Într-o conversație exclusivă publicată în Financial Times cu un weekend înainte de moartea sa, designerul a trecut în revistă cinci decenii de activitate. În 1975, și-a înființat propria companie cu un capital inițial de 10.000 de dolari, într-un birou mai mic decât baia din casa în care locuia la finalul vieții. Armani a făcut, între timp, miliarde: veniturile nete au ajuns la 2,3 miliarde de euro în 2024.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Celebrul creator de modă Giorgio Armani, considerat un simbol al eleganței italiene, a încetat din viață la vârsta de 91 de ani. În anunțul postat de companie, reprezentanții să menționează că acesta a lucrat până în ultimele zile de viață.
Ultimul interviu al lui Giorgio Armani
Marca distinctivă a lui Giorgio Armani este controlul, scria FT. La 91 de ani, el a rămas nu doar director de creație, ci și CEO și unic acționar al companiei pe care a fondat-o în urmă cu 50 de ani.
Armani produce haine – de la rochii de Oscar haute couture, lucrate manual (Armani Privé), până la costume relaxante (Giorgio și, pentru cei mai puțin înstăriți, Emporio) și la blugi și tricouri pentru ragazzi. Există, de asemenea, produse de înfrumusețare, articole pentru casă și hoteluri, ciocolată și restaurante, chiar și o subdiviziune de florărie numită Armani/Fiori, unde natura însăși este supusă cerințelor creative exigente ale dlui Armani în aranjamente abstracte și – da – extrem de controlate în stil ikebana. El vinde, de asemenea, vaze.
„Cea mai mare slăbiciune a mea este că controlez totul”, spunea Giorgio Armani, în interviu.
Recent, el a arătat o fisură rară în această armură: din cauza bolii, a fost absent de la cele trei prezentări de modă pe care le-a organizat în iunie și iulie. La momentul interviului, era încă în reabilitare acasă, înainte de sărbătorirea planificată a celei de-a 50-a aniversări, plănuită să aibă loc în cadrul săptămânii modei de la Milano, la sfârșitul lunii septembrie.
Chiar și de la distanță, încă menținea controlul. „Am supravegheat de la distanță, prin legătură video, fiecare aspect al spectacolului, de la amenajări la secvență și machiaj”, spunea el. „Tot ceea ce veți vedea a fost realizat sub conducerea mea și are aprobarea mea”. Se pare că a sunat pentru a certa personalul pentru începerea cu întârziere a show-ului său Emporio Armani pentru bărbați.
„Dacă ceea ce am creat acum 50 de ani este încă apreciat de un public care nici măcar nu se născuse la acea vreme, aceasta este răsplata supremă” – Giorgio Armani.
S-a născut în Piacenza, la aproximativ 40 de mile sud-est de Milano; tatăl său a fost contabil la o companie de transport și l-a împins pe Armani să studieze medicina, ceea ce poate explica precizia sa chirurgicală și liniile curate ale stilului său. A lucrat ca cumpărător la departamentul de magazine La Rinascente din Milano și apoi ca designer de îmbrăcăminte pentru bărbați pentru Nino Cerruti.
În 1975, și-a înființat propria companie cu un capital inițial de 10.000 de dolari, într-un birou mai mic decât baia sa actuală.
„Scopul meu la început a fost să îmi afirm viziunea și să îmbrac oamenii”, spunea Armani. „Într-un fel, este aceeași idee și astăzi”.

Armani a făcut miliarde: veniturile nete au ajuns la 2,3 miliarde de euro în 2024. La 91 de ani, “domnul Armani” – așa cum îi spunea toată lumea – încă supraveghea toate direcțiile creative. „Nu știu dacă aș folosi cuvântul workaholic, dar munca grea este cu siguranță esențială pentru succes”, spune el. „Singurul meu regret în viață a fost că am petrecut prea multe ore muncind și nu suficient timp cu prietenii și familia.”
Armani a fost, de asemenea, unul dintre primii creatori de modă care a considerat că îmbrăcarea celebrităților de la Hollywood – și publicitatea generată de aceasta – face parte din meseria sa. În 1988, a deschis un birou VIP în Los Angeles, cu un deceniu înainte ca alte branduri de modă să înceapă să realizeze puterea susținerii vedetelor.
Dar Armani a fost mai mult decât o simplă alegere pentru covorul roșu, scria FT; era un participant activ, un colaborator. A creat costume pentru mai mult de 200 de filme de-a lungul a cinci decenii, începând cu American Gigolo în 1980 și incluzând The Untouchables (1987) al lui Brian De Palma, Goodfellas (1990) al lui Martin Scorsese și The Wolf of Wall Street (2013). Scorsese a regizat chiar și un scurt documentar, Made In Milan, care examinează procesele creative ale lui Armani, ca expresie a admirației și interesului său pentru designer.
FT nota că Armani era probabil cel mai în vârstă creator de modă din lume și că acesta conducea un imperiu complex și multifațetat. Problema succesiunii, în această conjunctură, era inevitabilă.
„Planurile mele de succesiune constau într-o tranziție treptată a responsabilităților de care m-am ocupat întotdeauna către cei mai apropiați de mine”, spune el, „cum ar fi Leo Dell’Orco, membrii familiei mele și întreaga echipă de lucru”.
Dell’Orco, șeful departamentului de design masculin al grupului Armani, a fost figura care s-a prezentat la cele două prezentări de modă masculină ale Armani de la Milano. „Aș dori ca succesiunea să fie organică și nu un moment de ruptură”, insista el.
Deși pare greu de imaginat Armani fără Armani, acest lucru este încă posibil, a spus analistul de bunuri de lux Luca Solca. „Cred că marca Armani este mai mare decât creatorul său și este probabil să rămână un pilon de bază în sectorul modei și al luxului”, spune el. “Alte mărci au supraviețuit fondatorilor lor: gândiți-vă la Chanel, Dior… Mă aștept ca branduri precum Armani sau Ralph Lauren să facă același lucru.”
Cine ar putea prelua cu adevărat conducerea? Viziunea lui Armani are o amploare și o profunzime care, fără îndoială, nu se compară cu nicio alta, viziunea singulară a unui singur om.
„Scopul meu inițial a fost să îmbrac oameni, dar de acolo am trecut în mod natural în alte domenii, pentru că am vrut să le ofer celor care intră în lumea Armani o experiență unică”, spunea el. „De fapt, am creat un stil de viață pe care l-aș defini ca o lume a sofisticării naturale, în care nimic nu este exagerat, ci totul găsește un echilibru care, deși șoptit, este bogat în personalitate”, a completat acesta.

Interviul complet poate fi citit AICI