Ministerul Energiei anunță că a încetat situația de urgență privind aprovizionarea cu țiței și motorină, ca urmare a constatării eliminării factorilor care au generat disfuncționalitatea majoră în aprovizionare.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Am încheiat procedura legală prin care am evitat o situația de criză în aprovizionarea cu țiței a țării. Prin măsurile pe care le-am luat, am evitat orice riscuri în aprovizionarea cu carburanți a românilor și a companiilor românești. Am demonstrat că România dispune de mecanisme solide de protecție și reacție, care au funcționat eficient și au asigurat atât stabilitatea pieței, cât și continuitatea alimentării cu produse petroliere”, a precizat ministrul Bogdan Ivan.
Reconstituirea stocurilor de țiței utilizate va fi realizată de către OMV Petrom S.A., în calitate de titular al obligației de stocare.
Amintim că Ministerul Energiei a instituit situația de urgență la nivel de criză în aprovizionarea cu ţiţei şi a autorizat scoaterea a zeci de mii de tone de petrol şi motorină din stocurile de urgenţă ale României din cauza unui incident de contaminare survenit la terminalul petrolier turc Ceyhan, care a afectat şi un transport de ţiţei din Azerbaidjan destinat rafinăriei Petrobrazi a OMV Petrom. Au fost contaminate atunci cu cloruri organice de la portul de încărcare două transporturi de țiței ce cumulau 184.000 de tone.
Astfel, transportul de ţiţei azer, care urma să ajungă în Portul Constanţa, nu a mai fost recepţionat, ceea ce a creat o penurie temporară de materie primă la Petrobrazi. În aceste condiţii, s-a considerat că cea mai rapidă soluţie, până la sosirea unui nou transport din import, este accesarea stocurilor obligatorii de urgenţă constituite de OMV Petrom, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Statul român ia în calcul scenariul ca Rusia să fi contaminat intenționat, printr-o operațiune de tip război hibrid, o cantitate mare de petrol azer livrat în România pentru rafinăria Petrobazi a OMV Petrom, au declarat pentru G4Media surse oficiale. Petrolul a fost livrat printr-o conductă pe traseul Azerbaidjan – Georgia – Turcia, de unde a plecat spre România cu un petrolier. Concentrația de clorină din petrolul contaminat era suficient de mare pentru a avaria serios rafinăria prin corodare, ceea ce ar fi provocat o criză de combustibil în România, potrivit informațiilor G4Media.