Constructorul român UMB a câștigat licitația pentru proiectarea și execuția autostrăzii cu tuneluri Lugoj – Deva, a transmis joi, la Timișoara, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Anunțul oficial privind desemnarea câștigătorului era așteptat chiar de luni, la termenul limită pentru evaluarea candidaturilor, dar ministrul Grindeanu și conducerea CNAIR au așteptat Congresul Drumarilor din Timișoara pentru confirmarea oficială, informațiile pe surse arătând încă de la începutul săptămânii câștigătorul. După anularea licitației lansată încă din 2019, CNAIR a suplimentat valoarea contractului cu aproape un miliard de lei, până la aproape 2,5 miliarde lei, din care 1,5 miliarde reprezintă finanțare prin PNRR. UMB este asociat cu antreprenorul EURO-ASFALT, un constructor din Bosnia -Herțegovina pentru partea de tuneluri, firma omului de afaceri băcăuan neavând experiență similiară.
„Celebra autostradă cu urși, de la Margina la Holdea, a fost desemnat câștigătorul, este un constructor român care și-a făcut treaba foarte bine și care ne dă siguranța că va termina lucrarea în termenii contractului. Este constructorul care în acest moment, este cel mai mare constructor român pe infrastructură rutieră, Umbrărescu, toată lumea îl știe. În sfârșit se intră în linie dreaptă și pe acest proiect. Procedura este următoarea : în 10 zile se pot depune contestații la CNSC, în ultima perioadă sunt tot mai puține la CNAIR, dar asta nu înseamnă că nu ar putea fi depuse. E FIDIC Galben, proiectare și execuție, vom semna contractul la Timișoara, probabil în următoarele săptămâni”, a afirmat Grindeanu.
Autostrada finanțată prin PNRR are o lungime de 9 kilometri, din care 2 kilometri tuneluri cu galerie dublă, iar termenul limită de finalizare este august 2026. Jalonul poate fi respectat doar în condițiile semnării rapide a contractului și cu un constructor foarte puternic, durata contractuală fiind de 47 de luni pentru proiectare și execuție. Oferta UMB a fost de 1,8 miliarde lei fără TVA și o durată de 45 de luni din care 11 luni proiectare și 34 de luni execuție, anunțat șeful CNAIR, Cristian Pistol.
Șase constructori din România, Grecia și Turcia au depus oferte la termenul din iunie. Se remarcă asocierea constructorului român UMB cu firma Euro Asfalt, un drumar puternic din Bosnia și Herțegovina, asociere pentru a compensa experiența pentru tuneluri pe care UMB nu o are și candidatura separată MAPA-CENGIZ, asocierea care a „luat” contractul pentru cel mai greu lot al autostrăzii Sibiu – Pitești.
Licitația pentru tronsonul cu o lungime de aproape 10 kilometri, din care 2 kilometri tuneluri, a fost reluată pe 25 aprilie, dar cu o valoare de până la 2,5 miliarde lei, după ratarea semnării contractului cu turcii de la MAPA.
Autostrada A1 Lugoj – Deva este radiografia unui eșec al Statului în transporturi: a început pe POS-T 2007-2013, fazată pe POIM 2013-2020 pe care l-a depășit, inclus pe PNRR pe care este aproape imposibil să fie terminată și probabil va fi încercată „refazarea” pe POT 2021-2027, dar cu un procent de finanțare semnificativ mai redus.