Marile companii aeriene se opun planului olandez de eliminare treptată a subvențiilor Uniunii Europene pentru combustibilii fosili 

aeroport paris avioane Sursa foto: Pixabay.com

Șefii companiilor aeriene au criticat un plan olandez de eliminare treptată a subvențiilor pentru combustibilii fosili la nivelul UE, afirmând că o astfel de măsură va fi fantezistă până când nu vor exista alternative de călătorie mai ecologice și mai accesibile, scrie Financial Times.

Șeful Ryanair, Michael O’Leary, și directorul general al Lufthansa, Carsten Spohr, s-au numărat printre directorii companiilor aeriene europene care au declarat săptămâna trecută că trenurile rămân prea scumpe pentru a înlocui călătoriile cu avionul, iar planurile politicienilor de a face aviația mai sustenabilă prin reducerea sprijinului s-ar întoarce împotriva lor.

Guvernul olandez a anunțat luna trecută că a cheltuit 46,4 miliarde de euro în 2023 pentru a sprijini utilizarea combustibililor fosili, fie prin subvenții directe, fie prin scheme fiscale care au condus indirect la utilizarea unor energii mai poluante.

Mai mult de 3,6 miliarde de euro au mers către companiile aeriene, deoarece combustibilul furnizat pentru a fi utilizat în aviație este în prezent complet scutit de impozitare în UE.

Rob Jetten, ministrul olandez al climei, a declarat pentru Financial Times că reformarea sistemului fiscal și reducerea subvențiilor sunt “esențiale” pentru realizarea tranziției ecologice și că guvernele ar trebui să “reproiecteze regulile pieței”.

Cu toate acestea, el a adăugat că subvențiile pentru combustibilii fosili, în special cele care au rezultat în urma unor acorduri internaționale, cum ar fi cele pentru companiile aeriene și de transport maritim, “trebuie abordate de la nivelul UE”.

Dar O’Leary, șeful Ryanair, a declarat: “Până când nu veți avea o alternativă accesibilă pe care să o puteți oferi alegătorilor și consumatorilor din întreaga Europă, totul este doar o plăcintă în cer.”

Ourania Georgoutsakou, directorul general al organismului sectorial Airlines for Europe, a adăugat că majorarea taxelor pe combustibil pentru companiile aeriene ar duce la creșterea costurilor, ceea ce “la un moment dat va avea un impact asupra pasagerilor”.

Combustibilul este una dintre cele mai mari cheltuieli pentru companiile aeriene, reprezentând aproximativ 25% din costurile de operare. Aviația este, de asemenea, unul dintre cele mai dificile sectoare de decarbonizat, alternativele la carburanții pentru avioane fiind încă într-un stadiu incipient.

Săptămâna trecută, industria aeronautică a reiterat apelurile pentru mai mult sprijin în vederea creșterii producției și a scăderii costurilor așa-numiților combustibili sustenabili, care sunt mult mai puțin poluanți decât kerosenul.

Companiile aeriene europene s-au confruntat în mod istoric cu probleme de profitabilitate, pe fondul unor marje reduse, ceea ce le lasă un capital limitat pentru a investi în decarbonizare, a declarat Spohr.

Cu toate acestea, industria se bucură de o evoluție puternică pe fondul prețurilor ridicate ale biletelor, iar organismul de comerț IATA estimează că liniile aeriene europene vor înregistra un profit net combinat de 5,1 miliarde de dolari în acest an, după ce au pierdut peste 45 de miliarde de dolari în timpul pandemiei.

Wopke Hoekstra, noul comisar european pentru climă, a sprijinit, de asemenea, planurile de eliminare treptată a schemelor de sprijin pentru combustibilii fosili, deși “nu există nicio garanție cu privire la rezultat”, a declarat un oficial european.

Însă O’Leary a respins inițiativa olandeză de eliminare treptată a subvențiilor pentru combustibilii fosili, care, în cazul companiilor aeriene, includ scutiri de la taxa pe kerosen și de la TVA pentru transportul de pasageri, drept o “listă de dorințe”.

O propunere a UE de actualizare a normelor energetice în 2019, care urmărea să elimine multe subvenții pentru combustibilii fosili, a intrat în impas deoarece necesită aprobarea unanimă a tuturor celor 27 de state membre, ceea ce este puțin probabil să obțină.

Miniștrii UE urmează să discute luni despre sprijinul acordat combustibililor fosili, în cadrul negocierilor care preced summitul ONU privind clima COP28 din decembrie.

Guvernul olandez a fost unul dintre cele mai dure din Europa în ceea ce privește companiile aeriene, în timp ce încearcă să reducă emisiile de dioxid de carbon pentru a-și îndeplini obiectivul de a ajunge la un nivel net zero până în 2050.

În ianuarie, Haga a majorat taxele pentru pasagerii aerieni, iar în februarie a introdus un plafon pentru numărul de zboruri permise pe aeroportul Schiphol din Amsterdam, cel mai mare din Olanda.

Alte țări europene, printre care Irlanda, Austria și Danemarca, și-au manifestat sprijinul pentru planul de eliminare treptată a subvențiilor, potrivit unui oficial apropiat de discuții.

Jetten a recunoscut că unele sectoare vor trebui “să plătească taxe suplimentare pe energie în anii următori – și este absolut logic, deoarece au folosit combustibili fosili la prețuri extrem de mici pentru o perioadă foarte lungă de timp și trebuie să schimbăm această situație”.

Sursa foto: Pixabay.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *