Meniul, muzica și sistemul de navigație din mașina ta ar putea să fi fost dezvoltate într-un mic birou din Moldova. Este o poveste de succes tăcută, dar care are un impact mare, scrie Emerging Europe.

Antreprenorul moldovean Gheorghe Ghirjev ne întâmpină cu un zâmbet larg, oferindu-ne cafea, ceai și chiar gin. Este devreme, dar ospitalitatea primează. Abordarea sa față de oameni și afaceri l-a ajutat să construiască compania de software BSW Tech cu o viteză impresionantă.
În doar trei ani, Ghirjev (foto sus) și-a dezvoltat compania atât de rapid, încât produsele sale sunt acum instalate în mașini de mărci cunoscute, precum BMW, Suzuki și Alfa Romeo. Biroul său din Chișinău a devenit locul de naștere al componentelor electronice utilizate în milioane de vehicule din întreaga lume.
Inginerii BSW Tech îmbunătățesc siguranța infotainment, gestionează bateriile solare și automatizează agricultura și transportul. Aceștia dezvoltă, de asemenea, sisteme de gestionare a bateriilor pentru vehicule electrice (EV) și au contribuit la BMW iX, un proiect EV european major. În Amsterdam, automatizarea lor PLC menține trenurile în circulație în timpul furtunilor de zăpadă, asigurând siguranța transportului în comun în întreaga Europă. Tehnologia lor funcționează discret, dar se răspândește rapid.
Cu toate acestea, Ghirjev nu este impresionat. „Nu am făcut suficient”, spune el.
De ce Moldova?
Moldova face pași surprinzători în sectorul auto. Până în 2024, acesta s-a extins semnificativ, angajând peste 19.000 de persoane și contribuind cu 12,7 % la PIB-ul național.
Moldova este poziționată în apropierea principalelor centre auto europene, inclusiv VW, Renault, Audi, Hyundai și Mercedes-Benz. Acest lucru oferă un avantaj logistic clar. Livrările către Germania durează doar două zile pe șosea, iar Moldova face parte din Coridorul de transport paneuropean IX, care leagă Finlanda de Grecia prin România.
Industria auto din această țară s-a axat pe hardware, dar acum software-ul este esențial. Actualizările în timp real, energia inteligentă și securitatea sunt cele care contează cel mai mult. Această schimbare a creat oportunități pentru întreprinderile mai mici care au expertiza potrivită. Cu toate acestea, concurența este dură.
„Acest tip de know-how este destul de rar în Europa și este, de obicei, rezervat marilor companii auto care își pot permite investiții semnificative în cercetare și dezvoltare”, spune Sergiu Bolocan, director al DAC, o companie românească producătoare de autovehicule. „Aderarea la industria auto din UE necesită o strategie puternică și perseverență”.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Iar dacă moldovenii sunt cunoscuți pentru ceva, este pentru persistență.
Un nou mod de a forma ingineri
Una dintre cheile succesului BSW Tech a fost colaborarea strânsă cu educatorii tehnici moldoveni. Ghirjev a implicat elevii de timpuriu, oferindu-le experiență practică.
Totul a început cu o carte. El a scris Embedded C: From Theory to Employment pentru a simplifica cunoștințele complexe de inginerie într-un curs practic de trei luni. Astăzi, acesta face parte din programa oficială în trei instituții de învățământ din Moldova.
„BSW Tech nu urmărește doar tendințele; le creează”, spune Daniel Benea, CEO al EBS Electric Group, o companie româno-austriacă specializată în proiectarea și asamblarea electronică.
Dar există și provocări. „Multe standarde tehnice nu sunt încă pe deplin aplicate sau înțelese în Moldova, iar inginerii de acolo pot să nu fie pe deplin conștienți de cerințele pieței în timpul fazei de proiectare. Cu toate acestea, din punct de vedere tehnic, pregătirea lor profesională este puternică”, adaugă Benea.
Dovedirea talentului Moldovei
Elena Maevski, director executiv la Asociația Companiilor Electronice din Moldova, a petrecut ani de zile încercând să arate lumii că Moldova are ingineri buni. Ea știe cât de greu este pentru companiile dintr-o țară mică să iasă în evidență.
O modalitate de a face acest lucru, spune ea, este să își dovedească competența prin proiecte reale.
„Atât timp cât sunteți dispuși să arătați ce puteți face, aveți o șansă!”, adaugă ea.
„Există o cerere tot mai mare de soluții integrate eficiente, iar Moldova are specialiști care pot face față acestei provocări”, spune Maevski.
Avantajul de afaceri al Moldovei
Moldova are un alt punct forte: politica sa fiscală. Cu o rată scăzută de 7% a impozitului pe profit, costuri accesibile și o forță de muncă multilingvă, Moldova este un loc atractiv pentru afaceri.
Moldova Innovation Technology Park (MITP) facilitează și mai mult lucrurile prin simplificarea reglementărilor, oferirea de vize IT și conectarea companiilor la piețele europene. Acest lucru face din Moldova o alegere de top pentru investițiile în tehnologie.
Zonele economice libere (ZEL) din Moldova oferă, de asemenea, întreprinderilor o logistică mai bună și beneficii financiare. Acesta este motivul pentru care majoritatea companiilor de componente auto își au sediul aici, producând cabluri, cablaje, piese din plastic și componente electronice.
Producători internaționali din SUA, Germania și Japonia operează în Zonele Economice Libere din Moldova, beneficiind de stimulente fiscale și politici comerciale susținute de guvern.
„Așadar, data viitoare când conduceți un BMW sau vă reglați setările casei inteligente, amintiți-vă: viitorul tehnologiei europene ar putea fi construit în liniște într-un mic birou din Chișinău”, spune Ghirjev zâmbind.