CFR Infrastructură a primit două, respectiv trei oferte la licitația pentru Loturile 4 și 5, cu o lungime totală de 74 de kilometri, pe de secțiunea Craiova – Caransebeș (225 km). Pentru lotul 3, cu tunelul Balota (41 km), al doilea cel mai lung tunel feroviar din România, au fost depuse două oferte, iar pentru loturile 1 și 2, termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 28 octombrie.
Astfel, pentru Lotul 4 Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane (42 km), au fost depuse următoarele oferte:
- Asociere – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Leader), Yapı Merkezi İnşaat ve Sanayi A.Ş., INFRAVIS S.R.L.;
- Asociere – IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Leader), ROTARY CONSTRUCȚII MENTENANȚĂ.
Pentru Lotul 5 Băile Herculane – PO Poarta (32 km) au fost depuse următoarele oferte:
- Ofertant unic – PORR CONSTRUCT;
- Asociere – IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Leader), ROTARY CONSTRUCȚII MENTENANȚĂ;
- Asociere – FCC CONSTRUCCION S.A. (Leader), GÜLERMAK SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ.
Contractul de execuție pentru Lotul 4 Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane are o durată de 72 luni (12 etapa de proiectare și 60 luni pentru lucrări), iar Lotul 5 Băile Herculane – PO Poarta are o durată de 60 de luni (12 luni pentru proiectare și 48 de luni pentru execuție).
Lotul 4 Drobeta Turnu Severin – Băile Herculane are o lungime de 41,618 km și o valoare estimată de 2,44 miliarde de lei (fără TVA). Lotul 5 Băile Herculane – PO Poarta are o lungime de 32,637 km și o valoare estimată de 2,43 miliarde de lei (fără TVA), potrivit ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.
Sursa de finanţare o reprezintă Programul Transporturi (PT) 2021 – 2027.
Principalele obiective incluse în modernizarea infrastructurii feroviare pe cele 2 loturi sunt:
- îmbunătățirea infrastructurii pentru cresterea vitezei de circulație la valori cuprinse între viteza de 100 km/h și cea de 120 km/h;
- modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea (25 kV, 50 Hz);
- mărirea capacității de tranzit;
- lucrări civile în stații;
- modernizare poduri, podețe;
- ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;
- montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot;
- modernizare 8 tuneluri;
- 1 tunel nou cu cale ferată dublă Poarta 1 (1.279 m)
- instalații de centralizare electronica/electrodinamică noi sau reabilitate, după caz, în stații și linie curentă și introducerea sistemului de siguranță ERTMS nivel 2.
Pe traseu se modernizează 8 tuneluri, iar la Poarta (jud. Caraș Severin) se construiește un tunel nou de 1,3 km, a transmis CFR Infrastructură.
Linia de tren Craiova – Carnsebeș, parte a Magistralei M 100 București – Timișoara, una dintre cele mai neîntreținute din țară, are o lungime de 226 de kilometri.
Cel mai dificil tronson este Lotul 3 care include tunelul de la Balota cu o lungime de 6,1 kilometri. În septembrie, CFR Infrastructură a primit două oferte la licitația pentru modernizarea lotului 3 Igiroara – Drobeta-Turnu Severin. Acesta va fi al doilea tunel ca lungime din țară după cel în lucru de 7 kilometri de la Ormeniș, pe M 300 Brașov – Sighișoara unde lucrează Aktor. Contractul are o valoare de 5,1 miliarde de lei.
Pe Lotul 1 Craiova – Filiași (38 km) și Lotul 2 Filiași – Igiroasa (44,2 km), CFR Infrastructură a lansat în august licitația pentru modernizare, iar ofertele sunt așteptate până pe 28 octombrie. Contractele de execuție au o durată de 54 luni (12 etapa de proiectare și 42 luni pentru lucrări) pe Lotul 1, respectiv 60 luni pentru Lotul 2. Valoarea estimată a contractului este de 4,16 miliarde lei fără TVA, lucrările urmând să fie finanțate din fonduri europene prin Programul Transporturi (PT) 2021 – 2027.
Secțiunea de cale ferată Craiova – Caransebeș are o lungime de 226 km, fiind linie CF electrificată pe toată distanța, linie dublă electrificată Craiova – Strehaia (60km) și linie simplă electrificată Strehaia – Caransebeș (174km). Pe această linie CF circulă atât trenuri de călători cât și trenuri de marfă, în prezent fiind existente 32 puncte de secționare. Sistemul de semnalizare este semi-automat între stații și electro-mecanic în stații, toate mecanismele căii ferate (semnale, treceri la nivel și aparate de cale) fiind comandate și controlate prin mecanismele existente.
Linia de cale ferată Pitești – Craiova – Vârciorova – Orșova – Caransebeș – Timișoara a fost construită între anii 1868 – 1879 că urmare a insistenței deosebite a României de a impune realizarea legăturii feroviare cu Banatul aflat sub administrația Austro-Ungară prin punctul de frontieră Vârciorova. Linia de cale ferată Craiova – Vârciorova în lungime de 130 km a fost construită între anii 1868-1875. Linia de cale ferată Caransebeș – Orșova, în lungime de 89 km a fost construită între anii 1874- 1878. După aproape un an se finalizează și tronsonul cf dintre Vârciorova și Orșova, în lungime de 4 km. În această perioadă transbordarea mărfurilor și călătorilor s-a făcut cu mijloace avute la dispoziție. (Date din Monografii). Calea ferată Timișoara – Caransebeș – Vârciorova în lungime de 191km a fost exploatată de Societatea privilegiată a Cailor Ferate Austriece până în anul 1891 când linia CF a fost naționalizată de statul ungar și trecută în proprietatea MAV – Căile Ferate Ungare de Stat. După 1 decembrie 1918 se încep negocierile privind preluarea liniei c.f. de către Statul Român, și prin efectul prevederilor Tratatului de la Trianon la 21 septembrie 1920 linia Timișoara – Vârciorova trece în proprietatea Statului Român, potrivit Studiului de Fezabilitate realizat de Asocierea Italferr S.P.A. – S.C. ISPCF S.A. – S.C. Italrom Inginerie International SRL.
De-a lungul liniei Craiova-Caransebeș sunt prezente mai multe tuneluri cu linie simplă, situate la pozițiile km date mai jos, cu informații despre anul de construcție:
1. Tunel MOȘU km. 375+210 ÷ 375+360; L= 150,00 m; (Anul de construcție: 1967).
2. Tunel BABA km. 376+138 ÷ 376+221; L= 83,00 m; (Anul de construcție: 1967).
3. Tunel VIR km. 377+332 ÷ 377+425; L= 93,00 m; (Anul de construcție: 1967).
4. Tunel VÎRCIOROVA km. 379+515 ÷ 379+607; L=92,00 m (Anul de constr.: 1967).
5. Tunel BAHNA km. 381+737 ÷ 381+852; L= 115,00 m (Anul de construcție: 1967).
6. Tunel ALION km. 385+667 ÷ 385+866; L= 199,00 m (Anul de construcție: 1967).
7. Tunel TUFARI km. 388+574 ÷ 388+973; L= 399,00 m (Anul de construcție: 1967).
8. Tunel RACHITOBERG. km 413+355 ÷ 413+851; L= 496,00 m (Anul de con.: 1970).
9. Tunel POARTA km. 436+168 ÷ 437+035; L= 867,00 m (Anul de construcție: 1970).
10. Tunel FENES km. 446+709 ÷ 447+980; L= 271,00 m (Anul de construcție: 1878).
11. Tunel TAMPA km. 450+895÷ 451+163; L= 268,00 m (Anul de construcție: 1878).