Ministrul Mediului, despre Sistemul de Garanție-Returnare: “Nu sunt mulțumit de cum merg azi lucrurile”/ “Mă aşteptam să nu mă sune comercianţi să îmi spună că stau de o săptămână cu sacii şi nu a venit nimeni să îi ia”

RetuRO SGR ambalaje garantie Sursa foto: Facebook/RetuRO-SGR

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat a declarat că nu este mulţumit cu modul în care merge  Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR). Ministrul a afirmat că se aşteaptă ca ritmul în care se deschid fabricile şi instalaţiile de numărare şi sortare să crească.

”Eu personal nu sunt mulţumit în legătură cu modul în care merg astăzi lucrurile. Mă aşteptam la mai mult, să ne mişcăm mai repede, să nu mă sune comercianţi care să îmi spună că stau de o săptămână cu sacii şi nu a venit nimeni să îi ia. Mă aşteptam să nu existe astfel de probleme care ţin exclusiv de viteza şi de modul în care noi ne facem treaba”, a afirmat Mircea Fechet.

Ministrul a afirmat că se aşteaptă ca ritmul în care se deschid fabricile şi instalaţiile de numărare şi sortare să crească.
”Mă aştept să le punem în funcţiune cât mai repede, va veni un volum mare de ambalaj în gestiunea noastră”, a completat Fechet, arătând că românii aleg să folosească acest sistem de garanţie şi returnare. ”Îmi face plăcere să apăr sistemul SGR de fiecare dată, nu ştiu dacă cineva se luptă cu mai multă pasiune decât o fac eu pentru SGR dar m-aş bucura să constat că atunci când mă uit în jurul meu să constat că şi când iau înjurători să fim mai mulţi. Nu ar strica mai mult suport, fie că vorbim despre conducerea executivă a companiei sau acţionari. Tot citesc în presă, ministrul amână, suspendă, nu ştiu ce face. Vreau să clarific că nu se suspendă nimic, nu se amână nimic”, a arătat Fechet.

”Mă aşteptam ca a doua zi după ce am pus în consultare publică acea hotărâre de guvern să mă sune colegii și să îmi spună că lucrurile s-au remediat şi că s-au redus tensiunile dintre Sistemul de Garanţie Returnare şi diferite entităţi, că nu mai avem procese prin tribunalele din România..ori cred, cel puţin la momentul acesta, că nu ne atingem obiectivul de a deschide calea spre dialog. Înţeleg că avem tot la fel de multe procese în instanţă. Personal, vă spun că nu voi abandona niciodată acest demers, este un proiect la care şin nu doar pentru că l-am scris de la zero dar pentru că este în opinia mea, cel mai bun lucru care s-a întâmplat în România în materia gestionării deşeurilor, în ultimii 30 de an” a mai spus ministrul.

Cum a mers colectarea în primele trei luni de SGR: S-au recuperat ceva mai mult de jumătate din ambalajele puse pe piață în decembrie

Conform datelor raportate, în primele trei luni de funcționare a SGR producătorii de băuturi au pus pe piață peste 500 de milioane de ambalaje, arată o analiză transmisă de compania responsabilă de comunicarea RetuRO. Dacă în luna decembrie au apărut aproximativ 45 de milioane de ambalaje SGR, în luna ianuarie numărul lor a crescut de patru ori, ajungând la puțin sub 180 de milioane de ambalaje puse pe piața din România. Iar în februarie, numărul lor a fost de șapte ori mai mare decât în prima lună de funcționare a SGR.

În primele 3 luni ale Sistemului de Garanție-Returnare (decembrie – februarie) s-au recuperat aproximativ 23 de milioane de recipiente de plastic, sticlă sau metal. SGR a ajuns de la 31.000 de ambalaje returnate în decembrie 2023, la 2,2 milioane în ianuarie și la 21 milioane în februarie, de aproape 700 de ori mai mult decât în prima lună de funcționare a SGR (decembrie 2023). După trei luni s-au recuperat ceva mai mult de jumătate din ambalajele puse pe piață în decembrie, conform comunicatului RetuRO. Conform declarațiilor făcute de Ministrul Mediului, un ciclu de recuperare al unui ambalaj din piață este de minimum 4 luni. Dar punere pe piață nu înseamnă și prezență la raft. Multe din aceste produse încă sunt prezente în stocurile distribuitorilor sau comercianților, iar consumatorii încă nu au acces la întregul volum de ambalaje SGR puse pe piață.

Problemele primelor trei luni de SGR: De la probleme tehnice la procese

Reticența implementării SGR la unii comercianți, problemele tehnice de la automatele de colectare, procedurile de returnare a ambalajelor și recuperare a garanției încă neuniforme pentru consumatori sunt unele dintre cele mai frecvente provocări întâmpinate în primele trei luni de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare, conform analizei RetuRO.

RetuRO a luat act și de existența unor proceduri judiciare îndreptate împotriva prevederilor normative din H.G. nr. 1074/2021, în special din partea mai multor producători de vinuri vizați de această reglementare. Procesele în cauză sunt împotriva Guvernului României și urmăresc suspendarea și anularea reglementării SGR, în contextul încercării producătorilor de vinuri de a nu mai fi supuși cerințelor din cadrul acestui sistem.

De asemenea, RetuRO a întreprins anumite demersuri judiciare și în legătură cu producători care au decis să conteste în justiție valabilitatea unora dintre clauzele contractului de prestări-servicii încheiat cu administratorul SGR. RetuRO a obținut deja câștig de cauză în primă instanță într-un proces inițiat de un producător de ape minerale, conform MSL.

“Important de precizat și că garanțiile pe care producătorii le plătesc pentru fiecare ambalaj pe care îl pun pe piață și care au aceeași valoare de 50 de bani sunt imediat recuperate de aceștia în momentul în care produsele sunt facturate și livrate către distribuitori și comercianți, motiv pentru care nu există niciun argument pentru ca ele să fie încadrate ca “pierderi” de către producătorii de băuturi”, transmite MSL.

 

 

 

Sursa foto: Facebook/RetuRO-SGR

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *