Ministerul Justiției a inițiat un proiect de lege prin care introduce, pentru prima dată în mod unitar, restricții mai stricte pre și post-angajare pentru angajații din sectorul public, astfel încât să reducă riscul de trafic de influență, favoritism sau „uși rotative”, în vederea aderării la Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Problemele identificate
Ministerul susține că abordarea actuală privind reglementarea restricțiilor post-angajare în sectorul public din România a generat mai multe provocări.
„În primul rând, deși prevederile ar trebui adaptate la riscurile specifice fiecărui sector, legile în vigoare diferă în ceea ce privește măsurile de sprijin pentru implementare. De exemplu, doar articolul 70 din Legea nr. 21/1996 impune obligația ca oficialii publici să obțină un aviz favorabil pentru viitorul loc de muncă propus. În afară de această prevedere, nu există niciun mecanism de monitorizare a respectării a restricțiilor post-angajare de către foștii oficiali publici și niciun mecanism clar de sancționare în caz de nerespectare, lipsa acestuia pentru toate prevederile privind restricțiile post-angajare diminuând considerabil eficiența acestora”, arată proiectul.
De asemenea, diferitele acte normative sunt limitate în ceea ce privește măsurile prevăzute. În legislația actuală, măsurile post-angajare pentru foștii angajați publici se limitează la perioade de „reflecție” pentru anumite categorii de oficiali, restricții privind contractarea cu statul pentru foștii oficiali din domeniul achizițiilor publice. Alte tipuri de restricții, cum ar fi interdicția de a utiliza informații privilegiate sau de a „schimba tabăra” în cadrul unor proceduri de reglementare, nu sunt incluse. De asemenea, nu sunt prevăzute măsuri pre-angajare în sectorul public.
În procesul de aderare la OCDE, experții organizației au subliniat aceste deficiențe și au recomandat soluții pentru a atinge standardul solicitat de cadrul de aderare la OECD. Experții au identificat lipsa de claritate juridică și uniformizare a regimului juridic al restricțiilor post-angajare rezultată atât din dispersarea normativă a acestor restricții cât și din lipsa indicării activităților și comportamentelor generatoare de riscuri dar și a mecanismelor de monitorizare și sancționare. Totodată, o altă deficiență constatată vizează categoria destinatarilor a căror „migrare” din sectorul public în cel privat, prin prisma atribuțiilor/competențelor exercitate în timpul funcției/demnității publice poate da naștere unor potențiale conflicte de interese.
Dat fiind faptul că, experții OECD au remarcat că la nivel instituțional nu este desemnată o autoritate națională care să îndeplinească funcția de monitorizare și sancționare a încălcării restricțiilor pre- și post-angajare, s-a recomandat extinderea competențelor Agenției Naționale de Integritate (ANI) și cu privire la îndeplinirea acestui scop.
O altă constatare vizează inexistența unor mecanisme de conștientizare a riscurilor privind nerespectarea restricțiilor pre- și post-angajare, precum și a impactului acestora în generarea de potențiale conflicte de interese.
Restricțiile propuse
Drept urmare, Ministerul Justiției a inițiat un proiect de lege care introduce un cadru juridic unitar, detaliat și aplicabil privind restricțiile pre- și post-angajare pentru persoanele care dețin sau au deținut funcții sau demnități publice, în scopul prevenirii conflictelor de interese și a consolidării integrității în sectorul public.
Proiectul introduce perioade de reflexie pre-angajare, prin care reglementează perioade de reflecție privind exercitarea de atribuții de supraveghere, control sau contractare în raport cu fostul angajator din sectorul privat. În plus, el instituie necesitatea dezvăluirii angajărilor anterioare în cuprinsul unei declarații pe propria răspundere, care se depune în termen de 15 zile de la data numirii sau a alegerii în funcție ori de la data începerii activității.
În ceea ce privește interdicțiile post-angajare, a fost introdusă obligația menținerii confidențialității în legătură cu faptele, informațiile sau documentele de care categoriile de personal reglementate iau cunoștință în exercitarea mandatului sau a funcției publice. Totodată, pentru a preveni conflictele de interese, persoanelor nominalizate expres, în considerarea importanței demnității și funcției deținute prin raportare la arhitectura instituțională a statului și sectorul de activitate în care activează, li s-au instituit conduite interzise pe parcursul perioadei de reflecție, acestea putând desfășura activități în sectorul privat, și uneori chiar în sectorul public, numai după obținerea unui aviz favorabil. Soluția este necesară în contextul în care activitățile preconizat a fi desfășurate în sectorul privat ar putea intra în conflict cu atribuțiile deținute anterior.
O altă noutate constă în extinderea sferei de aplicare a acestor reguli, incluzând nu doar persoanele cu funcții executive de conducere (persons with top executive functions – PTEFs), aleșii locali și funcționarii publici, ci și personalul contractual din instituțiile publice, persoanele implicate în achiziții publice, audit, concesiuni, reglementare, autorizare sau control. În paralel, proiectul introduce și atribuții pentru consilierii de etică privind informarea și consilierea personalului vizat.
Proiectul introduce obligația persoanelor vizate de a depune declarații pe propria răspundere atât la data numirii sau alegerii în funcție cât și la data încheierii mandatului sau a încetării activității, precum și de a notifica intenția de a desfășura activități profesionale în sectorul privat, remunerate sau nu. În funcție de poziția deținută în arhitectura instituțională a statului, aceste avize sunt emise fie de Agenția Națională de Integritate, fie de autoritatea sau instituția publică în cadrul căreia persoana și-a desfășurat activitatea. Avizele sunt emise pe baza unei evaluări obiective, fundamentate pe un set de criterii clare, inclusiv natura activității anterioare, gradul de implicare, nivelul funcției și aria geografică de influență.
De asemenea, se extind atribuțiile Agenției Naționale de Integritate, care devine instituția-cheie în monitorizarea și controlul respectării acestor restricții. ANI va avea competența de a primi notificări, de a emite avize, de a întocmi rapoarte de evaluare și de a aplica sancțiuni. Nerespectarea obligațiilor privind declararea, notificarea sau avizele emise atrage sancțiuni contravenționale semnificative, cu amenzi de până la 100.000 lei, atât pentru persoanele vizate de normele legale, cât și pentru potențialul angajator, iar contractele încheiate cu încălcarea acestor restricții pot înceta de drept.
În plus, este desemnat consilierul de etică pentru asigurarea informării și a consilierii categoriilor de persoane prevăzute de proiectul de lege.