Branduri internaționale precum Coca Cola și PepsiCo au lansat luni un apel pentru un pact mondial al luptei împotriva poluării cu plastic, inclusiv prin reducerea producției, un domeniu de creștere esențial pentru industria petrolului, transmite Reuters.
Liderii mondiali urmează a se reuni în acest an în cadrul conferinței ONU asupra mediului (UNEA 5.2), pentru a începe negocierile asupra unui tratat care să vizeze lupta împotriva crizei deșeurilor plastice. Deocamdată nu este clar dacă un potențial acord se va concentra pe gestionarea și reciclarea deșeurilor sau va viza măsuri mai dure precum reducerea producției, o decizie care va întâmpina probabil o puternică rezistență din partea marilor firme din industria petro-chimică sau a principalelor țări producătoare de plastic, cum este cazul Statelor Unite.
Printre cele peste 70 de companii care au semnat luni declarația comună se numără companii producătoare de bunuri de consum precum Unilever și Nestle, care vând miliarde de produse cu ambalaje de plastic de unică folosință, precum șampoane sau batoane de ciocolată, dar și Walmart sau banca franceză BNP Paribas.
“Ne aflăm într-un moment critic pentru a stabili împreună cu ONU un tratat ambițios,” se arată în declarație.
“UNEA 5.2 este momentul decisiv și cel mai propice pentru a inversa tendința în criza mondială a poluării cu plastic. Nu ne putem permite să îl ratăm,” potrivit sursei citate.
Mai puțin de 10% din cantitatea globală de plastic fabricată de omenire a fost reciclată.
Între timp, producția de plastic ar urma să se dubleze în următorii 20 de ani. Acest segment de piață este o sursă esențială de venituri pentru marile companii petroliere, în condițiile în care cererea de combustibili fosili ar urma să se reducă în urma avansului energiilor regenerabile și a mașinilor electrice.