Linia de tren București – Timișoara: Cinci oferte pentru loturile 4 și 5 ale secțiunii Craiova – Caransebeș / Valoarea contractului aproape s-a dublat, după eșecul anterior

lotul 3 caransebes arad cai ferate lucrari Sursa foto: captura video CFR Infrastructura Timisoara

CFR Infrastructură a primit două, respectiv trei oferte la licitația pentru Loturile 4 și 5, cu o lungime totală de 74 de kilometri, pe de secțiunea Craiova – Caransebeș (225 km). Pentru lotul 3, cu tunelul Balota (41 km), al doilea cel mai lung tunel feroviar din România, au fost depuse două oferte, iar pentru loturile 1 și 2, termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 28 octombrie.

Astfel, pentru Lotul 4 Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane (42 km), au fost depuse următoarele oferte:

  1. Asociere – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Leader), Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş., INFRAVIS S.R.L.;
  2. Asociere – IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Leader), ROTARY CONSTRUCȚII MENTENANȚĂ.

Pentru Lotul 5 Băile Herculane – PO Poarta (32 km) au fost depuse următoarele oferte:

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
  1. Ofertant unic – PORR CONSTRUCT;
  2. Asociere – IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Leader), ROTARY CONSTRUCȚII MENTENANȚĂ;
  3. Asociere – FCC CONSTRUCCION S.A. (Leader), GÜLERMAK SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ.

Contractul de execuție pentru Lotul 4 Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane are o durată de 72 luni (12 etapa de proiectare și 60 luni pentru lucrări), iar Lotul 5 Băile Herculane – PO Poarta are o durată de 60 de luni (12 luni pentru proiectare și 48 de luni pentru execuție).

Lotul 4 Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane are o lungime de 41,618 km și o valoare estimată de 2,44 miliarde de lei (fără TVA). Lotul 5 Băile Herculane – PO Poarta are o lungime de 32,637 km și o valoare estimată de 2,43 miliarde de lei (fără TVA), potrivit ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.

Sursa de finanţare o reprezintă Programul Transporturi (PT) 2021 – 2027.

Principalele obiective incluse în modernizarea infrastructurii feroviare pe cele 2 loturi sunt:

  • îmbunătățirea infrastructurii pentru cresterea vitezei de circulație la valori cuprinse între viteza de 100 km/h și cea de 120 km/h;
  • modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea (25 kV, 50 Hz);
  • mărirea capacității de tranzit;
  • lucrări civile în stații;
  • modernizare poduri, podețe;
  • ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
  • montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
  • modernizare 8 tuneluri;
  • 1 tunel nou cu cale ferată dublă Poarta 1 (1.279 m)
  • instalații de centralizare electronica/electrodinamică noi sau reabilitate, după caz, în stații și linie curentă și introducerea sistemului de siguranță ERTMS nivel 2.

Pe traseu se modernizează 8 tuneluri, iar la Poarta (jud. Caraș Severin) se construiește un tunel nou de 1,3 km, a transmis CFR Infrastructură.

Linia de tren Craiova – Carnsebeș, parte a Magistralei M 100 București – Timișoara, una dintre cele mai neîntreținute din țară, are o lungime de 226 de kilometri.

Cel mai dificil tronson este Lotul 3 care include tunelul de la Balota cu o lungime de 6,1 kilometri. În septembrie, CFR Infrastructură a primit două oferte la licitația pentru modernizarea lotului 3 Igiroara – Drobeta-Turnu Severin. Acesta va fi al doilea tunel ca lungime din țară după cel în lucru de 7 kilometri de la Ormeniș, pe M 300 Brașov – Sighișoara unde lucrează Aktor. Contractul are o valoare de 5,1 miliarde de lei.

