În orașul New York a intrat în vigoare primul sistem de taxare a aglomerației pentru vehicule din SUA, transmite BBC. Șoferii de automobile vor plăti până la 9 dolari (7 lire sterline) pe zi, cu tarife variabile pentru alte vehicule.
„Sistemul este în funcțiune de la miezul nopții [05:00 GMT duminică]”, a declarat Janno Lieber, CEO al Metropolitan Transit Authority (MTA).
Patru sute de benzi de circulație sunt acum acoperite de peste 1 400 de camere, cu mai mult de 110 puncte de detecție și mai mult de 800 de semne, a spus el.
Președintele ales Donald Trump se numără printre cei care se opun sistemului, însă Lieber s-a declarat încrezător că acordurile cu guvernul vor „rezista schimbărilor de administrație”.
Zona de aglomerație acoperă o zonă situată la sud de Central Park, cuprinzând locuri cunoscute precum Empire State Building, Times Square și districtul financiar din jurul Wall Street.
Sistemul urmărește să reducă problemele de trafic cunoscute ale New York-ului și să strângă miliarde de euro pentru rețeaua de transport public.
Guvernatorul statului New York, Kathy Hochul, a prezentat argumente în favoarea unei taxe de congestionare a traficului în urmă cu doi ani, dar aceasta a fost amânată și revizuită în urma plângerilor unor navetiști și întreprinderi.
Noul plan relansează o schemă pe care a suspendat-o în iunie, afirmând că există „prea multe consecințe neintenționate pentru newyorkezi”.
Majoritatea șoferilor vor fi taxați cu 9 dolari o dată pe zi pentru a intra în zona de aglomerație la orele de vârf și cu 2,25 dolari în alte momente.
Camioanele mici și autobuzele care nu fac naveta vor plăti 14,40 dolari pentru a intra în Manhattan la orele de vârf, în timp ce camioanele mari și autobuzele turistice vor plăti o taxă de 21,60 dolari.
La câteva ore de la începerea programului, traficul se desfășura cu rapiditate de-a lungul marginii nordice a zonei de aglomerație de la intersecția străzii 60 cu 2nd Avenue, relatează Associated Press.
Mulți automobiliști păreau să nu știe că noile camere activate, amplasate de-a lungul brațului unui portic de oțel deasupra străzii, vor trimite în curând o nouă taxă la E-Z Pass-urile lor, se spune.
„Șoferii vor începe să vadă taxele de drum apărând pe facturile lor E-Z Pass în câteva zile”, a declarat ulterior Lieber.
Taxa a întâmpinat multă opoziție.
„Vă bateți joc de mine?” a întrebat Chris Smith, agent imobiliar din New Jersey, vorbind cu AP. „A cui a fost ideea asta? Kathy Hochul? Ar trebui să fie arestată pentru ignoranță”.
Cea mai mediatizată opoziție a venit din partea lui Trump, un new-yorkez de origine care a promis să elimine proiectul atunci când va reveni în funcție luna aceasta. Republicanii locali i-au cerut deja să intervină.
Congresmanul Mike Lawler, care reprezintă un district suburban la nord de New York, i-a cerut lui Trump în noiembrie să se angajeze „să pună capăt odată pentru totdeauna acestei absurde taxe de congestionare”.
Vineri, un judecător a respins un efort de ultimă oră al oficialilor statului New Jersey de a bloca sistemul din cauza impactului său asupra mediului în zonele adiacente.
Anul trecut, New York City a fost desemnată cea mai aglomerată zonă urbană din lume pentru al doilea an consecutiv, potrivit INRIX, o firmă de analiză a datelor privind traficul.
În primul trimestru al anului trecut, vehiculele din centrul Manhattanului circulau cu o viteză de 17 km/h (11 mph) în timpul perioadelor de vârf ale dimineții, conform raportului.
Printre cei care au salutat noul sistem a fost Phil Bauer, un chirurg care locuiește în centrul Manhattanului. „Cred că ideea ar fi bună să încercăm să reducem la minimum cantitatea de trafic și să încurajăm oamenii să folosească transportul public”, a declarat acesta pentru AP.