Nicușor Dan, despre contractul pentru tramvaie din Rusia: Din pacate, tramvaiele nu sunt pe lista de sancțiuni. Analizăm dacă le cumpărăm sau refuzăm și plătim despăgubiri

Nicusor Dan, primar general Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Tramvaiele nu sunt pe lista produselor cu sancțiuni impuse Rusiei, iar Primăria Generală analizează dacă va continua achiziția tramvaielor vândute de Electroputere Pașcani, dar produse în Rusia sau va refuza contractul și va plăti despăgubiri, a anunțat primarul general, Nicușor Dan. Este un contract vechi, lansat în mandatul Gabrielei Firea, cu o plângere la DNA în 2022, dar cu mai multe decizii favorabile producătorului din Pașcani la CNSC și Curtea de Apel București.

În septembrie 2019, Societatea de Transport București (STB) a lansat propria licitație pentru tramvaie. STB dorea să cumpere 40 de tramvaie cu o lungime de 18 metri, cu posibilitate de extindere la 60 sau 100 de bucăți. Valoarea contractului era de 307 milioane lei pentru 40 de tramvaie și creștea la 763 milioane lei pentru 100 de tramvaie. STB preciza că tramvaiele vor fi cumpărate din fondurile Primăriei Capitalei, iar PMB a și prevăzut în buget această sumă, contractul de furnizare urmând să fie multianual cu derulare între 2019 și 2022. Două firme au participat la această licitație: arădenii de la Astra și Electroputere VFU Pașcani, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica. În data de 31 iulie 2020, STB a comunicat către Electroputere Pașcani că este câștigătorul licitației.

„Plângerea la DNA a fost făcută, pe de o parte, pe de altă parte, confirm, în oferta care a venit de la firma din Pașcani era vorba de a moderniza tramvaie fabricate în Rusia, însă nu există normă legală în acest moment pentru a cenzura un operator economic care vine cu produse din Rusia, din păcate…nu e pe lista de sancțiuni. Din păcate acesta este cadrul legal prin care funcționăm. La sfârșitul anului 2020, eu am spus că această achiziție nu e ste utilă și prețul pentru unul de 18 metri e mult prea mare, e aproape cât unul de 36 de metri. STB-ul a întrerupt achiziția de două ori și de două ori a pierdut la CNSC și a Curtea de Apel București. Totuși, litigiile nu s-au terminat, dar litigiile care obligau la punerea în executare încă nu s-au terminat. Este o analiză juridică pe care și noi și ei trebuie să-o facem, dacă vom continua achiziția așa cum a spus CNSC-ul sau plătim penalități”, a declarat Nicușor Dan.

Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor Societății de Transport București (STB) a decis la începutul lunii martie să cumpere din fonduri proprii, prin majorare de capital social, 40 de tramvaie noi de la Electroputere VFU Pașcani.

Documentul Club Feroviar care arată că tramvaiele de 18 metri sunt produse la Moscova:

Epopeea contractului

Așadar, pe de o parte, Primăria Capitalei a lansat la finalul lui 2018 o licitație parțial finanțată din fonduri europene pentru achiziția a 100 de tramvaie cu o lungime de 36 metri. Contractul a fost câștigat de Astra Vagoane Călători SA din Arad, firma familiei lui Valer Blidar, și a fost semnat abia în mai 2021, după ce inițial turcii de la Durmazlar au fost desemnați câștigători și după mai multe tergiversări ulterioare.

Ulterior, în septembrie 2019, Societatea de Transport București (STB) a lansat propria licitație pentru tramvaie. STB dorea să cumpere 40 de tramvaie cu o lungime de 18 metri, cu posibilitate de extindere la 60 sau 100 de bucăți. Valoarea contractului era de 307 milioane lei pentru 40 de tramvaie și creștea la 763 milioane lei pentru 100 de tramvaie. STB preciza că tramvaiele vor fi cumpărate din fondurile Primăriei Capitalei, iar PMB a și prevăzut în buget această sumă, contractul de furnizare urmând să fie multianual cu derulare între 2019 și 2022.

Două firme au participat la această licitație: arădenii de la Astra și Electroputere VFU Pașcani, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica.

În data de 31 iulie 2020, STB a comunicat către Electroputere Pașcani că este câștigătorul licitației.

STB i-a transmis companiei, în 5 octombrie 2020, că a transmis contractul către conducere pentru semnare. Drept urmare, Electroputere Pașcani a demarat contractele cu furnizorii de echipamente și a inițiat procedura de emitere a scrisorii de garanție bancară, plătind polița de asigurare.

Însă în data de 31 decembrie, STB i-a comunicat companiei Electroputere Pașcani anularea procedurii de atribuire. Societatea a explicat atunci că încheierea contractului este imposibilă întrucât Primăria Capitalei i-a transmis că nu are bani. La acea vreme, PMB era condusă de Nicușor Dan. Primarul Capitalei a explicat ulterior că societatea nu are banii necesari în bugetul de investiții, ci sumele vin de la Primăria Capitalei, iar Curtea de Conturi a spus că STB nu putea face licitație pe banii altcuiva.

Drept urmare, Electroputere Pașcani a contestat anularea licitației la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. CNSC i-a dat dreptate, în februarie 2021, și a impus STB să continue procedura de atribuire.

STB a decis însă să atace decizia CNSC la Curtea de Apel București, dar a pierdut definitiv în instanță, în aprilie 2021. Compania a mai solicitat ulterior o revizuire a deciziei instanței, dar din nou a pierdut. Însă nici ulterior STB nu a reluat procedura de atribuire a contractului.

