Chiar dacă 2024 a fost declarat de ministrul Finanțelor unul de “pace fiscală” (fără alte modificări de taxe și impozite), anul care începe aduce o serie de noutăți, prin intrarea în vigoare a unor acte normative adoptate în 2023. Iar noutățile vin pe multe planuri: e-Factura, microîntreprinderi, TVA, impozitare. Vă prezentăm o listă a noutăților fiscale despre care vreți să știți la început de 2024.
Legea 296/2023, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27.10.2023 și OUG 115/2023 aduc mai multe noutăți fiscale pentru 2024. Platforma Contzilla.ro face o listă a măsurilor fiscale, dintre care unele au intrat în vigoare în ultimele luni ale anului 2023, altele începând cu anul 2024 iar altele în cursul anului 2024. Măsurile prezentate mai jos se regăsesc atât în Legea 296 cât și în OUG 115/2023 sau alte acte normative.
Salarizare
- Salariul minim general a devenit 3.300 lei începând cu 1 octombrie 2023 (HG nr. 900/2023). Probabil va există o majorare și începând cu 1 iulie 2024. S-a discutat în spațiul public o majorare la 3.700 lei.
- Creșterea salariului minim conduce la o creștere a a contribuției pentru persoane cu handicap neîncadrate întrucât calcul acesteia se raportează la salariul minim.
- Creșterea salariului minim duce la o creștere a plafoanelor la CAS și CASS fiindcă acestea se raportează de asemenea la salariul minim.
- S-a prelungit aplicarea facilității de 200 lei netaxabili la salariul minim începând cu 2024, prin OUG 115/2023.
- Rămâne în vigoare prevederea că salariul de bază minim brut pe țară garantat în plata poate fi aplicat pentru un salariat doar pentru o perioada de maxim 24 de luni, de la momentul încheierii contractului individual de muncă. Ca urmare, din 2024 angajatorii vor fi obligați să majoreze salariile acestor angajați la un nivel superior salariului minim pe economie care va fi în vigoare la 1 ianuarie 2024.
- Ca urmare a majorării salariului minim, se modifică deducerile personale de baza, nivelul acestora fiind stabilit că procent din salariul minim brut.
- Începând cu anul 2024 vor există 2 zile libere legale noi : 6 ianuarie – Botezul Domnului – Bobotează (în 2024 va fi într-o zi de sâmbătă) și 7 ianuarie – Soborul Sfântului Proroc Ioan Botezătorul (în 2024 într-o zi de duminică). În sectorul public, vor fi zile libere și 2 mai, 16 august și 27 decembrie 2024.
Pensii 2024
Începând cu 1 ianuarie 2024 se modifica modul de calcul al impozitului pe veniturile din pensii.
E-factura
- Începând cu anul 2024, se modifică prevederile referitoare la E-factură. Această va fi obligatorie pentru toate tranzacțiile B2B, nu doar pentru produsele cu risc fiscal. Operatorii economici – persoane impozabile stabilite în România, indiferent dacă sunt sau nu înregistrați în scopuri de TVA conform art. 316, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România, efectuate în relația B2B, au obligația în perioada 1 ianuarie 2024 – 30 iunie 2024 să transmită facturile emise în sistemul național privind factură electronică RO e-Factură indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura
- Obligația revine și operatorilor economici – persoane impozabile nestabilite, dar înregistrate în scopuri de TVA în România, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării/prestării în România, efectuate în relația B2B.
- Sunt exceptate de la obligația transmiterii e-Factura livrările de bunuri expediate sau transportate în afară Uniunii Europene de către furnizor sau de altă persoană în contul sau.
- Sunt exceptate de la obligația transmiterii e-Factura livrările de bunuri expediate sau transportate în afară Uniunii Europene de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul sau, cu excepția bunurilor transportate de cumpărătorul insuși și care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcațiunilor și a avioanelor de agrement sau a oricărui altui mijloc de transport de uz privat.
- Este scutită, de asemenea, și livrarea de bunuri care sunt transportate în bagajul personal al călătorilor care nu sunt stabiliți în Uniunea Europeană dar și livrările intracomunitare. Sunt exceptate și facturile simplificate, noutate introdusă prin OUG 115/2023.
- Termenul limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile calendaristice de la dată emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile calendaristice de la dată limita prevăzută pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Codul fiscal (adică 20 a lunii următoare).
