Mai merg românii la cinema? Analiză: Spectatorii au cheltuit anul trecut 63 de milioane de euro în cinematografe, cu 25% mai mult decât în anul precdent

cinema city Foto: Cinema City

Românii au cheltuit anul trecut 63 de milioane de euro în cinematografe, o sumă cu 25% mai mare decât cea din 2022, în condițiile în care prețul biletelor a crescut cu 8,2% comparativ cu anul anterior, arată o analiză realizată de firma de consultanță imobiliară Cushman & Wakefiled Echinox, care citează datele Centrului Naţional al Cinematografiei.

În 2023, cinematografele din România au avut 13,02 milioane spectatori, în creștere cu 16% față de 2022 și ușor sub nivelul din 2019, când s-a situat la 13,1 milioane.

Din punct de vedere al încasărilor totale, operatorii de cinematografe au raportat o creștere de 25% față de 2022, respectiv 308,8 milioane de lei (circa 63 milioane de euro), depășind astfel nivelul record de 265 milioane de lei (aproximativ 56 milioane euro) înregistrat în 2019. De menționat că în perioada analizată prețul mediu al unui bilet a crescut de la 20 de lei în 2019, la 21,9 lei în 2022, respectiv 23,7 lei în 2023.  România avea la finalul anului trecut 103 cinematografe la nivel național,  față de 95 în 2022.

Cifrele includ atât cinematografele cu un singur ecran, cât și cele cu mai multe ecrane, cele din urmă reprezentând peste 96% din încasări și 94% din numărul de spectatori.

Frecvența vizitelor pe cap de locuitor a crescut în 2023 la 0,68 de la 0,59 în 2022, atingând nivelul din 2019.

Cele mai mari pieţe cinematografice din Romȃnia sunt Bucureşti (4.132.145 de spectatori ȋn 2023), Cluj-Napoca (857.806), Timişoara (811.978), Constanţa (736.424) şi Brașov (625.608), care concentrează peste jumătate (55%) din cerere.

 „Evoluția pieței cinematografice este și mai impresionantă având în vedere că anul 2023 a fost marcat de o inflație record, care a diminuat bugetul de cheltuieli al românilor și a temperat ritmul de creștere a veniturilor retailerilor și a proprietarilor de centre comerciale. Inflația în scădere, vizibilă deja în dinamica vânzărilor de retail, dar și creșterea ofertei de săli multiplex prin dezvoltarea de noi centre comerciale sau extinderea unora existente, vor avea un impact pozitiv asupra piaței cinematografice în perioada următoare”, spune Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.

În ceea ce priveşte oraşele cu cea mai mare frecvenţă a vizitelor raportată la numărul locuitorilor din județ în 2023, pe primele locuri se situează Brașov (2,37 vizite per locuitor în 2023), București (1,82), Brăila (1,54), Cluj (1,26), Timiș (1,24), Iași (1,21) și Constanța (1,12). Oraşele cu cel mai ridicat grad de utilizare a infrastructurii cinematografice existente sunt Iaşi (1,44 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,95 spectatori/loc/zi), Dolj (0,83 spectatori/zi), Bihor (0,78 spectatori/zi), urmate de Alba (0,72 spectatori/loc/zi) şi Brașov (0,67 spectatori/loc/zi). În București rata de utilizare a cinematografelor a fost de 0,46 spectatori/loc/zi.

Harta oraşelor din Romȃnia cu cei mai mulţi spectatori ȋn cinematografe ȋn 2023 – spectatori şi evoluţie faţă de 2022

Sursa imagine: Cushman & Wakefield

Proiecte de centre comerciale aflate  în diverse stadii de dezvoltare, cu livrare în următorii 5 ani și unde ar putea fi deschise cinematografe, potrivit consultanților:

  • Promenada Mall Bucuresti (extindere)
  • La Cluj – Iulius Group va dezvolta Rivus Mall si Prime Kapital va dezvolta Transilvania Mall
  • Dezvoltatorii Colosseum Mall Bucuresti au anuntat ca vor sa deschida un multiplex in cadrul centrului comercial.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. O să mai merg la cinema când vor dezvolta un sistem prin care să mă anunțe că începe filmul! Nu sa plătesc filmul și văd 20 de minute de reclame cu volumul la maxim “ca să mai mănânce și gura lor ceva”(în plus) înainte de film, ca un fraier!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.