INTERVIU Mihnea Rădulescu, Vodafone Business: „Digitalizarea este un portal către noii consumatori. În lipsa ei, gradul de competitivitate scade drastic” (P)

Mihnea Rădulescu Vodafone Business

Digitalizarea IMM-urilor din România a ajuns la un punct de răscruce în condițiile în care tot mai multe afaceri europene își fac prezența în țara noastră doar prin online, dar câștigă cote de piață, clienți și fac profit cu investiții care pentru marile corporații sunt un standard. Vodafone Business lansează propriul bootcamp prin care își propune să ducă afacerile antreprenorilor români la nivelul următor. Mihnea Rădulescu, directorul Vodafone Business România, vorbește despre nevoile digitale și modul în care digitalizarea poate fi tradusă în creșterea competitivității, sau în eficientizarea proceselor, în soluții de fleet management, canale de distribuție sau optimizare UX.

  1. Cât de importantă este digitalizarea afacerilor în peisajul competitiv de astăzi?

E simplu, fără digitalizare afacerile nu pot fi competitive, iar astăzi peste 80 la sută din IMM-urile din România nu sunt digitalizate. În România, am asistat la un proces de adopție al digitalizării top-down. Companiile mari, mai exact corporațiile, au implementat deja, de mult timp, o suită de soluții inovatoare, special adaptate. Și avem cealaltă extremă, cea a companiilor mici, cu până la 20 de angajați, unde digitalizarea nu este percepută ca fiind un diferențiator sau factor care aduce vreo valoare adăugată. Din păcate, 80% dintre IMM-urile din România nu sunt digitalizate. În contextul actual, în care competitivitatea se mută în mediul digital, e nevoie de o mobilizare majoră în acest sens, pentru a putea ține pasul cu inovațiile și, mai ales, cu clienții. Asistăm la o schimbare a generației de consumatori, așadar companiile trebuie să anticipeze tendințele de consum și să le întâmpine corespunzător. Digitalizarea este un portal către noii consumatori, și totodată un pilon de rezistență în acest peisaj competitiv. În plus, nu vorbim doar despre peisajul competitiv din România, ci cel de pe plan european, pentru că este o piață deschisă – vedem companii din Uniunea Europeană, cu un nivel ridicat de digitalizare, active pe piața din România, online. În lipsa instrumentelor digitale implementate la nivelul companiilor românești, gradul de competitivitate scade drastic.

  1. Ce tendințe inovatoare anticipați că vor avea un impact semnificativ asupra mediului antreprenorial în viitorul apropiat?

Cred mai degrabă într-o nouă abordare a modului în care antreprenorii privesc soluțiile digitale. Mulți antreprenori încă se lovesc de un obstacol comun în acest moment: capitalul disponibil. Acesta trebuie distribuit între diverse paliere, cel al digitalizării fiind lăsat la urmă, în detrimentul infrastructurii IT, de exemplu. Însă, în viitorul apropiat, nu cred că vom mai întâlni această perspectivă, ci vom vedea un nou sistem implementat, în care antreprenorii sunt liberi să aleagă soluțiile digitale potrivite, de la un furnizor precum Vodafone Business, pentru afacerile lor fără să fie nevoiți să facă investiții majore în acest sens, ci cu un cost lunar, tip abonament.

  1. Cum abordați specificitățile industriei fiecărui participant în cadrul bootcamp-ului „Deschis la nou, deschis la tehnologie” pentru a le oferi soluții personalizate?

În rândul IMM-urilor putem discuta de un nivel mai mare de standardizare al soluțiilor digitale față de corporații, unde discutăm despre soluții particularizate. Un aspect crucial în cadrul bootcamp-ului nu este legat de specificul unei anumite soluții, ci de oportunitatea oferită antreprenorilor de a purta discuții practice și de a primi sfaturi de la un consultant, un expert sau un antreprenor cu experiență îndelungată. Acești profesioniști au capacitatea de a oferi îndrumare adecvată, având în spate ani de experiență, contribuind astfel la dezvoltarea și consolidarea competențelor participanților. Important este să descopere posibilitățile la care ar putea avea acces, să identifice beneficiile care vin cu aceste soluții și să înțeleagă care e cel mai eficient mod în care le pot implementa.

  1. Ce provocări comune întâmpină antreprenorii în procesul de digitalizare și cum le abordați în cadrul bootcamp-ului?

Cea mai mare provocare în acest peisaj este nivelul educației digitale din țara noastră. Ne confruntăm cu încă o statistică în care România se situează pe ultimul loc, conform ultimului studiu DESI. În momentul de față, concepte precum cybersecurity, data center sau cloud, sunt doar neologisme. De aceea, prin platforma Deschis la Nou Deschis la Tehnologie, venim în întâmpinarea antreprenorilor care vor să facă primul pas către adoptarea de noi tehnologii, le prezentăm beneficiile soluțiilor digitale, cum pot atinge acel ROI, neologismul preferat al mediului antreprenorial.

  1. Care sunt cele mai comune greșeli pe care antreprenorii le fac atunci când sunt la început și iau în considerare digitalizarea. Cum le pot evita?

Mediul antreprenorial este unul dinamic, deci antreprenorii trebuie să fie mereu pregătiți să se adapteze noilor tendințe. Vedem pe piața locală destul de multă rigiditate în acest sens, cum spuneam și anterior, clienții se schimbă, avem de-a face cu o nouă generație de consumatori, așadar și planurile de afaceri trebuie să rămână flexibile, adaptabile. Un alt aspect îl reprezintă zona de change management – vedem aceeași lipsă de flexibilitate și în rândul angajaților, nu doar în zona de management. E important de gestionat corect această schimbare, astfel încât și angajații unei companii să fie implicați pe deplin în procesul de digitalizare.

  1. Ați putea împărtăși o poveste de succes a unei afaceri care a crescut după implementarea soluțiilor digitale oferite de Vodafone?

Vor fi mai multe studii de caz prezentate în cadrul bootcamp-ului, pentru că vom vorbi de soluții testate și implementate de clienți Vodafone Business, clienți precum Lagardere, care au optat pentru un sistem de media signage în două dintre magazinele lor flagship, sau Agrii, care a implementat un sistem unic în agribusiness-ul din România, de Digital Management, cu peste 110 unități instalate în întreaga țară. Din nou, important este să fii Deschis la Nou.

  1. Cum vedeți evoluția conceptului de „Tech for Better”. Încurajați antreprenorii să își alinieze afacerile cu această misiune?

În mod ideal, fiecare afacere ar trebui să pună tehnologia în slujba binelui, noi ne ghidăm după acest aspect în toate acțiunile pe care le întreprindem. Ne-am bucura să vedem că putem inspira și alți antreprenori să adopte acest crez în afacerile lor.

Comentarii

  1. Vorbeste despre digitalizare o companie care a refuzat la 1 ianuarie sa introduca efactura. O companie care inca mai trimite factura in format fizic prin Posta Romana. O bataie te joc acest interviu. Reclama platita.

  2. Reclamă plătită!Cea mai nesimțită firmă. Le este rușine să trimită factura atât fizic cât și electronic. Nu se poate lua legătura cu operatorii nici după 20 – 30 de minute de așteptat la telefon. Am renunțat la această firmă și nu o recomand nimănui!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *