Ofertele la contractul de aprox. 300 de milioane lei pentru construirea liniei de tren între Timișoara Est și Aeroportul Traian Vuia din Timișoara vor fi depuse pe 16 ianuarie 2024. CFR Infrastructură, prin Regionala de Căi Ferate Timișoara a amânat cu peste o lună termenul-limită pentru contractul care prevede proiectarea și execuția liniei cu o lungime de 5 kilometri (linie electrificată). La lansarea licitației, pe 27 octombrie Compania CFR stabilise că ultima zi pentru depunerea ofertelor este 12 decembrie, dar după vizitele în amplasament din 23 și 28 noiembrie pe care le-au solicitat constructorii intersați, autoritatea contractantă a prelungit termenul pentru 16 ianuarie 2024, conform datelor din SEAP pe care le-a verificat Economedia. Pentru lotul Timișoara Est-Ronaț, lotul 3 al Magistralei M 100, Ministerul Transporturilor a emis Autorizația de Construire, iar Asocierea WeBuild-Salcef poate începe lucrările de modernizare pe cei 14 km. cu bani PNRR.
Dacă procedura de licitație va avea ofertant/ofertanți și se va semna contractul, Timișoara va deveni al doilea municipiu cu linie de tren la Aeroport, în prezent singurul serviciu de tren metropolitan fiind asigurat între București și Aeroportul Otopeni.
Linia nouă se desprinde din Magistrala M 100 București – Timișoara, are o lungime de 5 kilometri și va fi electrificată. Contractul de peste 300 de milioane de lei include și modernizarea liniei existente Timișoara Est – Radna pe o lungime de 5,2 km. Guvernul a aprobat investiția la începutul anului, după cum Economedia a scris aici. Licitația ar fi trebuit lansată încă din iulie (detalii aici). Durata contractului este de 30 de luni din care 8 luni pentru proiect tehnic și 22 de luni pentru execuție.
Municipiul de pe Bega este pe traseul Magistralei M 100 București – Craiova – Arad, linie cu trei din patru contracte de modernizare semnate pentru secțiunea PNRR Caransebeș – Timișoara – Arad, dar cu licitații ratate pentru loturile dintre Craiova și Caransebeș (proiectul cu Tunelul Balota). Realizarea lucrării face parte din strategia de dezvoltare pe termen scurt, mediu și lung cuprinsă în Master Planul General de Transport aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666 / 2016, cu modificările și completările ulterioare, iar racordul de cale ferată cu Aeroportul Internațional Traian Vuia este inclus în Strategia de Dezvoltare a Infrastructurii Feroviare 2021 – 2025 aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 985 / 2020.Linia de cale ferată de la Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara va permite transportul pasagerilor către municipiul Timișoara precum și către alte orașe din România. Se vor efectua lucrări de execuție linii de cale ferată noi pe racordul către Aeroportul Internațional Traian Vuia, respectiv se vor moderniza instalațiile de semnalizare feroviară de pe linia existentă și se vor construi instalații feroviare noi pentru conexiunea cu aeroportul, precizează Ministerul Transporturilor.
„Timișoara este una dintre destinaţiile preferate de turişti pe tot parcursul anului. Astfel, este necesară dezvoltarea infrastructurii de transport feroviar pentru asigurarea mobilității și reducerea poluării, respectiv realizarea unei legături feroviare între Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara, stația CF Timișoara Est și rețeaua feroviară națională, care să asigure creșterea vitezei de deplasare între cele două obiective și implicit reducerea timpului de călătorie precum și îmbunătățirea condițiilor de călătorie și de siguranță a circulației, gestionând în același timp impactul asupra mediului.
Realizarea unei conexiuni feroviare cu Aeroportul Internaţional Traian Vuia din Timișoara contribuie la:
– dezvoltarea şi extinderea legăturilor transportului aerian cu alte moduri de transport prin interconectarea aeroportului cu întreaga reţea de cale ferată a României şi cu reţeaua europeană de transport TEN-T, precum şi conexiunea cu modurile de transport urban.
– atragerea unui număr cât mai mare de călători din localităţile limitrofe pe transportul feroviar, etc.”, arată Nota de Fundamentare.