OFICIAL Companiile din China vor fi excluse de la licitațiile pentru infrastructură. Ordonanța, publicată în Monitorul Oficial

constructii, santier, infrastructura, autostrazi, muncitori

Ordonanța de urgență prin care statul interzice accesul companiilor din China la licitațiile publice pentru proiecte de infrastructură din România a fost publicată în Monitorul Oficial. Legislația se referă doar la licitațiile viitoare, cele în curs nefiind afectate.

Executivul adoptase un memorandum în acest sens în ianuarie după cum a anunțat atunci G4Media, dar procesul a fost întârziat de faptul că fostul șef al ANAP s-a opus inițiativei, motiv pentru care a și fost înlocuit.

Ordonanța stabilește că la licitații vor putea participa doar operatori economici dintr-un stat membru al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European (SEE), din țări terțe care au semnat și ratificat Acordul privind Achizițiile Publice (AAP), din țări terțe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană sau din țări terțe care nu au semnat AAP, dar care sunt semnatare ale altor acorduri internaționale prin care UE este obligată să acorde accesul liber la piață în domeniul achizițiilor publice și în cadrul domeniului de aplicare. UE a încheiat un acord privind achizițiile publice cu 19 state terțe, printre care SUA, Canada, Australia, Japonia, Israel și Moldova, dar China nu este parte semnatară.

Așadar, China nu se regăsește în niciuna dintre aceste categorii, drept urmare nu va putea participa la licitațiile din țara noastră.

În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, prin ordin comun al ministrului economiei, antreprenoriatului și turismului și al președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice, va fi aprobată lista țărilor care se încadrează în categoriile care vor fi acceptate să participe la licitațiile publice.

Guvernul arată că unul din motivele pentru care ia această decizie este că în ultimii ani „s-a constatat o creștere a numărului de ofertanți din spațiul extracomunitar la procedurile de achiziții publice, care oferă garanții reduse cu privire la respectarea unor cerințe, cum ar fi: standardele de calitate certificate, standardele de mediu și dezvoltare durabilă, cerințe legate de condiții de muncă și protecție socială, politici concurențiale”.

„În acest sens, participarea operatorilor din statele terțe extracomunitare la procedurile de achiziții publice, în special în domeniul transporturilor, precum și în alte domenii strategice, cu impact asupra dezvoltării economice și sociale durabile a țării, poate periclita decisiv marile investiții publice din România”, arată ordonanța de urgență.

Executivul apreciază că investiții în valoare de aproximativ 20 de miliarde de euro doar din domeniul transporturilor pot fi grav afectate de întârzierea intrării în vigoare a prevederilor acestei ordonanțe.

Ordonanța de urgență mai poate fi atacată în prezent la Curtea Constituțională de către Avocatul Poporului Renate Weber. Ea va merge de asemenea în Parlament, unde legea de adoptare a ordonanței poate veni cu modificări.

Cele mai importante licitaţii unde concurează în prezent şi firme din China sunt A1 Sibiu – Piteşti, Drumul Expres Craiova – Piteşti A0 Bucureşti Nord, Magistrala M6 – prima secţiune spre Otopeni şi achiziţia de trenuri electrice noi la ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară).

Centura Zalău, singurul șantier chinezesc din România

În prezent, există o singură lucrare de infrastructură gestionată de o companie chinezească. Este vorba de centura Zalău, al cărei constructor este compania Sinohydro care vroia să modernizeze şi Centura Bucureşti. Autorizaţia de Construire a fost semnată vineri, 26 martie 2021.

Compania a câştigat contractul în 2020 pentru o valoare de 185 de milioane lei. În acest contract, componenta financiară a avut un punctaj de 60 de puncte, iar oferta tehnică 40 de puncte. Proiectul include cinci viaducte şi două poduri. Varianta Zalău are o lungime de 5,5 kilometri şi asigură legătura între DN 1 F (Cluj Napoca – Zalău – Satu Mare) şi Drumul Judeţean 191 C, termenul de execuţie fiind de 24 de luni cu 7 ani termen de garanţie.

Compania din China va asigura managementul pe şantier şi utilajele specializate, în timp ce forţa de muncă vine din plan local. De asemenea, şi unele utilaje vor fi închiriate din ţară. Şi pe şantierele Autostrăzii A 0 Bucureşti Sud, unde lucrează un antreprenor din Turcia, forţa de muncă şi utilajele sunt asigurate prin firme din ţară.

sursa foto: Facebook/ FMI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *