Lukoil are în România o rafinărie și aproximativ 100 de benzinării, această pondere nefiind foarte semnificativă, însă rafinăria este importantă pe plan local, a spus președintele Nicușor Dan, răspunzând unei întrebări legate de o eventuală preluare. Acesta a spus că există varianta ca, pe o perioadă limitată, aceasta să fie preluată de statul român, aceasta având însă nevoie de cadru normativ special.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

“E un grup de lucru la nivelul guvernului, de care sunt informat. În linii mari, Lukoil are în România o rafinărie și vreo 100 de benzinării, asta este activitatea lor comercială în România. Ponderea nu este foarte importantă, importantă este rafinăria. Este închisă pentru mentenanță, urmând să fie redeschisă în câteva săptămâni. Faptul că e închisă nu afectează fluxul, însă pe termen mediu și lung, dacă ea nu ar mai procesa, ne-ar obliga să importăm mai mult. Ca să spun ceva la un nivel grosier, superficial: Pe de-o parte nu există riscul ca ea să fie preluată de cineva, o firmă paravan a Rusiei, pentru că avem o comisie care evaluează vânzările de companii care au interes strategic. Bineînțeles că există un interes ca ea să fie preluată, însă nimic nu ne obligă să ne grăbim cu procesul ăsta. Există și varianta, care are nevoie de cadru normativ special, ca pe o perioadă limitată să fie preluată de statul român”.

Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a anunțat, marţi seară, că România „trebuie să preia controlul” asupra Lukoil și că Guvernul lucrează la legislația pentru conformarea cu sancțiunile americane și pentru continuitatea activităților companiei.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

A doua cea mai mare companie petrolieră din Rusia desfășoară o vastă activitate internațională care include câmpuri petroliere, rafinării și stații de alimentare. Luna trecută, compania a fost sancționată atât de SUA, cât și de Marea Britanie, cu un termen scurt – până la 21 noiembrie – pentru a încheia relațiile comerciale actuale cu aceasta.

Până săptămâna trecută, problema părea să aibă o soluție clară, comerciantul de energie Gunvor Group ajungând la un acord pentru achiziționarea activelor internaționale ale Lukoil. Însă acest proces a fost dat peste cap joi, când Trezoreria SUA a numit Gunvor „marioneta” Kremlinului. Comerciantul s-a retras din tranzacție, sporind urgența eforturilor de a menține activele companiei ruse în funcțiune.

Dimensiunea afacerii Lukoil în România și posibilele implicații ale închiderii sale

Grupul rus Lukoil este sub sancțiuni SUA și UE și caută să-și vândă operațiunile internaționale, inclusiv cele din România. La noi rușii dețin o poziție foarte importantă în economia României, fiind un jucător de top pe piața carburanților și un pilon industrial esențial.

Operațiunile Lukoil se bazează pe două active majore:

– Rafinăria Petrotel-Lukoil Ploiești: Un centru industrial esențial, sursă de locuri de muncă specializate și contribuabil major la bugetul local Prahova. Rafinăria este una dintre cele trei din România, alături de Brazi (Petrom) și Petromidia (KMG). Dacă Petrotel nu va mai livra carburanți în piață, atunci presiunea aprovizionării s-ar muta pe celelalte două rafinării și pe importuri massive, ceea ce ar putea presiune serioasă pe prețurile de comercializare.

– Rețeaua de Distribuție: Prin Lukoil România S.R.L., compania operează circa 320 de stații de carburanți la nivel național.

Cifra de afaceri a Lukoil România SRL a depășit 11 miliarde de lei în 2024, plasând-o în topul marilor contribuabili la bugetul de stat (TVA, accize). În plus, compania asigură mii de locuri de muncă la nivel național, în special în regiunea Ploiești, și generează lanțuri economice încrucișate cu furnizori români de transport și servicii. Aici putem menționa contractele de transport țiței și carburanți cu Oil Terminal și CFR Marfă, dar și cele de mentenanță pentru instalațiile rafinăriei.

Prezența Lukoil în lanțul producție/aprovizionare cu carburanți poate fi considerată una sistemică, statul român practic neavând un plan B, în caz că toate activele rușilor vor fi închise, pur și simplu, fără a fi preluate de vreun alt investitor. În plus, o eventuală preluare a activităților de către stat este nesustenabilă pe termen mediu și lung, aici nemaiexistând expertiza pentru conducerea unei afaceri de asemenea dimensiuni și nici capitalul necesar funcționării ei.

Astfel, principalul interes al statului român este asigurarea continuității operaționale a rafinăriei Petrotel. O oprire sau o vânzare haotică ar afecta aprovizionarea națională cu carburanți.

În plus, Lukoil se confruntă cu dosare penale (evaziune, spălare de bani) cu prejudicii estimate la sute de milioane de euro. Statul, prin instituțiile sale (ANAF, parchete), urmărește recuperarea integrală a acestor sume.

Orice preluare a unui activ strategic, cum este Rafinăria Petrotel, necesită avizul Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT). Statul poate bloca o tranzacție sau poate impune condiții stricte noului cumpărător, în special dacă acesta provine din afara UE sau are legături cu entități sancționate.

Rămâne problema datoriilor, pentru că un potențial cumpărător ar trebui să preia și obligația de plată a acestora.

Până în prezent, de la nivelul de vârf al statului român nu există poziții clare privind viitorul Lukoil România, iar de un plan concret de acțiune nici nu poate fi vorba. În urmă cu o săptămână, când apăruse știrea că Lukoil vrea să vândă activele sale internaționale grupului suedezo-rusesc Gunvor, Ministerul Energiei anunța că așteaptă să vadă ce va zice Comisia Europeană cu privire la Lukoil și doar după aceea va acționa și el. Între timp, filiera Gunvor a căzut, pentru că americanii au considerat că unul dintre cei doi patroni, Ghenadi Timcenko este mult prea apropiat de Vladimir Putin pentru a fi considerat un viitor proprietar „OK” pentru Lukoil.

Acum două zile, consilierul prezidenţial pe probleme economice Radu Burnete afirma că situaţia companiei Lukoil, care are în România o rafinărie şi zeci de staţii de carburant, este în atenţia autorităţilor, el anunţând că, dacă aceasta îşi va vinde operaţiunile din România, o comisie a statului român va analiza tranzacţia şi are dreptul de a se opune acesteia, în situaţia în care oficialii au îndoieli cu privire la cumpărător.

Foarte important de precizat, autoritățile din Republica Moldova sunt total dependente de furnizarea kerosenului de la Petrotel Lukoil Ploiești pentru funcționarea aeroportului din Chișinău. În acest sens, Guvernul Republicii Moldova ar putea prelua singurul depozit de alimentare cu kerosen al Aeroportului Internațional „Eugen Doga” – Chișinău, după ce compania Lukoil va fi nevoită să-și oprească activitatea din 21 noiembrie, ca urmare a sancțiunilor impuse de Statele Unite și Regatul Unit. Ministrul Energiei, Dorin Junghietu, a anunțat că autoritățile au făcut o ofertă oficială de cumpărare a infrastructurii companiei, pentru a asigura continuitatea zborurilor și aprovizionarea pieței petroliere.