DP World, operator portuar cu o prezență globală controlat de familia conducătoare din regatul Emiratelor Arabe Unite, va inaugura la jumătatea lunii mai un nou terminal construit în Portul Constanța, a anunțat joi ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.
Ministrul a avut discuţii, joi la Abu Dahbi, despre extinderea parteneriatului dintre România şi Emiratele Arabe Unite.
„La jumătatea lunii mai, vom inaugura noul terminal RO-RO (roll-on/roll-off), un proiect comun dezvoltat de compania portuară din Dubai (DP World) cu Administraţia Portului Constanţa, în baza memorandumului semnat autorităţile române şi emirateze”, a anunţat el.
„Am discutat astăzi, la Abu Dhabi, despre extinderea parteneriatului dintre România şi Emiratele Arabe Unite. Propunerile noastre au vizat în special sectoarele aerian, rutier şi feroviar. Mai exact, România îşi doreşte expertiză şi finanţare pentru o serie de proiecte de interes internaţional. Astfel, le-am transmis oficialilor emiratezi şi reprezentanţilor companiilor din EAU că avem deja primele rezultate ale cooperării dintre România şi Emiratele Arabe Unite”, a scris Sorin Grindeanu, joi pe Facebook.
El a mai spus că, la jumătatea lunii mai, „vom inaugura noul terminal RO-RO (roll-on/roll-off), un proiect comun dezvoltat de compania portuară din Dubai (DP World) cu Administraţia Portului Constanţa, în baza memorandumului semnat autorităţile române şi emirateze”.
„Avem în vedere continuarea acestei colaborări cu EAU şi pe alte proiecte. În acest sens, suntem interesaţi de dezvoltarea Molurilor III S şi IV S din Portul Constanţa, digitalizarea Portului, modernizarea reţelei feroviare din cadrul acestuia, dar şi realizarea unor zone de conectivitate multi-modală pentru transportul de mărfuri (naval-feroviar)”, a mai precizat ministrul Transporturilor.
DP World a planificat să investească 75 de milioane de dolari (fonduri proprii şi granturi europene) în terminalul RORO (Roll-On, Roll-Off – modul de încărcare/descărcare al navei) şi un terminal de project cargo din Portul Constanța.
’’Terminalul RORO va avea o suprafaţă de 7 hectare, cel cargo de 4,4 hectare, iar investiţia va include şi o clădire de birouri cu spaţii dedicate autorităţilor de control. Capacitatea va fi de 400 de sloturi de parcare camioane, cu volume anuale de 45.000 de unităţi în prima fază, până la 80.000 de unităţi pe an în faza a doua. Estimăm finalizarea proiectului în perioada iulie-septembrie 2023 şi începerea operaţiunilor în prima jumătate a anului viitor’’, au declarat oficialii DP World Constanţa.
În terminalul RORO (Roll-On, Roll-Off) camioanele şi semiremorcile intră şi ies pe roţi în navă. În cazul semiremorcilor sunt folosite capete tractor care se cuplează la remorcă şi o tractează în/din navă. Operaţiunile RORO sunt privite ca fiind printre cele mai puţin costisitoare din perspectiva clientului final, pentru că nu implică folosirea echipamentelor de manipulare. Pentru aceste operaţiuni nu este nevoie de macarale, ci doar de capete tractor care să încarce/descarce semiremorcile în/din navă, potrivit DP World.
„Marea Neagră a rămas ultima mare din Europa în care transportul de tip RORO nu s-a dezvoltat încă, o posibilă cauză fiind lipsa unui terminal RORO dedicat în cel mai mare port al Mării Negre, portul Constanţa. Odată cu dezvoltarea acestui terminal există premisele ca el să evolueze într-un hub al transportului RORO în Marea Neagră, prin dezvoltarea unor rute către Turcia, în primă fază şi Georgia, într-o a doua fază”, au mai spus oficialii DP World Constanţa.
Terminalul cargo este conceput pentru încărcarea/descărcarea mărfurilor agabaritice, care au volum şi greutate mari. Spre deosebire de celelalte terminale portuare (containere, mărfuri generale, cereale, RORO etc.) care manipulează mărfuri omogene din punctul de vedere al formei şi greutăţii, terminalele project cargo manipulează mărfuri neomogene, cu forme, volume şi greutăţi variate.
„Terminalul pe care îl avem în construcţie va permite presiuni de până la 22/tone/mp, ceea ce este dublul celei mai puternice platforme existente în portul Constanţa, care permite până la 11 tone/mp. Este primul de acest fel din România, care va permite manipularea unor obiecte cu volume de până în 1.000 de tone. Totodată, investiţia va permite deschiderea portului Constanţa către segmente de clienţi noi, precum cei din industria petrolieră, off-shore sau industria energetică”, au transmis reprezentanţii DP World Constanţa. La capacitate maximă, terminalul DP World din Constanţa poate procesa 1.000.000 de containere pe an. DP World Constanţa şi-a prelungit contractul de concesiune cu Administraţia Porturilor Maritime Constanţa până în anul 2049.