La peste 10 ani de la inaugurarea Autostrăzii București – Ploiești (tronsonul dintre Centura București și Ploiești), Compania de Drumuri încă nu reușește să pună la dispoziția șoferilor o dotare minimă: parcări și toalete. De la deschiderea celor două segmente, Centura București – Ploiești în 2012, respectiv Autostrada Urbană Petricani – DNCB (2018), CNAIR nu a pus la dispoziția șoferilor cele 4 spații de servicii și 8 parcări de scurtă durată prevăzute în proiect.
Contractul pentru amenajarea spațiilor de servicii/parcări a fost semnat în 2016 cu o asociere de firme din România, dar reziliat în august 2021 pentru întârzieri. După aproape doi ani, CNAIR încă nu are un nou contract pentru că, la un an de la reziliere, nu a avut nicio ofertă la licitația pentru finalizarea lucrărilor, iar din august 2022 și până în martie 2023 nu a reușit să refacă documentația pentru a treia licitație, potrivit unui răspuns oficial al CNAIR transmis Economedia.
„În prezent, pe sectorul de autostrada A3 București – Ploiești, nu avem deschise parcări. În data de 02.08.2021, prin scrisoarea nr.92/63154, a fost transmisă Înștiințarea de Reziliere a Contractului, CNAIR a comunicat antreprenorului faptul că ”începând cu data de 16.08.2021 Rezilierea contractului Proiectare și execuție Parcări de Scurtă Durată și Spații de Servicii pe Autostrada București – Brașov, Secțiunea București – Ploiești operează de plin drept”. În data de 31.08.2022 a fost depusă o documentație pentru realizarea unei « Expertize Tehnice a lucrărilor executate, lucrarilor rămase de executat și actualizare deviz estimativ » dar nu a fost depusă nici o ofertă. Documentația a fost refăcută urmând ca procedura de achiziție să fie reluată. În data de 7.02.2023, CNAIR a câstigat litigiul arbitral dintre companie și antreprenor în dosarul nr.5/2022 Sentința Arbitrală nr. 10 din 07.02.2023”, arată un răspuns CNAIR pentru Economedia.
În urma rezilierii contractului, antreprenorul a fost penalizat cu 550 mii lei (rețineri, lucrări și bunuri care nu au fost identificate pe teren).
De asemenea, pe cei 62 de kiloemetri ai Autostrăzii A3 București – Ploiești, CNAIR a prevăzut concesionarea spațiilor de servicii pentru dotări moderne inclusiv dușuri.
„În prezent, CNAIR are în pregătire procedura de achizitie publica pentru atribuirea a 12 contracte de concesiune de servicii in vederea utilarii/dotarii, operarii si intretinerii spatiilor pentru servicii aflate pe autostrazile din Romania, in care sunt incluse 4 Spatii pentru Servicii situate pe Autostrada Bucuresti – Ploiesti, mai exact:
- Spații pentru Servicii km 23+500 dr. și 26+600 stg., Moara Vlăsiei, și Parcări de Scurtă Durată aflate la Km 17+000 (stânga/dreapta) și Km 34+900 (stânga/dreapta), Autostrada A3, București – Ploiești
- Spații pentru Servicii km 63+500 dr./stg., Bârcănești și Parcările de Scurtă Durată aflate la Km 49+100 (stg./dr.) și Km 56+900 (stg./dr.) Autostrada A3, București – Ploiești. Acestea vor avea următoarele dotări:
– Parcare;
– Toalete publice;
– Stație distribuție carburant;
– Spațiu comercial;
– Snack bar;
– Stații reîncărcare vehicule electrice;
– Stații reîncărcare vehicule electrice grele;
– Dușuri”, a transmis CNAIR la solicitarea Economedia.
Dacă situația de pe A3 București – Ploiești este un exemplu „așa nu” pentru o lucrare a statului, CNAIR a reușit să le ofere conducătorilor auto servicii moderne (parcări, toalete, benzinării, stații de încărcare și GPL) pe Autostrada Soarelui și mai ales pe A1 spre Vama Nădlac 2 în cadrul contractelor de concesionare cu distribuitorii de carburanți Petrom, Rompetrol și Mol. Mai mult, în urmă cu o săptămână a fost semnat contractul cu OMV Petrom pentru o stație la Miercurea Sibiului pe A1 care să includă stații de hidrogen și încărcare electrică pentru camioane.