De ce nu lansează CFR Infrastructură contractul de 700 de milioane de lei pentru linia de tren la Aeroportul Brașov – Ghimbav: Licitația pentru proiectare și execuție se poate face doar după semnarea contractului de finanțare. CFR Infrastructură putea folosi „clauza suspensivă”, dar nu a făcut-o

aeroport brasov Sursa foto: Facebook / Aeroport Brașov

Proiectul liniei de tren la Aeroportul Brașov – Ghimbav încă nu are semnat contractul de finanțare și din acest motiv nu a fost lansat în licitație până în prezent, deși Ministerul Transporturilor l-a aprobat încă din decembrie 2021, iar Guvernul din august 2022, a transmis Compania CFR Infrastructură la solicitarea Economedia. Explicațiile CFR Infrastructură sunt contrazise chiar de exemple pe care tocmai compania le-a folosit: lansarea licitațiilor cu procedura de clauză suspensivă, adică „CLAUZA SUSPENSIVA: Procedura de atribuire se desfășoară sub incidența prezentei clauze suspensive, în sensul că semnarea contractului/contractelor execuție lucrări se va face numai după asigurarea sursei de finanțare”. Un alt exemplu de clauză suspensivă este Centura Bușteni, proiect transferat de la CNAIR la CJ Prahova.

Despre linia de tren Brașov – Aeroport Brașov (Ghimbav) se discută încă de la sfârșitul anului 2021, atunci când lucrările la aeroport erau la doar la 75% execuție și nu exista un termen concret pentru operaționalizarea acestuia (iunie 2023). Potrivit proiectului, linia de tren va avea o lungime totală de 21,5 kilometri, cuprinde trei podeţe şi un pod, va fi construită în 3 ani, iar valoarea totală este de 739 milioane de lei din care construcţii şi montaj 538 de milioane lei.

Economedia a întrebat CFR Infrastructură de ce întârzie lansarea licitației pentru această linie, iar compania a indicat, la a doua solicitare, că (încă) nu există finanțare.

Întrebare: Când estimează CFR SA lansarea procedurii de achiziţie pentru contractarea etapei de execuţie?

Răspuns: Procedurile pentru achiziția proiectării și execuției lucrărilor, respectiv pentru achiziția consultanței și a supervizării lucrărilor, vor fi lansate după aprobarea și semnarea contractului de finanțare. Vă reamintim faptul că, din punct de vedere al finanțării proiectului, acesta a fost identificat la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, ca fiind potențial inclus în cadrul proiectelor „Trenuri metropolitane”.

Întrebare: Ce etape s-au parcurs de la aprobarea indicatorilor tehnico-economici şi până în prezent?

Răspuns: După aprobarea indicatorilor tehnico-economici, prin Hotărârea de Guvern nr. 1010/2022, Sucursala Regională de Căi Ferate Brașov a pregătit atât documentația necesară pentru achiziția Proiectării și Execuției lucrărilor, cât și documentația pentru achiziția serviciilor de Consultanță și Supervizare Lucrări, astfel încât, după obținerea finanțării să poată demara, în cel mai scurt timp, procedurile de achiziție necesare implementării proiectului Realizarea conexiunii feroviare cu Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav.

Întrebare: Vă rugăm să explicaţi de ce nu a fost lansată licitaţia pentru contractarea lucrărilor?

Răspuns: În conformitate cu prevederile legale în vigoare, în lipsa unei surse de finanțare, nu poate demara nicio procedură de achiziție.” a transmis CFR Infrastructură pentru Economedia.

La întrebările de mai sus pe care le-a transmis Economedia, CFR Infrastructură a răspuns evaziv, pe 31 ianuarie, iar Economedia a revenit solicitând companiei să răspundă la fiecare întrebare:

„Studiul de Fezabilitate aferent proiectului Realizarea conexiunii feroviare cu Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav a fost finalizat, iar ulterior, prin HG 1010/16.08.2022, au fost aprobați indicatorii tehnico-economici. Din punct de vedere al finanțării, proiectul a fost identificat la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ca fiind potențial inclus în cadrul proiectelor ”Trenuri metropolitane””, arată primul răspuns al CFR Infrastructură la întrebările Economedia privind situația liniei CFR spre Aeroport Brașov.

Economedia va urmări situația proiectului liniei CFR spre Aeroportul Brașov Ghimbav și viteza cu care avansează comparativ cu proiectul liniei CFR de la Timișoara spre Aeroportul Traian Vuia, investiție fulger pe care Guvernul a aprobat-o în ianuarie 2023, după cum Economedia a transmis aici.

NOTĂ: Metroul din Cluj-Napoca, cel mai mare contract din Transporturi de până acum (2 miliarde euro), a fost scos la licitație fără a avea semnat contractul de finanțare (detalii aici), ci doar 300 de milioane de euro prin PNRR din totalul de 2 miliarde. 

Sursa foto: Facebook / Aeroport Brașov

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *