Marii producători chinezi de smartphone-uri Huawei și Xiaomi reduc livrările către Rusia din cauza prăbușirii rublei și a sancțiunilor occidentale

Huawei pixabay.com

Cei mai mari producători de smartphone-uri din China își reduc livrările către Rusia din cauza prăbușirii rublei și a sancțiunilor occidentale, în ciuda presiunilor din partea Beijingului pentru a-l sprijini pe Vladimir Putin după invazia sa în Ucraina, scrie Financial Times.

Reducerile, conduse de Huawei și Xiaomi, arată că eforturile președintelui Chinei Xi Jinping și ale omologul său Vladimir Putin de a construi o relație personală strânsă nu protejează grupurile chineze de consecințele economice ale războiului. Sancțiunile fac mai dificilă pentru companiile chineze exploatarea oportunităților create de un exod al grupurilor occidentale din Rusia.

Livrările de la cei mai importanți producători chinezi de smartphone-uri – Xiaomi, Oppo și Huawei – au scăzut cu cel puțin jumătate de la izbucnirea războiului, au spus surse pentru FT. Mărcile chineze reprezintă aproximativ 60% din piața rusă de smartphone-uri.

„Este sensibil din punct de vedere politic să anunțăm în mod deschis o suspendare a vânzărilor pe piața rusă precum Apple și Samsung. Dar dintr-o perspectivă de afaceri, are [sens] să stai pe loc și să urmărești ce se întâmplă în continuare”, a spus un fost director al Xiaomi, referindu-se la sprijinul Beijingului pentru Moscova.

Doi directori britanici ai Huawei din Marea Britanie au demisionat miercuri din consiliul companiei. Huawei a confirmat mișcarea lui Andrew Cahn și Ken Olisa pe fondul unor informații potrivit cărora perechea a renunțat pentru că gigantul chinez de telecomunicații nu a reușit să critice public invazia rusă.

Fabricile chineze care produc orice, de la smartphone-uri la aparate de aer condiționat, au contat pe Rusia în ultimii ani pentru creșterea lor în străinătate, câștigând o poziție puternică în țara de 140 de milioane de locuitori. Comerțul bilateral a atins anul trecut un record de 146 de miliarde de dolari, China reprezentând aproximativ 14% din importurile rusești, inclusiv aproape toate bunurile electronice.

La câteva zile de la atacul Rusiei asupra Ucrainei, companiile occidentale s-au angajat să întrerupă legăturile cu Moscova – printre care BP, Apple, Nike și Netflix – pentru a evita represaliile care decurg din orice asociere cu Kremlinul.

Însă scăderea cu peste 35% a rublei în raport cu dolarul, de la invazie, înseamnă că a devenit dificil și pentru companiile chineze să-și vândă produsele în Rusia fără a suferi pierderi. Ei trebuie să perceapă clienților ruși un preț mult mai mare în ruble pentru a compensa cursul de schimb, lucru dificil însă având în vedere deteriorarea economiei.

Mulți distribuitori ruși de smartphone-uri au încetat să mai plaseze comenzi noi la producătorii chinezi din cauza riscurilor de curs valutar.

Potrivit experților, riscul ca sancțiunile secundare să fie impuse Chinei era de asemenea de așteptat să crească pe măsură ce războiul se prelungește, dacă SUA cred că Beijingul subminează în mod semnificativ eforturile de pedepsire a Rusiei.

Fostul executiv Xiaomi a spus că industria tehnologică din China se aștepta ca impactul sancțiunilor conduse de SUA asupra Rusiei să fie în cele din urmă la fel de sever – dacă nu mai mult – precum acțiunile SUA împotriva Iranului.

pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *