Contractul pentru proiectarea și execuția liniei de tren la Aeroportul Traian Vuia – Timișoara va fi lansat în licitație săptămâna aceasta, potrivit ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu. Astfel, Aeroportul Internațional Timișoara va deveni al doilea din România cu linie de tren dedicată, primul fiind Aeroportul Otopeni cu tren direct, metropolitan inaugurat în 2020. Linia CFR (Magistrala 100) – Aeroport Timișoara va avea o lungime de 5 kilometri, iar valoarea contractului este de aproximativ 400 de milioane lei. Concelex lucrează la noul terminal, contract semnat pentru 99 de milioane lei.
Proiectul liniei CFR la Aeroportul Timișoara a avut „prioritate” în mandatul Sorin Grindeanu (deputat de Timiș), respectiv mandatul Ion Simu (director CFR Timișoara și acum director general CFR Infrastructură), spre deosebire de linia de tren Brașov – Aeroport Ghimbav, proiect pe care Guvernul l-a aprobat încă din decembrie 2021, dar acum pare că este „tras pe linie moartă” (detalii aici).
Este o line de tren cu o lungime de 5 kilometri care va face legătura între rețeaua feroviară națională a CFR Infrastructură și Aeroportul Timișoara, atât administratorul liniilor de tren cât și aeroportul fiind în subordinea Ministerului Transporturilor. Durata de execuție este de 22 de luni.
Municipiul de pe Bega este pe traseul Magistralei M 100 București – Craiova – Arad, linie cu trei din patru contracte de modernizare semnate pentru secțiunea PNRR Caransebeș – Timișoara – Arad și cu licitații lansate pentru loturile dintre Craiova și Caransebeș (proiectul cu Tunelul Balota). Realizarea lucrării face parte din strategia de dezvoltare pe termen scurt, mediu și lung cuprinsă în Master Planul General de Transport aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666 / 2016, cu modificările și completările ulterioare, iar racordul de cale ferată cu Aeroportul Internațional Traian Vuia este inclus în Strategia de Dezvoltare a Infrastructurii Feroviare 2021 – 2025 aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 985 / 2020.Linia de cale ferată de la Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara va permite transportul pasagerilor către municipiul Timișoara precum și către alte orașe din România. Se vor efectua lucrări de execuție linii de cale ferată noi pe racordul către Aeroportul Internațional Traian Vuia, respectiv se vor moderniza instalațiile de semnalizare feroviară de pe linia existentă și se vor construi instalații feroviare noi pentru conexiunea cu aeroportul, precizează Ministerul Transporturilor.
„Timișoara este una dintre destinaţiile preferate de turişti pe tot parcursul anului. Astfel, este necesară dezvoltarea infrastructurii de transport feroviar pentru asigurarea mobilității și reducerea poluării, respectiv realizarea unei legături feroviare între Aeroportul Internațional Traian Vuia din Timișoara, stația CF Timișoara Est și rețeaua feroviară națională, care să asigure creșterea vitezei de deplasare între cele două obiective și implicit reducerea timpului de călătorie precum și îmbunătățirea condițiilor de călătorie și de siguranță a circulației, gestionând în același timp impactul asupra mediului.
Realizarea unei conexiuni feroviare cu Aeroportul Internaţional Traian Vuia din Timișoara contribuie la:
– dezvoltarea şi extinderea legăturilor transportului aerian cu alte moduri de transport prin interconectarea aeroportului cu întreaga reţea de cale ferată a României şi cu reţeaua europeană de transport TEN-T, precum şi conexiunea cu modurile de transport urban.
– atragerea unui număr cât mai mare de călători din localităţile limitrofe pe transportul feroviar, etc.”, arată Nota de Fundamentare.
În clasamentul aeroporturilor regionale, în 2021, Aeroportul Timișoara s-a situat pe locul trei după numărul pasagerilor transportați, după Cluj-Napoca și Iași, conform BoardingPass.