Drept urmare, Electroputere Pașcani a atacat STB și la Tribunalul București și a cerut executarea silită a companiei. Tribunalul București i-a dat din nou dreptate companiei, în urmă cu 10 zile, ceea ce înseamnă că STB chiar trebuie să găsească finanțare și să cumpere cele 40 de tramvaie de la producător.

O altă problemă a contractului a fost modificarea regulilor achiziției în timpul jocului. STB a emis o erată prin care a modificat fișa de date, permițând dovedirea experienței și prin vagoane „modernizate/reconstruite” după cum a arătat publicația MainNews.

Potrivit informațiilor publicate pe forum.metrouusor.ro PK TS a fost înființată în anul 2013 de fostul departament de proiectare al gigantului UKVZ. Compania deține în portofoliu opt tipuri de tramvaie, un troleibuz și un autobuz electric. PK TS a livrat 350 de tramvaie Vityaz-M la Moscova și 40 de tramvaie Bogatyr la Sankt Petersburg. Compania are două locații de producție, în Sankt Petersburg și Tver. De altfel, chiar președintele rus Vladimir Putin a vizitat în ianuarie 2018 uzina din Tver, unde s-a întâlnit cu Feliks Vinokour.




 

 

 

Sursa foto: Ilona Andrei / G4Media

Comentarii

  1. Decât să plătim despăgubiri, mai bine le luăm și de bani de despăgubiri trimitem niște muniție in Ucraina. Cred că așa îi ve durea mai tare.

    • Ce ar fi sa trimiti tu din banii tai? La o adica te poti duce sa si lupti in razboiul raketilor, dar te previn ca dupa ce se impaca cei doi raketi (ca va veni si vremea aia) se vor indrepta impotriva ta, asa cum au facut-o in toata istoria lor. Voi astia eroii care ati vrea ca statul sa faca in locul vostru nu ii mai expuneti pe toti romanii, aveti optiunea sa faceti voi singuri ceea ce ati vrea sa faca tara pt voi. Organizati-va, strangeti bani pentru raketi si pentru armele lor, mergeti sa luptati pe front. Nu va opreste nimeni, dar sa o faceti in numele vostru fara a implica o tara intreaga si oameni care nu vor sa fie parte a unui razboi, oricine ar fi cei implicati

  2. credeam ca suntem in anul 2024. credeam ca se stie cine cumpara tramvaie intr-un oras (primaria sau o companie a asa). si o nota tehnica: ma innebuneste stilul “vorbit” al poiliticienilor romani (daca si N Dan, care a frecventat scoala), fara cap si fara coada. veti zice ca asta este stilul vorbit. inseamna ca nu ati auzit cum vorbeste un politician francez sau englez, cu propozitii fraze, punctuatie si logica. da, chiar si cu un jurnalist pe hol, din mers. e in fisa postului, de aia e platit. cred ca e un cosmar pentru jurnalisti sa incerce sa-si dea seama ce a vrut sa spuna “oficialul”.

  3. Ăsta e fraier sau ce? De ce a mai făcut contractul cu ei, dacă știa că va fi nerespectat? Parcă Firea era cu contracte neperformante? Sau, hoțul strigă “hoțul “?

  4. Dacă tramvaiele au fost fabricate înainte de războiul cu Ucraina și zac în depozitul de la Pașcani de mai bine de doi ani, nu vad de ce nu le-ar cumpăra, e mai bine decât sa ajunga la fiare vechi. Oricum România n-ar avea decât de pierdut bani de dragul mândriei naționale tardive. !

  5. Tramvaiele din Arad facute in Romania nu erau bune pentru ca Romanii in loc sa dea bani la romanii lor mai bine dau la străini. Adică in loc sa rămână banii in economia României mai bine ii scoatem afara la turci si la Ruși. Pentru asta cei care au semnat așa ceva ar trebui Trași la răspundere. Vreau sa va spun ca romanii așa fac si in afara țării. Sunt plecat din România de 14 ani si comunitatea românească de unde locuiesc care este de vreo 40 de mii de romani prefera sa dea bani la străini dublu decât sa îmi dea mie pentru serviciile pe care le ofer. Serviciile sunt de calitate si apreciate de străini, dovada sunt recenziile pe google de pe are 300 cu 5 stele. In branșa in care lucrez nu este nimeni in zona unde activez care sa aibă atâtea recenzii de 5 stele. Din acest motiv nici nu duc lipsa de clienți. In concluzie cred ca noi ca nație avem o problema pe care trebuie sa o rezolvam. Eu personal prefer sa lucrez numai cu Români acolo unde stau. Am mecanic roman, doctorul stomatolog e roman si pana si doctorul de familie este roman. Asta este doar o constatare personală si va rog sa o judecați ca atare!

    • Îmi pare rău pentru tine. Totuși articolul e despre altceva, adică despre o “combinație” pesedistă cu Gruia Stoica. Dacă le iese banul, îi doare la ṣină de unde vin căruțele.

  6. Nu intelegem cum dl Primar Nicusor Dan spune ca nu exista legislatie, atunci cand pentru achizitiile publice este incident in acest caz art. 5K al Regulamentul (UE) 2022/576 al Consiliului din 8 aprilie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 833/2014 privind măsuri restrictive având în vedere acțiunile Rusiei de destabilizare a
    situației în Ucraina. Operatorilor economici participanti la licitatii li se solicita o declaratie privind incidenta art. 5k, dar dansul nu a auzit de asa ceva. Or acest contract nu a fost incheiat (semnat) inainte de octombrie 2022, fiind disputat in instanta.
    Acest articol mentioneaza clar care sunt derogariile si tramvaiele nu sunt in continutul derogarii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *