Metrorex ar putea semna cu turcii de la Alsim Alarko contractul pentru proiectarea și execuția primei secțiuni a Magistralei de Metrou spre Aeroportul Otopeni, după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins ultima contestație a constructorului FCC din Spania la contractul de 1,2 miliarde lei.
În aceste condiții este de așteptat ca Metrorex să aplice noile noile dispoziții ale Legii Achizițiilor publice care impune beneficiarului să semneze contractul după decizia CNSC, fără a mai aștepta și decizia de la Curtea de Apel București, chiar dacă licitația a fost demarată în 2019, înainte de intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență care a modificat legea (n.r și vechiul act normativ, din 2016 permitea semnarea după decizia CNSC, dar condițiile nu erau foarte bine clarificate). Spaniolii de la FCC au depus la sfârșitul lunii noiembrie 2021 o contestație și la CAB, termenul fiind 31 martie 2022.
Termenul de execuție este de patru ani, iar pe traseul primei secțiuni, până în zona comercială Băneasa, sunt prevăzute șase stații: Pajura, Expoziţiei, Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, stația Tokyo și galeria și tunelul 1 Mai – Tokyo.
Iniţial, pentru prima secţiune a Magistralei M6, o asociere cu lider din Rusia – Esta Construction – primise cel mai bun punctaj pentru oferta tehnică, dar în final constructorul turc Alsim Alarko a câştigat cu o ofertă financiară mai bună. Dacă Alsim Alarko lucrează pe şantierele loturilor 1 şi 2 ale Autostrăzii de Centură A0 Bucureşti Sud, firma Makyol din asociere este pe „lista scurtă” a firmelor care au fost selectate pentru proiectarea şi execuţia lotului 3 al Autostrăzii A1 Sibiu – Piteşti.
Pentru Magistrala M6, România beneficiază de peste 300 de milioane de euro dintr-un împrumut acordat acum mai bine de 10 ani de Guvernul Japoniei şi de alte 500 de milioane de euro (finanţare nerambursabilă) de la Comisia Europeană, cu condiţia finalizării lucrărilor până în 2023, la sfârşitul extensiei perioadei de programare 2014- 2020. În aceste condiţii, contractul nefiind semnat, este foarte probabilă pierderea fondurilor europene.
Comisia Europeană a acceptat finanţarea doar pe prima secţiune
Comisia Europeană a acceptat finanţarea doar pentru prima secţiune, pentru că Aeroportul Otopeni are deja transport feroviar (trenul de Otopeni), iar traseul liniei de metrou, aşa cum a fost susţinut, nu va ajunge şi la noul terminal. De asemenea, fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă preciza că prioritar este metroul până la Pantelimon, continuarea magistralei M5 între Eroilor – Universitate şi Pantelimon urmând să deservească unui bazin mai mare de populaţie.
Metrorex a lansat licitația și pentru a doua secțiune Băneasa – Otopeni pe 18 noiembrie 2021, dar pe caietul de sarcini vechi, cu prețuri neactualizate, după cum Economedia a scris aici.