Ministrul Finanțelor Marcel Boloș a transmis sâmbătă, după ce agenția de rating Fitch a confirmat ratingul și perspectiva de rating a României, că va susține în continuare măsuri pentru consolidarea fiscal-bugetară și care să garanteze creșterea economică. Ministerul Finanțelor subliniază doar aspecte pozitive din decizia Fitch, însă agenția susține de asemenea și că a revizuit în sus deficitul și că noua lege a pensiilor vine cu mai multe presiuni pe deficit.
Agenția de rating Fitch a reconfirmat în data de 1 martie 2024 ratingul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/F3 pentru datoria pe termen lung și scurt în valută, precum și perspectiva stabilă.
Decizia reconfirmării ratingului suveran și a menținerii perspectivei stabile este susținută, în opinia agenției, de statutul de membru al Uniunii Europene și de fluxurile de capital ale Uniunii Europene care susțin convergența reală, finanțele externe și stabilitatea macroeconomică a țării, precum și de evoluția pozitivă a PIB-ului pe cap de locuitor și a indicatorilor de guvernanță și dezvoltare umană, care se situează la niveluri superioare față de țările din aceeași categorie de rating (“BBB”).
„Decizia agenției de rating Fitch reconfirmă faptul că Guvernul României a adoptat măsurile corecte și necesare pentru a combate efectele socio-economice ale crizelor multiple din ultimii ani, dar și pentru a asigura sustenabilitatea finanțelor publice. Ministerul Finanțelor va susține în continuare implementarea unor măsuri care să asigure parcurgerea unui proces de consolidare fiscal-bugetară pe termen mediu, precum și a celor care să garanteze creșterea economică sustenabilă a României”, a declarat ministrul finanțelor, Marcel-Ioan Boloș.
În evaluare este menționată atât reziliența economică de care a dat dovadă România în perioada recentă, cât și stabilitatea politică de care s-a bucurat țara noastră începând cu finalul anului 2021. Totodată, agenția subliniază nivelul datoriei publice inferior țărilor din aceeași categorie de rating, sectorul bancar bine capitalizat, precum și trendul descendent al inflației din țara noastră.
În opinia agenției, economia României va înregistra o creștere de 3% în anii 2024 și 2025, în condițiile în care țara noastră va beneficia de fonduri europene importante atât din Cadrul Financiar Multianual 2021-2027 cât și din Mecanismul de Redresare și Reziliență (PNRR).
Cum se poate modifica ratingul
Principalii factori care ar putea conduce individual sau colectiv la îmbunătățirea ratingului de țară sau a perspectivei sunt reducerea susținută a deficitului bugetar care ar susține și o scădere fermă a datoriei publice exprimată ca procent din produsul intern brut pe termen mediu, precum și îmbunătățirea structurală a poziției contului curent prin reducerea îndatorării externe și a riscurilor privind finanțarea externă.
Principalii factori care ar putea conduce individual sau colectiv la înrăutățirea ratingului de țară sau a perspectivei sunt neconsolidarea fiscală pe termen mediu, ceea ce ar duce la o creștere semnificativă a raportului datorie publică/PIB și materializarea unor efecte negative asupra credibilității politicilor publice, stabilității macroeconomice și lichidității externe, care ar rezulta din deficitele gemene (fiscal și de cont curent) excesiv de mari.
Ce spune Fitch: am revizuit în sus deficitul, iar legea pensiilor vine cu mai multe presiuni pe deficit
Fitch subliniază deficitele bugetare mai mari. „Deficitul bugetar (în termeni ESA) în 2023 este estimat la 6,1% din PIB, practic neschimbat față de 2022 și mult peste ținta inițială a guvernului de 4,4% din PIB. Am revizuit în sus traiectoria deficitului pe termen mediu, având în vedere poziția inițială mai puțin favorabilă și majorările semnificative ale pensiilor legiferate în ianuarie și septembrie 2024, cu un impact estimat de relaxare fiscală de 1,8% din PIB în 2025. Fitch estimează deficite publice de 6% din PIB în 2024 și de 6,4% din PIB în 2025”, arată agenția de rating.
Fitch se așteaptă la o consolidare fiscală semnificativă pe termen mediu, ajutată de reintroducerea normelor fiscale ale UE, deși există riscuri semnificative, având în vedere incertitudinile actuale în legătură cu planurile fiscale post-electorale, iar derapajele fiscale recente au afectat în mod negativ credibilitatea politicilor.
Marea coaliție a celor mai mari două partide (Partidul Social Democrat și Partidul Național Liberal), formată în noiembrie 2021, s-a dovedit stabilă, în timp ce țara se pregătește pentru patru alegeri în acest an: Alegeri europene și municipale în iunie și alegeri prezidențiale și generale programate până la sfârșitul anului 2024. Relaxarea fiscală preelectorală a partidelor aflate la guvernare, în primul rând creșterile nefinanțate ale pensiilor programate odată cu alegerile generale, susțin riscurile fiscale pe termen mediu.