Compania Aeroporturi București (CNAB) a scos la licitație un contract de aproape 280 milioane lei pentru lucrări majore de modernizare care includ reabilitarea căilor de rulare și extinderea platformelor pentru parcarea aeronavelor.
Proiectul prevede sistematizarea suprafețelor de mișcare pentru creșterea capacității de operare și respectarea Regulamentului European 139/2014, în prezent mișcările aeronavelor mari (widebody) fiind permise cu anumite derogări.
Contractul are o durată de 88 de luni, din care primele 4 luni pentru Proiect Tehnic, 24 de luni execuția, iar garanția este de 5 ani.
Investițiile pentru modernizarea celui mai mare aeroport din România (pentru suprafețele de mișcare) au fost anunțate încă din aprilie, valoarea totală fiind de aproape 800 de milioane lei (detalii aici). Aeroportul Otopeni are două piste paralele de aterizare-decolare, ambele cu o lungime de 3500 metri, un sistem aferent de căi de rulare format din 11 căi de rulare (A, B, C,D, G, N, O P,S, W, V) și două platforme pentru îmbarcare și debarcare pasageri și marfă. Lucrările pentru modernizarea pistei 2 s-au terminat în februarie 2021 după o investiție de 127 milioane de lei (constructor PORR), urmând să fie demarată procedura de achiziție pentru reparații capitale și pentru Pista 1.
Cea mai veche cale de rulare, Charlie a fost deschisă încă din 1971, are o structură din dale de beton ciment de până la 43 cm. grosime, a fost asfaltată în 1995, iar între 1996 și 2021 s-au făcut lucrări de întreținere și reparații curente.
Potrivit Caietului de Sarcini vor fi reabilitate căile de rulare:
Charlie (lungime 1086 metri, lățime 23,80 metri) pusă în funcțiune în 1971 și asfaltată în 1995,
November deschisă în 1988,
Oscar cu două sectoare (lungime 3475 metri, lățime 22/ 25 metri Oscar NOU) în exploatare din 1988 respectiv 2005 pentru Oscar Nou,
Papa (1988)
Victor (2007) și Wiskey (1988).
„Servicii de proiectare (DTAC, DTOE SI PTE), inclusiv asistenta tehnica si executie lucrari pentru realizarea obiectivului de investitii ”Sistematizarea suprafetei de miscare a AIHCB in vederea cresterii capacitatii operationale si asigurarii conformarii cu prevederile Reg. 139/2014 – Etapa I”. Valoarea estimata fara TVA: 278.245.155 lei, exclusiv TVA, din care: a. Servicii de proiectare (DTAC, DTOE SI PTE) si asistenta tehnica: 18.227.846 lei, exclusiv TVA; b. Lucrari de executie: 260.017.309 lei, exclusiv TVA. La valoarea totala estimata de 278.245.155 lei, exclusiv TVA, se pot adauga cheltuielile diverse si neprevazute in procent de 10,30 % din valoarea totala estimata. ACEASTA NU FACE OBIECTUL OFERTARII. Serviciile de proiectare si executia lucrarilor pentru realizarea obiectivului de investitii ”Sistematizarea suprafetei de miscare a AIHCB in vederea cresterii capacitatii operationale si asigurarii conformarii cu prevederile Reg. 139/2014 – Etapa I” cuprind urmatoarele obiective: Suprafete reabilitate: • Caile de rulare Charlie, November, Oscar, Papa, Whiskey si Victor; • Platforma 2. Suprafete noi: Extinderea spre est a Platformei 2 până la CR Delta. Durata in luni: minim 88 luni, din care: – termen elaborare si predare proiect tehnic de executie: 4 luni – termen executie lucrari: 24 luni de la data emiterii ordinului de incepere – garantia minima acordata lucrarilor: 60 luni”.
Sistematizarea suprafeței de mișcare a celui mai mare aeroport din România va permite operarea, fără restricții și a avioanelor de capacitate mare, 4 E, Airbus A340 și A350 sau Boeing B777 și B787 : ,,CN Aeroporturi București anunță lansarea unor proceduri de achiziție publică pentru lucrări de infrastructură aeroportuară în valoare de aproape 800 milioane lei la Aeroportul Internațional Henri Coandă București (AIHCB).
Cea mai mare parte a acestei sume – cca. 773 milioane lei – urmează să fie investită în programul de sistematizare a suprafeței de mișcare a AIHCB în vederea creșterii capacității operaționale și asigurării conformării cu prevederile Regulamentului European 139/2014. Totodată, vor fi extinse platformele 1 și 2 de parcare a aeronavelor și se va realiza o nouă cale de rulare paralelă la Pista 1, obținându-se astfel creșterea atât a numărului de poziții de parcare cât și a capacității de operare a aeroportului. O altă procedură de licitație este organizată pentru extinderea către nord a Platformei 1. Lucrările de extindere au demarat în 2019 și, din cauza nerespectării repetate a clauzelor contractuale și depășirii cu mult a termenului de execuție de către antreprenor, CNAB a parcurs toate procedurile legale de reziliere a contractului, etapă încheiată în februarie a.c. Lucrările de remediere și ”rest de executat” se ridică la 10,4 milioane lei, durata lor fiind de maximum 12 săptămâni.” a transmis, în aprilie Compania Aeroporturi București.
Creșterea numărului de poziții de parcare se face prin extinderea platformelor 1 si 2. Calea de rulare Bravo, paralelă la Pista 1, va crește capacitatea de operare a acestei piste, însă detaliile complete vor fi disponibile după etapa de proiectare. Aeroportul Otopeni, cel mai mare aeroport din România, a înregistrat anul trecut un trafic de aproape 7 milioane de pasageri, în creștere cu 55% față de 2020, dar la jumătate față de 2019 când au fost aproximativ 15 milioane de pasageri,