România deschide un nou punct de frontieră cu Republica Moldova, Fălciu – Cantemir, pentru a sprijini economia țării vecine, dar și a Ucrainei, potrivit unui proiect de lege lansat în dezbatere publică.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Acesta este un punct de trecere a frontierei pe calea ferată și fusese închis în 2010, pentru că nu prea înregistra trafic de persoane și mărfuri. În contextul războiului din Ucraina însă, redeschiderea lui ar fi necesară, susține Guvernul României.
Potrivit Executivului, noul punct de trecere al frontierei este esențial pentru ca cerealele moldovenești să poată ajunge în porturile românești Galați și Constanța, apoi, mai departe, către clienții lor finali.
Nu se vorbește despre cerealele ucrainene, dar fiind faptul că scopul declarat al deschiderii unui punct de frontieră este și ajutorarea Ucrainei, s-ar putea presupune că, pe aici, să iasă și cerealele ucrainene către clienți din lumea întreagă, dar, în același timp, se va putea face și aprovizionarea strategică a celor două țări de la Est de România.
Astfel, importanța acestui demers este amplificată de starea podului feroviar Giurgiulești – Galați.
În cazul în care acesta ar deveni impracticabil, ruta Fălciu – Cantemir devine singura alternativă viabilă pentru Republica Moldova pentru a transporta cereale în portul Constanța și pentru a asigura aprovizionarea cu resurse esențiale (motorină și păcură), având un impact direct asupra sistemului energetic al Republicii Moldova.
„Facilitarea tranzitului de persoane și accelerarea tranzitului de mărfuri sunt parte a eforturilor ample ale Guvernului României de racordare cât mai profundă a Republicii Moldova la Uniunea Europeană, precum și pentru a sprijini economia ucraineană intens afectată de război, în strânsă coordonare cu Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii… Redeschiderea punctului feroviar de trecere a frontierei de stat Fălciu (România) – Cantemir (Republica Moldova) – nefuncțional din 2010 – are o deosebită valoare strategică deoarece va face parte din inițiativa culoarelor de solidaritate ale Uniunii Europene și va reconecta Republica Moldova la coridoarele feroviare europene, reprezentând o poartă spre porturile românești (Galați, Constanța) și, implicit, spre Uniunea Europeană. Importanța este dată și de situația podului de la Giurgiulești – Galați, care nu este într-o condiție foarte bună. În situația în care acesta ar deveni impracticabil, Fălciu-Cantemir reprezintă alternativa pentru Republica Moldova de a ajunge cu cereale în port, la Constanța. Mai mult, în situația în care podul de la Giurgiulești-Galați devine inutilizabil, se creează un pericol și pentru sistemul energetic al Republicii Moldova, întrucât pe acolo trec și vagoanele cu motorină și păcură către Republica Moldova.”, se arată în fundamentarea proiectului de lege.
Textul documentului de cooperare internațională, agreat cu partea Republicii Moldova, a fost transmis Comisiei Europene pentru verificarea compatibilității cu dreptul Uniunii Europene la data de 25.08.2025. Validarea Comisiei Europene a fost comunicată la data de 9 septembrie 2025.
Acordul a fost semnat la data de 1 octombrie 2025, la București, de către Marian – Cătălin Predoiu, viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, în baza deplinelor puteri eliberate de Ministerul Afacerilor Externe, iar pentru Republica Moldova documentul de cooperare internațională a fost semnat de către Daniella Misail – Nichitin, ministrul afacerilor interne, în baza deplinelor puteri eliberate în acest sens de către Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova.

Foto: G4Media