrast, investițiile sunt mai mici în Europa din cauza costurilor ridicate de producție și de muncă, precum și a cererii slabe din partea consumatorilor. Săptămâna aceasta, Stellantis a declarat că investițiile sale în Franța vor totaliza 2 miliarde de euro în 2025, iar compania a promis și o investiție similară în Italia.
„Am putea acum face o greșeală catastrofală… să micșorăm piața”, a avertizat Källenius privind politica UE privind emisiile vehiculelor.
Industria auto europeană vinde acum cu 3 milioane de vehicule mai puțin decât înainte de pandemie, ceea ce Filosa a spus că este echivalent cu producția a 10 fabrici auto.
Șefii din industria auto au avertizat că recentele crize de cipuri legate de producătorul olandez de cipuri Nexperia și perturbările cauzate de controlul exporturilor Chinei asupra pământurilor rare au expus din nou vulnerabilitatea lanțurilor industriale europene și pericolele trecerii la o tehnologie în care Beijingul controlează lanțurile de aprovizionare.
„Vom avea mai multe crize dacă nu ne construim autonomia”, a adăugat Filosa.
Volkswagen și alți producători auto au avertizat că fabrici din Europa ar putea fi închise din cauza lipsei de cipuri provocate de disputa cu China privind preluarea controlului asupra Nexperia de către olandezi. Deși China a fost de acord acum să permită expedierea unor cipuri Nexperia în afara țării, directorii din industrie se tem că procesul de aprobare ar putea fi de durată și ar necesita transmiterea unor informații sensibile către autoritățile chineze.
Bruxellesul a relaxat deja regulile care stabilesc ținte de reducere a emisiilor specifice fiecărei companii pentru 2025, permițând producătorilor auto să se conformeze pe o perioadă de trei ani.
Comisia vine mai devreme cu termenul pentru revizuirea interdicției din 2035 pentru luna decembrie, dar chiar dacă reglementările ar fi relaxate și mai mult, producătorii auto au argumentat că schimbările nu ar fi implementate suficient de rapid și drastic pentru ca Europa să rămână competitivă în raport cu China și SUA.
Vorbind la un eveniment al industriei la Paris marți, nou-numitul director general al Renault, François Provost, a cerut o reorganizaree a „tsunamiului” de reglementări de la Bruxelles care au făcut vehiculele mai grele și mai scumpe.

Sursa: Dreamstime