Reprezentanţii Loteriei Române au venit cu precizări în urma discuțiilor despre rebrandingul care a costat 50.000 de mii de euro și l-a determinat pe ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului să trimită Corpul de Control la instituție.
Loteria Română și-a anunțat la începutul săptămânii noua identitate vizuală, moment în care a renunțat la vechea siglă, trifoiul cu patru foi.
“Cu ocazia împlinirii a 117 ani de activitate unul dintre cele mai cunoscute branduri românești marchează o nouă etapă de modernizare și digitalizare. Noua identitate vizuală a Loteriei Române este construită în jurul sloganului NOROC PENTRU TOȚI ROMÂNII. Loteria Română este a tuturor românilor, o loterie modernă de nivel european. Noul logo cuprinde elemente care se integrează perfect în noul concept, respectă simbolistica culorilor care definesc atât sentimentul de identitate natională, roșu, galben și albastru cât și verdele specific loteristic.”, scria pe pagina sa de Facebook.
Potrivit dexonline.ro, cuvântul “loteristic” nu există.
Sigla nouă
Sigla veche
La scurt timp, după anunț, pe rețelele de socializare au apărut mai multe comentarii potrivit cărora o siglă asemănătoare poate fi cumpărată cu doar câțiva euro de pe diverse platforme online.
Libertatea observa și faptul că noua siglă seamană cu a altor trei companii: The Zones of Regulation, care este un joc pentru copii pentru cunoașterea și gestionarea emoțiilor, Pllenty, companie de servicii de plăți și web design și Drivenergy, distribuitor de stații de încărcare a mașinilor electrice. De asemenea, o poză asemănătoare se găsește și în două bănci de imagini: Shutterstock și Dreamstime.
Loteria Română explică, joi 5 octombrie, că realizarea siglei de către firma desemnată să facă actualizarea manualului de brand ”a reprezentat doar o mică fracţie din obiectul contractului”, în valoare de 250.000 de lei plus TVA.
”Prestatorul are responsabilitatea originalităţii şi caracterului distinctiv al propunerilor grafice şi textuale înaintate”, precizează Loteria Română.
Loteria Română a mai precizat, referitor la noua identitate vizuală a companiei, că, având în vedere faptul că vechiul manual de identitate al companiei a fost elaborat în anul 2005, actualizarea acestuia a fost inclusă ca obiectiv strategic în programul de activitate al C.N. Loteria Română S.A. pentru anul 2023, în concordanţă cu noile tendinţe din piaţa jocurilor de noroc, inclusiv repoziţionarea Loteriei Române în raport cu concurenţa şi nevoile clienţilor.
Potrivit sursei citate, pentru realizarea noului manual de indentitate, Compania Naţională Loteria Română S.A., în conformitate cu prevederile legale în domeniul achiziţiilor publice, a încheiat un contract de prestări servicii cu S.C. Rusu & Borţun Consultanţă S.R.L.
”Criteriul de selecţie al prestatorului l-a constituit preţul cel mai mic ofertat cu obligaţia îndeplinirii condiţiilor privind experienţa similară, numărul minim de experţi, studiile şi calificările. Achiziţia s-a realizat prin intermediul SICAP, fiind una publică şi transparentă”, au arătat reprezentanţii Loteriei.
Potrivit sursei citate, contractul încheiat la o valoare de 250.000 lei plus TVA a avut ca obiect actualizarea manualului de brand, iar printre pricipalele activităţi prestate de către S.C. Rusu & Borţun Consultanţă S.R.L. menţionăm următoarele: poziţionarea de brand, misiunea companiei, realizare sigla, elaborare paleta coloristică/proporţii culori (principale, secundare, derivate, neutre), aplicare şi modalităţi de aplicare pe fundal, pe imagine (multicolor, policromie, monocolor, raster, non raster), caractere de literă de bază, complementare, fonturi principale, fonturi secundare, ierarhie fonturi, mărime fonturi (corp de literă), tipizate antet A4 (orientare: portrait (portret) sau landscape (vedere), cărţi de vizită ş.a., jocuri loteristice, sportive, interactive, sigle jocuri (loto 6/49 şi noroc, joker şi noroc plus, loto 5/40 şi super noroc, pronosport, prono-s, loz), reguli sigle jocuri: elemente simbol, descriptor în cifre şi în litere, culori sigle jocuri, proporţii culori (principale, secundare, derivate, neutre) şi modalităţi de aplicare: pe fundal, pe imagine (multicolor, policromie, monocolor, raster, non raster, imagine corporaţie, imagine produce, compoziţia imaginii, dimensiuni şi paginare; dimensionare siglă pe formate uzuale de paginare, comunicare corporate, comunicare produse: rezultate şi omologări trageri, afiş, flyer, banner, mesh ş.a., reguli cu privire la documentele oficiale, tipizate electronice: antet A4, email, carte de vizită electronică, prezentare PPT: paginare slide/titlu/subtitlu/mesaj principal/mesaj secundar/imagini, sucursale zonale / puncte de lucru: signaletică sedii, puncte de vânzare (agenţii loto), design agenţie loto: concept agenţie loto, exterior: semne luminoase generice, vitrina exterioară, interior: simulări interior – spaţii info (afişare informaţii generale, rezultate şi alte anunţuri), spaţii de joc, propuneri mobilier şi corpuri de iluminat în zona/zonele de joc, vitrina interioară, zona de afişaj promovare/reclamă cu caracter permanent/temporar.
”După cum se poate observa mai sus, realizarea siglei de către prestator a reprezentat doar o mică fracţie din obiectul contractului. Referitor la originalitatea elementelor care sunt cuprinse în cadrul manualului de brand, vă comunicăm faptul că în conformitate cu prevederile contractuale, prestatorul are responsabilitatea originalităţii şi caracterului distinctiv al propunerilor grafice şi textuale înaintate”, au subliniat reprezentanţii Loteriei Române.
Miercuri, ministrul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ştefan Radu Oprea, a afirmat că va trimite Corpul de Control pentru a face verificări la Loteria Română cu privire la achiziţia noului logo al instituţiei.
„Am văzut poziţia exprimată şi de Loteria Română şi da, pot trimite Corpul de Control acolo pentru a constata dacă, într-adevăr, lucrurile sunt aşa cum trebuie făcute. Deşi eu cred că întotdeauna trebuie să apelăm la specialişti, la cei care ştiu să facă lucrurile bine. Va fi un control şi la Loteria Română, pentru a lămuri şi această problemă care a apărut în spaţiul public”, a afirmat ministrul Ştefan Radu Oprea.