Ministrul Mediului: Peste 88.000 de beneficiari vor fi conectați la sistemele de apă uzate existente, prin programul „Prima conectare”, derulat din PNRR

canalizare, apavital, iasi Sursa foto: ApaVital

Cea de-a treia componentă a programului de finanţare „Prima conectare”, derulat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), are un buget total de 168 de milioane de euro şi va asigura conectarea a 88.400 de beneficiari la sistemele de apă uzate existente, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos.

„În ceea ce priveşte Programul ‘Prima conectare’, PNRR oferă un sprijin de aproximativ un miliard de euro pentru componenta ‘Apă uzată şi Apă potabilă’. Cele două ghiduri au fost lansate în consultare publică acum două săptămâni. Sunt cele pentru extinderea reţelelor existente şi reţele noi şi sisteme noi pentru comunităţile mai mici de 2.000 de locuitori echivalenţi. Astăzi, lansăm în consultare publică a treia componentă, al treilea Ghid care, practic, completează şi închide această investiţie în sistemele de gestionare a apei şi apei uzate”, a spus ministrul.

Potrivit acestuia, „Prima conectare” este un program care finanţează sau oferă un sprijin financiar pentru persoanele vulnerabile din punct de vedere financiar, din punct de vedere social, dar este doar o parte din reforma pe care Guvernul şi-a asumat-o pe componenta Apă uzată.

„Proiectul are un buget total de 168 milioane de euro. Din aceşti bani vom asigura conectarea a peste 88.000 de beneficiari la sistemele de apă uzată existente. Măsura vizează familiile care au media veniturilor băneşti nete lunare, pe membru de familie, sub salariul minim brut pe ţară garantat la plată pe membru de familie. Până în trimestrul al doilea din 2026, cele 88.400 de beneficiari vor trebui conectaţi la reţele de administratorii operatorilor locali din sectorul apă uzată, pentru că beneficiarul acestei măsuri de finanţare va fi operatorul local licenţiat care acţionează în baza contractului de delegare din partea primăriei şi care vine şi aplică schema de finanţare în parteneriat unitatea administrativ-teritorială cu primăria”, a explicat Tanczos.

Acesta a adăugat că aplicaţiile proiectelor vor trebui depuse împreună cu primăria.

„Primăria va face verificarea situaţiei financiare pentru familiile vulnerabile, va întocmi aceste liste de persoane, de familii, care sunt familiile beneficiare şi, împreună cu operatorul local de reţea de apă uzată, va depune proiectul de finanţare. Vom avea cheltuieli eligibile pe lucrări de construcţii, pe echipamentele necesare, costurile generale şi anumite cheltuieli legate de obligaţia de anunţ a şantierului şi celelalte obligaţii de publicitate prevăzute de lege”, a menţionat oficialul.

El a subliniat că instituţia pe care o conduce şi-a asumat o implementare a unei reforme prin PNRR, atât pe partea de reglementare, legiferare, cât şi pe partea de finanţare.

„Pe partea de reglementare şi legiferare am început, la sfârşitul lunii decembrie 2021, cu aprobarea unei legi prin care procesul de conectare şi facilitate a accesului la acest serviciu au fost aşezate pe o bază legală. Am aprobat măsuri concrete pentru a permite extinderea infrastructurii de ape uzate. Am legiferat obligaţia autorităţilor administraţiei publice locale de a ţine evidenţa persoanelor fizice şi juridice care evacuează apă uzată în afara reţelelor construite şi obligaţia utilizatorilor de a se racorda la reţelele existente. Avem un grad de racordare în anumite localităţi chiar de sub 50%. Este inadmisibil ca în momentul în care investiţia este făcută şi efortul financiar este făcut de autoritatea locală, beneficiarii să nu dorească să se conecteze la aceste reţele. De aceea, după ce am aprobat această lege, am venit cu Hotărârea de Guvern care a detaliat modul de autorizare a sistemelor individuale adecvate, am venit cu detalierea tehnică a acestor sisteme care, dincolo de faptul că trebuie înregistrate într-un sistem informatic la nivel naţional, trebuie autorizate fiecare. Există o obligaţie de înscriere, o obligaţie de întreţinere a acestor sisteme individuale adecvate la adresa beneficiarului sau proprietarului acestui sistem”, a precizat Tanczos Barna.

Şeful de la Mediu a adăugat că a fost reglementat şi modul de control, respectiv toate persoanele care nu se racordează la un sistem, la canalele de colectare şi folosesc sisteme individuale trebuie să treacă prin procedurile de autorizare, trebuie să se înregistreze într-un sistem informatic, vor fi supuse controlului şi vor trebui să demonstreze că administrează şi că întreţin aceste sisteme în mod adecvat.

Tot în privinţa celor care nu racordează la sistem şi preferă sistemele inviduale, aceştia vor fi obligaţi să preleveze probe periodic pentru a arăta că apa care iese în natură este apă filtrată, „sau vor avea obligaţia să vidanjeze acele sisteme individuale adecvate şi să trimită apa uzată în staţiile de poluare autorizate”.

„Am reglementat, deci, obligaţia de a avea un sistem individual sau a se conecta la o reţea existentă, dar aceste obligaţii se referă şi la persoane care nu-şi permit practic să se raporteze, să plătească preţul de raportare”, a subliniat ministrul Mediului.

Sursa foto: ApaVital

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *