Organizatorii Jocurilor Olimpice, presați să renunțe la sponsorizarea Coca-Cola, după aproape 100 de ani, din cauza problemelor de sănătate și de mediu

Coca-Cola Sursa foto: Pixabay

Doi experți în domeniul sănătății au cerut organizatorilor Jocurilor Olimpice să rupă legăturile cu principalul sponsor Coca-Cola, afirmând că actualul contract de sponsorizare pe bani mulți permite companiei americane să “spele sportiv” băuturi zaharoase nesănătoase, scrie Fortune.

Între timp, comitetul de organizare a Jocurilor Olimpice de la Paris a declarat  că își va atinge obiectivul de a reduce la jumătate plasticul de unică folosință în comparație cu Jocurile de la Londra din 2012, în ciuda faptului că sticlele de plastic de la Coca-Cola sunt utilizate pe scară largă la acest eveniment sportiv.

Evenimentele de la Jocurile de la Paris au fost presărate cu publicitate pentru omniprezentele băuturi carbogazoase ale Coca-Cola, care sponsorizează Jocurile Olimpice din 1928.

Dar aceste băuturi zaharoase “oferă o valoare nutritivă mică sau deloc” și promovarea unor astfel de produse nesănătoase nu are ce căuta în sport, potrivit lui Trish Cotter și Sandra Mullin de la grupul global pentru sănătate Vital Strategies.

Băuturile zaharoase sunt un “motor-cheie” al unei serii de probleme grave de sănătate care afectează oamenii din întreaga lume, inclusiv obezitatea, diabetul, hipertensiunea arterială și bolile de inimă, au scris cele două într-un comentariu publicat în revista BMJ Global Health.

Produsele Coca-Cola contribuie, de asemenea, la poluarea globală cu plastic, la emisiile de gaze cu efect de seră și utilizează o cantitate uriașă de apă, au adăugat ei.

“Prin continuarea asocierii sale cu Coca-Cola, mișcarea olimpică riscă să fie complice la intensificarea unei epidemii globale de nutriție deficitară, degradare a mediului și schimbări climatice”, au scris autorii.

“Este timpul ca CIO (Comitetul Internațional Olimpic) să rupă legăturile cu Coca-Cola în interesul sportivilor, spectatorilor și al planetei”.

Coca-Cola nu a răspuns la o cerere de comentarii adresată de publicația citată.

Personalul olimpic a fost, de asemenea, văzut golind sticle de plastic în pahare reutilizabile – o practică despre care unii spun că contravine promisiunii Jocurilor de a fi cele mai ecologice din istorie.

Compania Coca-Cola a declarat în mai că aproape 10 din cele 18 milioane de băuturi răcoritoare – “mai mult de jumătate” din toate cele servite spectatorilor – vor fi “fără plastic de unică folosință”.

Însă compania americană a declarat că a fost nevoită să folosească plastic din cauza “constrângerilor tehnice și logistice”, în ciuda faptului că Parisul a interzis spectatorilor să aducă recipiente de unică folosință la locurile de desfășurare a Jocurilor.

De exemplu, la locul de desfășurare a probelor de înot, sticlele de sticlă erau golite în pahare roșii și albe, după cum a observat un jurnalist AFP.

În timp ce 700 de fântâni de băut au fost instalate în cadrul competiției, sticlele de plastic sunt utilizate în cazul în care alternativele din sticlă nu sunt o opțiune, a declarat Georgina Grenon, șeful dezvoltării durabile pentru Jocurile de la Paris.

Într-un comunicat de presă emis vineri, Coca-Cola a declarat că trebuie să se adapteze fiecărei locații și să găsească “cele mai bune condiții pentru siguranța și calitatea alimentelor”, având în vedere constrângerile tehnice și logistice, inclusiv aprovizionarea cu apă și electricitate și spațiul de depozitare.

Cu toate acestea, conform comitetului de organizare, Jocurile de la Paris din acest an ar trebui să reducă utilizarea plasticului în comparație cu Jocurile de la Londra din 2012.

“În estimările noastre cu privire la ceea ce va fi servit… credem că vom atinge această reducere de 50 % a plasticului de unică folosință”, a declarat Grenon.

Sticlele turnate în pahare nu vor conta pentru acest obiectiv, a adăugat ea.

Organizația de protecție a mediului France Nature Environment (FNE) a criticat firma pentru “poluarea nejustificată cu plastic”, adăugând vineri că societatea americană a meritat “medalia de aur pentru greenwashing” în timpul Jocurilor Olimpice.

În 2020, Coca-Cola a semnat un acord comun în valoare de 3 miliarde de dolari pentru a-și extinde sponsorizarea Jocurilor Olimpice.

Parteneriatul va dura cel puțin până în 2032.

În 2022, cele mai recente date disponibile, Coca-Cola, care este unul dintre cei mai mari producători de materiale plastice din lume, a fabricat 134 de miliarde de sticle de plastic.

Gigantul băuturilor și-a stabilit ca obiectiv ca toate sticlele sale să fie fabricate din plastic reciclat integral până în 2030.

Dintre cele care umplu în prezent coșurile de gunoi la Jocurile de la Paris, Coca-Cola a declarat că aproximativ 6,2 milioane vor fi din această formă, cunoscută sub denumirea de plastic PET.

Cotter și Mullin de la Vital Strategies au remarcat că anul trecut Coca-Cola a avut mai multe sponsorizări sportive decât orice altă marcă, inclusiv companii de îmbrăcăminte sport precum Nike.

“Această strategie culminează cu o oportunitate de medalie de aur de a “spăla sportiv” un produs nesănătos”, au scris ei.

Organizația Mondială a Sănătății a cerut țărilor să taxeze băuturile îndulcite cu zahăr.

O petiție lansată înaintea Jocurilor, intitulată “Kick Big Soda Out of Sport”, a strâns peste 109 000 de semnături și a fost susținută de o serie de organizații de sănătate publică, inclusiv Federația Mondială a Obezității.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: