OpenAI: 5 etape prin care inteligența artificială va putea conduce marile companii 

chatgpt, inteligenta artificiala, openAI, tehnologie, viitor, chatbot Sursa foto: Unsplash / Levart Photographer

La începutul acestei luni, Bloomberg a raportat că OpenAI a definit cinci etape distincte de inovare în AI, de la chatbots rudimentari la sisteme avansate capabile să facă munca unei întregi organizații. Aceste etape ar putea informa planurile viitoare ale OpenAI, pe măsură ce se îndreaptă spre obiectivul său final de a construi inteligența generală artificială o inteligență artificială suficient de capabilă să efectueze aceleași activități ca un om, scrie publicația INC.com.

Potrivit raportului Bloomberg, liderii OpenAI au împărtășit angajaților următoarele cinci etape la nivel intern, la începutul lunii iulie, în timpul unei reuniuni a tuturor angajaților:

Etapa 1: „Chatbots, AI cu limbaj conversațional”

Etapa 2: „Raționament, rezolvarea problemelor la nivel uman”

Etapa 3: „Agenți, sisteme care pot întreprinde acțiuni”

Etapa 4: „Inovatori, AI care pot ajuta la invenții”

Etapa 5: „Organizații, AI care pot face munca unei organizații”

La 23 iulie, compania a postat pe scurt despre acest subiect pe X: „Dezvoltăm niveluri care să ne ajute pe noi și pe părțile interesate să clasificăm și să urmărim progresul AI. Aceasta este o lucrare în curs de desfășurare și vom împărtăși mai multe în curând.”

Olivier Toubia, Glaubinger Professor of Business la Columbia Business School, consideră că cei cinci pași seamănă mai mult cu un plan de a face lucrătorii umani inutili.

Touba a detaliat ce trebuie să știe antreprenorii despre cele cinci etape ale OpenAI:  

Etapa 1: Chatbots 

Bloomberg a raportat că OpenAI le-a spus angajaților că în prezent compania se află încă în prima etapă, denumită Chatbots. Această etapă este cel mai bine exemplificată de propriul ChatGPT al OpenAI, care a șocat lumea cu capacitatea sa de a conversa în limbaj natural atunci când a fost lansat la sfârșitul anului 2022. Potrivit lui Toubia, multe organizații folosesc chatboții pentru a-și spori productivitatea internă, în timp ce altele folosesc tehnologia pentru a alimenta roboții de servicii pentru clienți orientați spre exterior. 

Deși aceste chatbots pot părea la prima vedere de o inteligență supraomenească, ele sunt mai degrabă vorbitori decât operatori. Chatboții vor inventa și vor prezenta adesea informații false cu deplină încredere și, cu excepția cazului în care au fost configurați pentru a prelua informații din centrul de date al unei întreprinderi, aceștia nu au prea multă utilitate comercială.

Etapa 2: Raționamente 

OpenAI a declarat angajaților că este aproape de a crea modele AI care ar putea fi clasificate în cea de-a doua etapă a sa: Raționamente. Acestea sunt sisteme „care pot face sarcini de bază de rezolvare a problemelor la fel de bine ca un om cu doctorat care nu are acces la niciun instrument”.

Săptămâna trecută, Reuters a raportat că OpenAI lucrează în prezent la un nou model AI de „raționament”, cu numele de cod Strawberry, care va putea planifica în avans și rezolva probleme dificile. Reuters a scris că liderii din domeniul inteligenței artificiale cred că, prin îmbunătățirea raționamentului, modelele lor vor fi capabile să se ocupe de o mare varietate de sarcini, „de la realizarea unor descoperiri științifice majore la planificarea și construirea de noi aplicații software”. 

Etapa 3: Agenții 

OpenAI nu crede că inovația în domeniul inteligenței artificiale a ajuns la stadiul de „agent”, pe care îl numește „sisteme care pot lua decizii în numele unui utilizator”. În afara OpenAI, s-a vorbit mult despre valoarea potențială a lucrătorilor digitali care pot funcționa în mod autonom, dar puține companii au îmbrățișat din toată inima conceptul de agenți AI. Lattice, un popular furnizor de software pentru resurse umane, a anunțat recent că intenționează să integreze agenții AI direct în organigrama unei companii, dar a renunțat la idee în urma reacțiilor negative din mediul online. 

„Din câte am înțeles”, spune Toubia, agenții AI «v-ar putea înlocui pentru câteva zile atunci când plecați în vacanță». Un astfel de agent ar acționa ca un înlocuitor al angajaților aflați în concediu, preluând sarcinile, îndeplinind sarcini simple și ținându-i pe cei aflați în concediu la curent cu ceea ce s-a întâmplat în timp ce ei erau plecați.

Etapa 4: Inovatori 

Potrivit Bloomberg, Innovators se referă la „AI care poate inventa lucruri”. Într-un fel, spune Toubia, inovatorii AI sunt deja aici. Ei ajută oamenii să genereze idei, să scrie coduri și să creeze artă. 

„Cu puțină îndrumare”, spune el, «puteți face ChatGPT să vină cu idei pentru o nouă aplicație sau un nou produs digital și apoi să creeze cod și materiale promoționale». 

Din acest motiv, Toubia prezice că „inovatorii”, așa cum sunt definiți de OpenAI, vor lua în principal forma unor sisteme AI dezvoltate special pentru a ajuta la prototiparea, construirea și fabricarea produselor fizice.  

Etapa 5: Organizații 

În etapa finală propusă de OpenAI pentru inovarea inteligenței artificiale, sistemele AI vor deveni suficient de avansate și de inteligente pentru a face munca unei întregi organizații. Toubia spune că acest lucru ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru manageri, care s-ar putea să se fi considerat până acum la adăpost de înlocuirea de către AI, adăugând că până și fondatorii unei companii ar putea fi considerați dispensabili dacă sistemele constată că aceștia stau în calea eficienței reale.