Antreprenorul care lucrează la secțiunea de sud a Magistralei M6 de Metrou către Otopeni are un progres bun în teren, toate cele 6 stații ale secțiunii fiind în execuție, însă finanțarea devine incertă, afirmă Asociația Pro Infrastructură.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„Proiectul este scos din PNRR (nici nu suntem convinși că a fost, de facto, inclus în locul Magistralei M4) și trebuie să i se asigure continuitatea pe Programul Transport. M4 are deja contract de finanțare semnat, plus asociere câștigătoare proaspăt desemnată pe lotul 1, și mai sunt și alte proiecte care vor o bucată din alocarea totală de doar 1,2 miliarde euro”, avertizează Asociația.

Asociația amintește că pe Magistrala M5 Drumul Taberei – Eroilor fostul premierul Victor Ponta a tăiat timp de doi ani finanțarea și speră să nu se întâmple același lucru și pe Metroul de Otopeni.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

„Tragem nădejde că directorii Metrorex și (prim)miniștrii și-au însușit lecțiile trecutului și pe M6 nu vom ajunge la inaugurare după 10 ani ca pe M5, când era vorba că “în 3 ani aici va fi stația ta de metrou””, mai arată API.

Postarea integrală a Asociației Pro Infrastructură: 

În măruntaiele cârtiței de pe Magistrala M6.
Joi am fost în vizită oficială pe secțiunea de sud a Magistralei M6 de metrou. Din cele 6 stații, am văzut trei: PLS (Puț Lansare Scut) Tokyo, Gara Băneasa și Expoziției. Am intrat în al doilea TBM care forează acum galeria dintre Tokyo și Aeroport Băneasa prin care trenurile vor circula de la sud la nord.
Ambele cârtițe avansează bine. Prima a fost lansată de la PLS Tokyo (zona Mall Băneasa) în 9 aprilie 2025 și a străpuns peretele stației Aeroport Băneasa pe 18 august. Va poposi aici o perioadă ca să i se facă revizia tehnică, va reporni spre sud și după 2-3 luni din acel moment este așteptată în stația Gara Băneasa de lângă Fântâna Miorița.
Cea de-a doua cârtiță va ajunge în septembrie în stația Aeroport Băneasa. Am avut ocazia să o studiem îndeaproape, până în partea frontală unde se instalau bolțarii. TBM-ul avansează câte un metru și jumătate după care se instalează un nou inel format din 6 bolțari standard plus cheia, cea care închide cercul. În PLS și TBM se muncește nonstop, în 3 schimburi, cu echipe de câte 30 de specialiști.
Din fericire, momentan progresul în teren este bun. Toate cele 6 stații ale secțiunii de sud sunt în execuție, în diverse stadii. Există suficient front de lucru ca TBM-urile să foreze într-un ritm satisfăcător fără a genera costuri suplimentare inutile.
Lucrările de structură între 1 Mai și Tokyo pot fi gata în 24 de luni. Urmează apoi instalațiile, dotările, echipamentele și finisajele în stații, interstații și pe galerii. Desigur, la final avem semnalizarea și centralizarea. Și trenurile, asta dacă nu le “furăm” de pe alte linii. Deci deranj la suprafață va fi mult timp de acum înainte, chiar și în cel mai optimist scenariu.
Din păcate, finanțarea devine incertă fiindcă proiectul este scos din PNRR (nici nu suntem convinși că a fost, de facto, inclus în locul Magistralei M4) și trebuie să i se asigure continuitatea pe Programul Transport. M4 are deja contract de finanțare semnat, plus asociere câștigătoare proaspăt desemnată pe lotul 1, și mai sunt și alte proiecte care vor o bucată din alocarea totală de doar 1,2 miliarde euro.
Să sperăm că nu vom păți ca pe Magistrala M5 Drumul Taberei-Eroilor care a suferit masiv vreo doi ani de zile din cauza lipsei banilor tăiați în 2013 de premierul Victor Ponta, dacă își mai aduce aminte cineva.
Tragem nădejde că directorii Metrorex și (prim)miniștrii și-au însușit lecțiile trecutului și pe M6 nu vom ajunge la inaugurare după 10 ani ca pe M5, când era vorba că “în 3 ani aici va fi stația ta de metrou”.
Mulțumim Metrorex pentru acces și reprezentanților constructorilor Alsim Alarko și Makyol pentru găzduire și răspunsurile detaliate la toate întrebările noastre! În curând vom ajunge și pe jumătatea de nord a magistralei.

Ministrul Transporturilor Ciprian Șerban a anunțat recent că scutul de forare „Sfânta Maria” a realizat primul segment de tunel între viitoarele stații de metrou Tokyo și Aeroport Băneasa, pe Secțiunea Sud a viitoarei Magistrale 6 de metrou 1 Mai – Otopeni. Lucrările la acest segment de pe Linia 2 au început pe 9 aprilie.

Magistrala 6 va asigura legătura directă de la Gara de Nord la Aeroportul Internaţional Otopeni. Pe un traseu de 14,2 kilometri, aceasta va cuprinde 12 staţii de metrou: Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I. C. Brătianu, Aeroportul Internaţional Henri Coandă.

Proiectul “Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă – Otopeni” este unul de utilitate publică, de interes naţional, conform Hotărârii Guvernului nr. 496/2017, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se asigură nevoile de mobilitate ale persoanelor prin dezvoltarea reţelei de transport trans european.

„Metroul de Otopeni”, în cărți pentru 2028

În decembrie 2024, Economedia scria că Metrorex va semna cu SOMET contractul de 1,6 miliarde lei pentru șină, instalații și automatizare pe Magistrala M6 Gara de Nord – 1 Mai – Aeroport Otopeni. Oferta Asocierii SOMET (Leader) – Theda Mar – UTI – TIAB – Salcef a fost declarată conformă, marți, 17 decembrie 2024, conform datelor publice pe care le-a verificat Economedia.

Contractul pentru șină și instalații a fost relansat în licitație în iulie 2024, iar Asocierea condusă de constructorul SOMET (România) a depus singura ofertă. Somet a lucrat pe M4, la contractul pentru prelungirea M2 Pipera – Berceni cu stația nouă Tudor Arghezi și face parte din Asocierea condusă de Gulermak care a început lucrările pe secțiunea II Băneasa – Otopeni a M6.

Lucrările pentru prima secțiune (tronsonul de sud) Gara de Nord – Băneasa (stația Tokyo) au început în urmă cu un an cu Asocierea Alsim Alarko – Makyol, iar pentru secțiunea de Nord, tot cu 6 stații, Gulermak a început execuția stației I.C. Brătianu, de lângă Otopeni. Contractul cu o durată de 44 luni pentru șină, instalații și automatizare este esențial pentru punerea în circulație în 2028 a Magistralei, singura necunoscută fiind materialul rulant necesar operării Magistralei cu 12 stații.

Pentru prima secțiune a M6, contractul cu Alsim Alarko – Makyol (constructor care a lucrat pe Autostrada A0 București) trebuia să fie finanțat din PNRR, însă România a pierdut acești bani. Pentru secțiunea II, Gulermak (constructorul metroului de la Cluj) finanțarea este asigurată parțial din creditul de peste 1,5 miliarde lei de la Guvernul Japoniei accesat în urmă cu peste 10 ani.

În septembrie 2024, Metrorex transmitea pentru Economedia că licitația pentru cele 12 rame de metrou necesare operării M6 va fi lansată până la finalul anului, dar potrivit datelor publice din prezent procedura de achiziție încă nu a fost lansată nici până la această dată.