Linie cu autobuze electrice între Ilfov și București, finanțată cu bani europeni

Autobuz Electric sursa Dreamstime Foto: Autobuz Electric (sursa Dreamstime)

Orașul Chitila, din Ilfov, cumpără 23 de autobuze electrice și stațiile încărcare aferente pentru a fi folosite local, dar și în vecina Mogoșoaia. Potrivit contractului scos la licitație în SICAP, achiziția are o valoare maximală de 48 de milioane lei, iar banii provin din fonduri europene nerambursabile, Programul Operațional Regional.

„Achiziția a 23 autobuze electrice (din care 10 autobuze electrice de capacitate mică și 13 autobuze electrice de capacitate medie) și 28 de stații de încărcare autobuze electrice (din care 23 stații încărcare lentă, 2 stații de încărcare rapidă pentru autobuzele de capacitate mica si 3 stații de încărcare rapidă pentru autobuzele de capacitate medie)”, este descrierea achiziției.

Autobuzele vor transporta pasageri pe ruta Chitila – Mogoșoaia – Băneasa, linia R435.

Departajarea ofertei câștigătoare se va face după preț – 60%, eficiența energetică – 20%, autonomie – 10% și garanția extinsă acordată – 10%.

Ofertele se deschid în 19 noiembrie, livările trebuie să se facă în maximum 12 luni, de la data semnării contractului.

Această achiziție este doar un prim pas într-un proiect mai mare al Ilfovului de a „înverzi” transportul public de călători dinspre localitățile ce-l compun către București, ieșire către Complexul Băneasa și cartierul Militari, Axa 3 POR, care este deja aprobat la Bruxelles. Pe lângă aceste 23 de autobuze de acum, vor mai fi cumpărate încă 12, un număr total de 35 urmând să facă legătura între București și localitățile limitrofe, ce țin de Ilfov. Ele vor fi operate de Societatea de Transport Chitila-Mogoșoaia (STCM) „Ecotrans”, cu sediul în orașul Chitila.

„În total, vom achiziționa 35 de autobuze electrice pentru «Ecotrans». Vor fi 25 de autobuze cu lungimea de 12 metri și o capacitate de 90 de călători, și 10 autobuze cu lungime de 8 metri și capacitate de 49 de călători. Toate acestea au o autonomie de minimum 200 de km. În cadrul proiectului, urmează să fie construită și o autobază dotată tehnic pentru gararea și întreținerea necesară a vehiculelor, pe un teren cu o suprafață de 14.000 mp din vecinătatea stației de benzină Lukoil, pe DN7, la ieșirea din oraș. Acolo avem posibilitatea să aducem și energie electrică de putere, pentru stația de încărcare a autobuzelor, cu costuri mici, pentru că terenul se află la câteva sute de metri de stația Chitila. Ar fi prima autobază din România, construită de la zero, pentru autobuze electrice. Totodată, acum (22 martie 2020 – n.r.) se lucrează la amenajarea punctului de întoarcere a autobuzelor care se află în aceeași zonă.

Este o nouă provocare pentru noi și credem că atâta timp cât ocupăm aceste scaune trebuie să facem lucrurile cu responsabilitate și cu drag față de oameni, de oraș”, preciza, anul trecut, primarul Chitilei Emilian Oprea, citat de jurnaluldeilfov.ro.

Tot mai multe orașe din România au început să-și înlocuiască parcul de mijloace de transport în comun cu autubuze și trileibuze electrice. Sunt miliarde de euro disponibile la Bruxelles în acest scop, care sunt dublate de sute de milioane de euro – fonduri guvernamentale. Până acum, licitațiile au fost castigate de companii ce vând modele fabricate în străinătate, China, Trucia, Polonia. Până în luna mai, România nu avea un producător local. În mai, firma ATP din Baia Mare a prezentat primul model local de autobus electric. Până când acesta va participa la licitații, mai este, pentru că trebuie mai întâi omologat la nivel european. Dincolo de diferitele modele de șasiu, un lucru comun îl au mai toate autobuzele electrice, ele sunt propulsate de bateriile chinezești CATL, care acoperă 90% din piața mondială.

Foto: Autobuz Electric (sursa Dreamstime)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *