Ministerul Transporturilor a aprobat proiectul pentru modernizarea secțiunii Focșani-Roman, un tronson de 147 de kilometri care face parte din Magistrala M 500 București-Suceava. Lucrările de modernizare vor dura 3 ani, iar costul estimat este de 11 miliarde lei (2 miliarde Euro), cu 9,5 miliarde costul pentru lucrări. După publicarea licitației pentru execuție în SEAP, valoarea mai scade față de cea avizată.
Pentru secțiunea Focșani-Roman (147 km.) de pe M 500 Ploiești-Pașcani/Suceava Ministerul Mediului a emis la sfârșitul lunii ianuarie 2024 Acordul de Mediu aferent studiului de fezabilitate pentru reabilitare și creștere vitezei trenurilor de călători la maximum 160 km/h. (detalii aici).
,,Linia de cale ferată Focşani – Roman este situată pe ruta Coridorului IX Pan – European, parte componentă a reţelelor AGC, AGTC şi T.E.R., care este o linie importantă a reţelei de cale ferată din România, deoarece preia traficul internaţional european de pe cele 2 coridoare centrale aflate pe teritoriul Romaniei şi face legătura Coridorului Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu ţările din Sud – Estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) şi ţările din Nord – Estul Europei (Republica Moldova, Ucraina, Rusia). Proiectul ”Reabilitarea liniei de cale ferată Focșani-Roman” face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT), aprobat de Guvernul României prin H.G. nr. 666/2016, cu modificările ulterioare.
Linia de cale ferată Focșani – Roman este situată în Estul țării și traversează trei județe: Vrancea, Bacău si Neamț și este administrată de cele două Sucursale Regionale de căi ferate, respectiv Galați si Iași.
Zona de linie c.f. Focșani – halta Adjudu Vechi (inclusiv) este administrată de Sucursala Regionala CF Galati, iar zona Adjudu Vechi – Roman este administrată de Sucursala Regională CF Iași.
Traseul Focșani – Adjud – Roman se află la o răscruce geografică, zona străbătută constituind o legătură între marile zone ale Carpaților Orientali și Meridionali, Câmpia Siretului și Câmpia Dunării.
Lungimea totală existentă a tronsonului de cale ferată este de 147,7 km, iar linia este dublă, electrificată și dotată cu instalații BLA (în linie curentă) și CED și CE (în stații).
Pe traseul de cale ferată sunt în exploatare 6 staţii şi 8 halte de mişcare, cu următoarea succesiune: staţia Focșani, H.M. Putna Seacă, staţia Marașești, H.M Pădureni Putna, HM Pufești, stația Adjud , HM Sascut, HM Orbeni, HM Faraoani, Stația Valea Seacă, stația Bacău, HM Itești, Stația Galbeni și HM Secuieni Roman.
Pentru traficul local de calatori pe linie sunt amplasate 9 puncte de oprire în linie curentă: Călimănești Vrancea, Domnești Târg, Adjudu Vechi, Șișcani, Siretu, Răcăciuni, Letea, Șerbești Bacău, Trifești.” -Proiect Hotărâre Guvern.
Sunt propuse următoarele lucrări:
-Lucrări de infrastructură și suprastructură linii c.f.;
-Consolidări de terasamente și lucrări de scurgere a apelor;
-Treceri la nivel: modernizarea trecerilor la nivel cu dale elastic; 10 treceri la nivel se desființează;
-Poduri, podeţe: înlocuirea sau reabilitarea lucrărilor de artă existente, respectiv lucrări de artă noi pe variante de traseu: 130 lucrări;
-Pasaje superioare: 2 pasaje noi în amplasament existent, 2 se repară și 5 rămân ca în situația actuală;
-1 pasaj superior nou ca urmare a desființării TN km 342+700;
-Apărări de maluri: în zona lucrărilor de artă s-au prevăzut amenajari locale ale albiei, protecție ale albiilor, praguri de fund și lucrări de amenajare locală a albiei pe noul amplasament al lucrărilor de artă de pe variante;
-Peroane: Lungime 200 m în staţiile intermediare şi 150 m în puncte de oprire; lăţime 6,00 m pentru peronele intermediare și respectiv 3,00 m pentru cele laterale, cu înălţimea +0,55 faţă de NSS; tunel pietonal între peroane pentrru stațiile în care v=160 km/h;
-În stațiile Focșani, Adjud, Mărășești și Bacău lungimea peroanelor este cuprinsă între 250-400 m;
-Clădiri călători şi CED: Lucrări de reabilitare clădiri călători și CED;
-Clădiri noi datorate sistematizării stațiilor. Lucrări de demolare a construcțiilor degradate;
-Semnalizări şi centralizări feroviare: CE și ERTMS;
-Telecomunicaţii feroviare: înlocuirea echipamentelor existente, care au un grad de uzură ridicat, cu echipamente care au tehnologie modernă;
-Linia de contact, protecţie instalaţii şi energoalimentare: reabilitare instalații existente prin înlocuirea lor cu instalații noi;
-Lucrări de protecția mediului.