- În situația în care sistemul național de transmitere nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere se suspendă până la repunerea în funcțiune a sistemului.
- Nerespectarea obligației de transmitere a facturilor în sistemul RO e-Factură în perioada 1 ianuarie – 30 iunie nu se sancționează.
Tichete: de masă, de creșă, vouchere de vacanță
- Începând cu 1 ianuarie 2024 se majorează valoarea maximală a tichetelor de masă la 40 de lei. Până la această dată, valoarea maximală este de 35 lei.
- Începând cu 1 ianuarie 2024 pentru tichetele de masă se datorează contribuția la sănătate. Se datorează CASS la tichetele cadou și voucherele de vacanță tot începând cu anul 2024.
- Pentru semestrul II al anului 2023, valoarea tichetelor culturale este de maximum 210 lei/luna, respectiv de maximum 420 de lei/eveniment. Valoarea nominală se aplică și pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2024, respectiv februarie și martie 2024.
- Pentru semestrul II al anului 2023, începând cu luna octombrie 2023, valoarea tichetelor de creșă este de 620 de lei. Această valoare se aplică și pentru primele 2 luni ale semestrului I al anului 2024, respectiv februarie și martie 2024.
Microîntreprinderi 2024
- Se introduc două noi condiții pentru că o societate să fie micro: are asociaţi/acţionari care deţin, în mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot şi este singura persoană juridică stabilită de către asociaţi/acţionari să aplice impozit micro și a depus în termen situaţiile financiare anuale.
- Se modifică cotele de impozitare. Vom avea două cote de impozitare:
a) 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depășesc 60.000 euro inclusiv și care nu desfășoară activitățile prevăzute la lit. b) de mai jos;
b) 3%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri peste 60.000 euro sau desfășoară activități, principale sau secundare, corespunzătoare unor codurilor CAEN din IT, HORECA, domeniul medical și activități juridice.
În situația în care persoanele juridice române care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN respective obțin venituri și din alte activități în afară celor corespunzătoare acestor coduri CAEN, cota de impozitare de 3% se aplică și pentru veniturile din aceste alte activități.
Dacă în cursul anului fiscal, veniturile realizate de o microîntreprindere, depășesc nivelul de 60.000 euro, sau microîntreprinderea începe să desfășoare activitățile pe codurile CAEN specificate, începând cu trimestrul în care se înregistrează astfel de situații, este aplicabilă cota de impozitare de 3%.
În situația în care, în cursul anului fiscal, o microîntreprindere nu mai desfășoară activitățile pe codurile CAEN respective și veniturile nu depășesc nivelul de 60.000 euro, începând cu trimestrul în care se înregistrează astfel de situații, este aplicabilă cota de impozitare de la 1%.
Microîntreprinderile care devin plătitoare de impozit pe profit că urmare a neîndeplinirii condițiilor sau prin opțiune, comunica organelor fiscale competențe ieșirea din sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, până la dată de 31 martie inclusiv a anului fiscal următor.
Impozit pe profit 2024
- Contribuabilii, alții decât cei care aplică regimurile speciale, care înregistrează în anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, și care în anul de calcul determina un impozit pe profit, cumulat de la începutul anului fiscal/anului fiscal modificat până la sfârșitul trimestrului/anului de calcul, mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) stabilit potrivit unei formule, sunt obligați la plata impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. Dacă IMCA este negativ în urmă calculului, impozitul minim este 0.
- În cazul contribuabililor care aplică sistemul anual de plata cu efectuarea de plăti anticipate trimestriale, se compară plățile anticipate cu IMCA astfel: pentru trimestrul I, IMCA se compară cu plata anticipată aferentă acestui trimestru; pentru trimestrul ÎI, IMCA se compară cu suma plăților anticipate aferente trim. I și ÎI; pentru trimestrul III, IMCA se compară cu suma plăților anticipate aferente trim. I, II și III.
- În cazul în care grupul fiscal aplică sistemul de plata trimestrial, fiecare membru al grupului fiscal calculează, trimestrial/anual, după caz, IMCA, potrivit formulei de calcul prevăzute anterior.
- Se instituie un impozit pe cifra de afaceri, în cazul instituțiilor de credit – persoane juridice române și a sucursalelor din România ale instituțiilor de credit – persoane juridice străine, raportat la cifra de afaceri, suplimentar impozitului pe profit. Acesta este de 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025 inclusiv și 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026 .
- Persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului finanțelor, alții decât cei care aplică regimurile speciale de la art. 15 Cod fiscal, care înregistrează în anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri (ICAS).
TVA
- S-a revizuit semnificația expresiei locuințe care în momentul livrării pot fi locuite că atare, în sensul introducerii și a unor condiții cu privire la gradul de finisare a locuințelor și la dotările necesare.
- Se elimina scutirea de TVA cu drept de deducere aplicabile operațiunilor efectuate către unități spitalicești de stat.
- Crește TVA de la 5% la 9% pentru livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă
- Crește TVA de la 9% la 19% la livrarea de bere fără alcool și de alimente cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 10g/100g produs. Dată intrării în vigoare a măsurii este 1 ianuarie 2024.
- Laptele praf pentru nou-născuţi, sugari şi copii de vârstă mică se adaugă pe lista alimentelor cu zahăr adăugat care vor avea în continuare un TVA de 9%, pe lângă cozonac şi biscuiţi.
- Pentru transportul de persoane în scop turistic sau de agrement, cota de TVA se majorează de la 5% la 19%.
- Se introduce o clarificare în Codul Fiscal pentru ce înseamnă zahăr adăugat în alimente -inițial prin Legea 296 și apoi o nouă modificare prin OUG 115/2023.
- Se introduce un nou capitol în Codul fiscal prin care se prevede organizarea «Registrului achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA», în format electronic.
- Notarii vor avea obligația să verifice îndeplinirea condiției referitoare la achiziția unei singure locuințe a cărei valoare nu depașește suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de TVA și să completeze «Registrul achizițiilor de locuințe cu cota redusă de TVA» la dată autentificării actelor juridice între vii care au că obiect transferul dreptului de proprietate pentru locuințele respective.
- Pentru operațiunile realizate între persoane impozabile stabilite în România vor fi considerate facturi numai facturile care îndeplinesc condițiile prevăzute de OUG nr. 120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factură electronică RO e-Factura și factură electronică în România(din 2024).
- Pentru facturile electronice emise în condițiile menționate la punctul anterior, utilizarea facturii electronice nu mai face obiectul acceptării de către destinatar.
PFA 2024
- În ce privește CAS la PFA, se păstrează aceleași plafoane că în anul 2023 în sensul că dacă venitul PFA-ului va fi între 12 și 24 de salarii minime pe economie, atunci baza de calcul a CAS nu poate fi mai mică de 12 salarii minime, dar dacă venitul este mai mare de 24 de salarii minime atunci se va plăti CAS la echivalentul a 24 de salarii minime pe economie.
- În ce privește CASS la PFA, începând cu anul 2024 această devine cheltuiala deductibilă.
- Baza de calcul a contribuției la PFA se separă de baza de calcul a altor tipuri de venituri cum ar fi cele din investiții, chirii, etc. Vom avea așadar CASS la PFA și separat CASS la alte tipuri de venituri.
- CASS la PFA se va calcula la venitul net realizat care nu poate fi mai mic decât plafonul de 6 salarii și până la plafonul de 60 de salarii minime, când vor datora CASS la acest plafon de 60 de salarii
- La PFA cu activitate sportivă, impozitul se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut din care se deduce contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată și reținută la sursă. Impozitul pe venit se reține la sursă, de către plătitorii de venituri la momentul plății venitului.Această prevedere se aplică începând cu veniturile aferente anului 2024.
Venituri din alte surse
Orice venituri constatate de organele fiscale, în condițiile Codului de procedura fiscală, a căror sursă nu a fost identificată se impun cu o cota de 70% aplicată asupra bazei impozabile ajustate. Această prevedere intră în vigoare începând cu dată de 1 iulie 2024 și se aplică deciziilor de impunere emise de organele fiscale începând cu aceeași dată.
Impozit nou: pe bunuri mobile si imobile de valori mari
Începând cu 1 ianuarie 2024, se introduce impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare (impozitul pe lux)
- Se introduce în Codul fiscal un nou impozit: impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare.
- Va fi aplicat un impozit pentru proprietăţile reprezentând clădiri rezidenţiale, cota fiind aplicată asupra diferenţei dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de organul fiscal local prin decizia de impunere şi plafonul de 2,5 milioane de lei.