Pe Lotul 1 Craiova – Filiași (38 km) și Lotul 2 Filiași – Igiroasa (44,2 km), CFR Infrastructură a lansat în august licitația pentru modernizare, iar ofertele sunt așteptate până pe 28 octombrie. Contractele de execuție au o durată de 54 luni (12 etapa de proiectare și 42 luni pentru lucrări) pe Lotul 1, respectiv 60 luni pentru Lotul 2. Valoarea estimată a contractului este de 4,16 miliarde lei fără TVA, lucrările urmând să fie finanțate din fonduri europene prin Programul Transporturi (PT) 2021 – 2027.

Secțiunea de cale ferată Craiova – Caransebeș are o lungime de 226 km, fiind linie CF electrificată pe toată distanța, linie dublă electrificată Craiova – Strehaia (60km) și linie simplă electrificată Strehaia – Caransebeș (174km). Pe această linie CF circulă atât trenuri de călători cât și trenuri de marfă, în prezent fiind existente 32 puncte de secționare. Sistemul de semnalizare este semi-automat între stații și electro-mecanic în stații, toate mecanismele căii ferate (semnale, treceri la nivel și aparate de cale) fiind comandate și controlate prin mecanismele existente.
Linia de cale ferată Pitești – Craiova – Vârciorova – Orșova – Caransebeș – Timișoara a fost construită între anii 1868 – 1879 că urmare a insistenței deosebite a României de a impune realizarea legăturii feroviare cu Banatul aflat sub administrația Austro-Ungară prin punctul de frontieră Vârciorova. Linia de cale ferată Craiova – Vârciorova în lungime de 130 km a fost construită între anii 1868-1875. Linia de cale ferată Caransebeș – Orșova, în lungime de 89 km a fost construită între anii 1874- 1878. După aproape un an se finalizează și tronsonul cf dintre Vârciorova și Orșova, în lungime de 4 km. În această perioadă transbordarea mărfurilor și călătorilor s-a făcut cu mijloace avute la dispoziție. (Date din Monografii). Calea ferată Timișoara – Caransebeș – Vârciorova în lungime de 191km a fost exploatată de Societatea privilegiată a Cailor Ferate Austriece până în anul 1891 când linia CF a fost naționalizată de statul ungar și trecută în proprietatea MAV – Căile Ferate Ungare de Stat. După 1 decembrie 1918 se încep negocierile privind preluarea liniei c.f. de către Statul Român, și prin efectul prevederilor Tratatului de la Trianon la 21 septembrie 1920 linia Timișoara – Vârciorova trece în proprietatea Statului Român, potrivit Studiului de Fezabilitate realizat de Asocierea Italferr S.P.A. – S.C. ISPCF S.A. – S.C. Italrom Inginerie International SRL.

De-a lungul liniei Craiova-Caransebeș sunt prezente mai multe tuneluri cu linie simplă, situate la pozițiile km date mai jos, cu informații despre anul de construcție:
1. Tunel MOȘU  km. 375+210 ÷ 375+360; L= 150,00 m; (Anul de construcție: 1967).
2. Tunel BABA  km. 376+138 ÷ 376+221; L= 83,00 m; (Anul de construcție: 1967).
3. Tunel VIR  km. 377+332 ÷ 377+425; L= 93,00 m; (Anul de construcție: 1967).
4. Tunel VÎRCIOROVA  km. 379+515 ÷ 379+607; L=92,00 m (Anul de constr.: 1967).
5. Tunel BAHNA  km. 381+737 ÷ 381+852; L= 115,00 m (Anul de construcție: 1967).
6. Tunel ALION  km. 385+667 ÷ 385+866; L= 199,00 m (Anul de construcție: 1967).
7. Tunel TUFARI  km. 388+574 ÷ 388+973; L= 399,00 m (Anul de construcție: 1967).
8. Tunel RACHITOBERG. km 413+355 ÷ 413+851; L= 496,00 m (Anul de con.: 1970).
9. Tunel POARTA km. 436+168 ÷ 437+035; L= 867,00 m (Anul de construcție: 1970).
10. Tunel FENES km. 446+709 ÷ 447+980; L= 271,00 m (Anul de construcție: 1878).
11. Tunel TAMPA  km. 450+895÷ 451+163; L= 268,00 m (Anul de construcție: 1878).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: