Doi dintre cei mai mari producători mondiali de bere, Anheuser-Busch InBev şi Carlsberg, au vândut mai puţină bere decât preconizau în trimestrul al treilea, în condiţiile în care consumatorii, în special cei din China, şi-au redus bugetul alocat pentru băutură sau au ales o bere mai ieftină, informează Reuters, citată de Agerpres.
Profitul şi veniturile liderului mondial AB InBev au fost sub estimările analiştilor, ceea ce a dus la scăderea cu 4% a acţiunilor, chiar dacă grupul a anunţat că va răscumpăra acţiuni în valoare de două miliarde de dolari.
Volumele de vânzări şi veniturile AB InBev au înregistrat scăderi de două cifre în China, iar alte pieţe importante precum cele din SUA, Mexic şi Europa au înregistrat şi ele o scădere a volumelor. AB InBev a menţionat scăderea cererii consumatorilor, precizând că vânzările în barurile şi restaurantele din China au fost deosebit de mici.
La rândul său, grupul danez Carlsberg, al treilea producător mondial, a raportat o reducere cu 1,3% a volumelor de vânzări în trimestrul al treilea, citând factori precum “cererea foarte slabă” a consumatorilor din China.
Directorul general de la Carlsberg, Jacob Aarup-Andersen, a declarat că, pe termen scurt, grupul îşi va ajusta o strategie pe care berarii se bazează de mai mulţi ani: dezvoltarea şi promovarea unor mărci mai scumpe, promovate drept beri premium, pentru a contracara scăderea volumelor.
“Pe pieţele unde vedem presiuni semnificative asupra segmentului premium, ne redirecţionăm atenţia pentru a ne asigura că promovăm în mod adecvat mărcile mainstream adecvate”, a spus Aarup-Andersen.
Pe termen lung însă, Aarup-Andersen este în continuare încrezător că berile mai scumpe vor reprezenta o parte semnificativ mai mare din portofoliul Carlsberg peste un deceniu.
Cu toate acestea, rezultatele bune înregistrate de Heineken, al doilea producător mondial de bere, pe piaţa din China în trimestrul al treilea a ridicat unele semne de întrebare la AB InBev, producătorul mărcilor Budweiser şi Stella Artois.
“Nu cumva au o strategie de preţ greşită?” se întreabă Siphelele Mdudu, analist la Matrix Fund Managers, unul dintre investitorii de la AB InBev, adăugând că dacă firmele vor promova agresiv berile premium mai scumpe, într-un moment în care consumatorii se confruntă cu dificultăţi financiare, clienţii lor ar putea să se îndrepte în altă direcție. Asta ar putea obliga berarii să îşi regândească echilibrul între berile mai scumpe şi cele mai ieftine din portofoliile lor, a adăugat analistul.