- Cota de impozitare este de 0,3% care se aplică asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2.500.000 lei iar în cazul autoturismelor prin aplicarea cotei de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 lei.
- Impozitul special pe bunuri mobile se va datora de către persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei.
- În cazul autoturismelor, impozitul se datorează pe o perioada de 5 ani începând cu anul fiscal în care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la această dată pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior.
- Plafoanele se stabilesc pentru fiecare imobil sau autoturism în parte.
Fondul de mediu
Valoarea contribuției pentru economia circulară (lei/tonă) se dublează începând cu 1 ianuarie 2024 de la 80 RON/tonă la 160 RON/tonă (Legea nr. 175/2023 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 125/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu)
Prestatori casnici
Legea nr. 111 din 21 aprilie 2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic intră în vigoare începând cu 01.01.2024.
CASS la venituri în afară de activități independente 2024
- Persoanele fizice care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, asocierea cu o persoană juridică, cedarea folosinței bunurilor, venituri din activități agricole, silvicultură și piscicultură, venituri din investiții, venituri din alte surse datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate la o baza de calcul stabilită potrivit plafoanelor de mai jos, dacă estimează pentru anul curent venituri a căror valoare cumulată este cel puțin egală cu 6 salarii minime brute pe țară, in vigoare la termenul de depunere a declarației unice.
- Baza anuală de calcul al contribuției de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor care realizează venituri enumerate mai sus o reprezintă: a) nivelul a 6 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice, în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv și 12 salarii minime brute pe țară; b) nivelul de 12 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară; c) nivelul de 24 salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară.
- În sectorul construcţii, precum şi în sectorul agricol şi în industria alimentară, va exista scutire de la plata impozitului pe venit aplicabilă numai pentru veniturile realizate în baza unui singur contract individual de muncă, cu normă întreagă sau cu timp parţial, şi pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 lei, inclusiv. În plus, este eliminată exceptarea de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, precum şi scutirea de la plata contribuţiei de asigurări sociale datorate de către angajatori pentru activitatea desfăşurată în condiţii deosebite, speciale sau în alte condiţii de muncă.
Accize
- Se vor aplica accize nearmonizate asupra unor produse cu potențial de risc redus: produse care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere, lichide cu sau fără nicotină, destinate inhalării fără ardere, produse destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină, băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5g – 8g/100 ml, băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8g/100 ml
- Se majorează cu 7,5% nivelul accizelor pentru produsele de tutun, în timp ce în cazul produselor cu alcool va exista o creştere cu 10%, de la 1 ianuarie 2024.
- Nivelul accizelor pentru combustibili va creşte în două etape anul viitor, prima majorare survenind chiar la 1 ianuarie 2024, în cazul benzinei fără plumb acciza urcând la 2.019 lei/1000 litri, de la 1.776,30 lei/1000 litri în 2023, iar la motorină la 1.850 lei/1000 litri, de la 1.632,81 lei/1000 litri. O nouă creştere a accizelor este prevăzută de la 1 iulie, când acciza la benzină fără plumb va urca la 2.382,84 lei/1000 litri iar cea la motorină la 2.183,85 lei/1000 litri.Acciza la gaz petrolier lichefiat utilizat drept combustibil pentru motor se majorează la 874,24 lei/tonă (de la 776,09 lei în 2023), iar în cazul în care gazul petrolier lichefiat este folosit drept combustibil pentru încălzire, acciza urcă la 773,62 lei/gigajoule (de la 686,77 lei). Pentru gazul natural combustibil pentru motor, noua acciză este 17,72 lei/gj (faţă de 15,73 lei).
Sinteză a celor mai importante modificări fiscale care intră în vigoare în 1 ianuarie
De la 1 ianuarie 2024, toate companiile din România trebuie să se înroleze în sistemul Ro e-Factura, un antreprenor nu poate deține mai multe microîntreprinderi, TVA-ul crește de la 9% la 19% pentru accesul la festivaluri, iar impozitarea pentru tichetele de masă se dublează, potrivit unei sinteze a firmei de consultanță fiscală, audit și contabilitate Crowe România.
