Primul tren nou de metrou produs de Alstom pentru Magistrala V Drumul Taberei a ajuns, joi dimineață în depoul Metrorex de la Berceni unde va fi verificat și pregătit pentru teste și rodajul de 10 000 de kilometri, a transmis Metrorex. Contractul de 515 milioane lei pentru 13 rame noi de metrou a fost semnat în decembrie 2020, iar livrările ar fi trebuit să înceapă încă din 2022, conform contractului, dar producătorul francez a invocat criza componentelor electronice, războiul din Ucraina și scumpirea materialelor pentru a justifica întârzierea majoră. Pe de altă parte, Ministerul Transporturilor, prin Metrorex a calculat penalizări de 110 milioane lei, aproape un sfert din valoarea contractului. Ramele noi de metrou sunt produse în Brazilia, iar în mai ar urma să fie livrat și al doilea tren de metrou botezat ,,Ilfov”.
Primul tren, botezat ,,Giurgiu” va fi utilizat de luna viitoare pentru pregătirea mecanicilor de tren. Pentru a intra în circulație va parcurge 10 000 de kilometri în teste, iar pentru următoarele 12 rame, rodajul este de 2000 de kilometri.
,,Metrorex anunță că astăzi, 25.04.2024, la ora 1:30, noul tren Metropolis produs de Alstom Transport SA a sosit la Depoul Berceni. Trenul cu indicativul 1402-2402, denumit ”Giurgiu”, face parte din lotul celor 13 trenuri destinate Magistralei 5, achiziționate pe baza contractului încheiat între Metroex și Alstom Transport SA, în 2 decembrie 2020, urmare a procedurilor legale de achiziție. Contractul are o valoare totală de 103.244.383,49 euro. Noile trenuri Metropolis au prevăzute, conform specificațiilor din caietul de sarcini, dotări de ultimă generație, precum:
· camere de supraveghere interioare și exterioare cu înregistrare şi transmitere la bordul mecanicului a imaginilor din vagoane;
· afişarea direcţiei de mers pe lateralele tuturor vagoanelor trenului;
· afişaje dinamice de tip LCD în interiorul vagoanelor cu prezentarea dinamică a hărţii traseului şi alte anunțuri;
· sisteme de alarmare în caz de urgență, dotate cu interfon pentru comunicarea dintre personalul de conducere tren și călători;
· locuri special amenajate pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv penttru utilizatorii scaunelor rulante;
· instalaţii de răcire şi dezumidificare a aerului introdus prin ventilaţia forţată în fiecare vagon;
· lămpi de tip LED pentru iluminatul vagoanelor;
· folie anti-grafitti pentru protejarea geamurilor vagoanelor la interior şi exterior.
Fiecare tren are în dotare câte 6 vagoane și 216 locuri într-o dispunere longitudinală, iar capacitatea maximă este de 1200 pasageri. Odată ajuns în depoul Metrorex, noul tren ”Giurgiu”, va fi verificat și pregătit pentru etapele de probe și teste specifice. Probele și testele necesare omologării de către Autoritatea Feroviară Română a primului tren se vor realiza conform programului de testare și a reglementărilor de siguranță în vigoare. După finalizarea probelor și a obținerii omologării, trenul ”Giurgiu” va parcurge 10 000 km după care Metrorex va recepționa trenul produs de Alstom Transport SA și îl va pune în funcțiune cu călători.” a transmis Metrorex.
Noile trenuri noi de la Alstom vor permite transferul ramelor care circulă în prezent pe M 5 pe Magistralele 1 și 3.