Crowe România a realizat o listă a celor mai importante modificări fiscale cu impact în mediul de afaceri care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024 și care au fost reglementate prin două acte normative publicate în Monitorul Oficial în octombrie, respectiv decembrie 2023:
- Un acționar/ asociat poate deține peste 25% din valoarea acțiunilor/ părților sociale doar la o singură microîntreprindere. Până acum, limita era de deținere a peste 25% din acțiuni/părți sociale la 3 microîntreprinderi. Dacă un antreprenor are, în 2024, peste 25% acțiuni/ părți sociale din mai multe microîntreprinderi, trebuie să decidă până la 31 martie la care dintre firme să aplice sistemul de impozitare specific microîntreprinderilor.
- S-a introdus o condiție suplimentară pentru a fi microîntreprindere: depunerea situațiilor financiare în termenul legal, respectiv până la 31 martie 2024. Aceasta se adaugă unor modificări fiscale anterioare aduse regimului microîntreprinderilor, respectiv impozitarea, începând cu 2024, cu 1% din venituri pentru cele cu încasări de 60.000 de euro/ an (5.000 de euro pe lună) și cu 3% pentru cele cu încasări de peste 60.000 de euro/an (până la 500.000 de euro/ an) sau care activează în anumite sectoare (IT, HoReCa, unele activități juridice, asistență medicală sau stomatologie etc.).
- Sistemul RO e-Factura, prin care facturile emise de către o firmă ajung în același timp și la autoritățile statului, dar și la firma/ instituția care trebuie să plătească acele facturi, devine obligatoriu pentru majoritatea firmelor din România (cu câteva excepții). În prima etapă a aplicării RO e-Factura, respectiv în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024, firmele au obligaţia să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia cu alte companii și în relaţia cu instituţiile publice. Ulterior, de la 1 iulie 2024, pentru firme devine obligatoriu să factureze direct prin RO e-Factura, altfel vor primi contravenții. Un ghid care detaliază ce trebuie să facă antreprenorii și managerii de companii pentru a se înrola în acest sistem menit să combată evaziunea fiscală a fost pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor.
- Cota de TVA crește de la 5% la 19% pentru următoarele activități: utilizarea facilităților sportive, transporturile turistice (cu vehicule istorice, transport pe cablu, cu tracțiune animală, cu ambarcațiuni turistice), livrarea alimentelor bio-eco, montane și accesul la bâlciuri, parcuri de distracții. De asemenea, crește TVA-ul de la 5 la 9% pentru livrarea de panouri fotovoltaice și restul categoriei de bunuri pentru generarea energiei verzi.
- Laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică se adaugă pe lista alimentelor cu zahăr adăugat care vor avea în continuare un TVA de 9%, pe lângă cozonac și biscuiți. Pentru celelalte produse cu zahăr adăugat, TVA-ul crește la cota standard de 19% (față de 9%, până în prezent).
- Băncile datorează, pe lângă impozitul pe profit, un impozit suplimentar în procent de 2% din cifra de afaceri. Cota suplimentară de 2% se aplică în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025, iar de la 1 ianuarie 2026 va scădea la 1%.
- Freelancerii care obțin venituri din activități independente, determinate în sistem real, nu mai pot avea cheltuieli de sponsorizare care să fie deductibile. De asemenea, aceștia își pot deconta cheltuielile cu abonamentele de sport în limita a 100 de euro pe an (față de 400 de euro/an, cât era până în prezent).
- Firmele care susțin educația timpurie a copiilor angajaților pot oferi până la 1.500 de lei/ lună ca beneficiu pentru fiecare copil al angajaților, sumă menită să acopere taxele aferente creșei/ grădiniței copilului. Această sumă este deductibilă pentru angajator, deci nu se va mai plăti impozit pe profit pentru ea.
- Tichetele de masă și voucherele de vacanță nu vor mai fi scutite de CASS – contribuția la sănătate – și vor fi impozitate astfel cu 10%. Impozitarea totală pentru aceste beneficii ajunge astfel la 20%. Totodată, Ministerul Muncii a anunțat că din februarie 2024 valoarea maximă a unui tichet de masă crește cu 14%, de la 35 de lei în prezent la 40 de lei.
- Suma de 200 de lei/lună din salariile angajaților români rămâne neimpozabilă și în 2024. Aceasta nu se va include în baza lunară de calcul a contribuțiilor sociale. Această facilitate este în vigoare de la 1 ianuarie 2023.