Conducătorii auto care dețin permis categoria B (autoturisme) se pot înscrie la școala de șoferi pentru camioane chiar de la vârsta de 18 ani și de la 21 de ani pentru categoria D (microbuze și autocare). Joi, 2 februarie, a intrat în vigoare modificarea Codului Rutier prin care Ministerul de Interne a scăzut limitele de vârstă pentru obținerea permiselor de conducere pentru șoferii profesioniști, de la 21 de ani (anterior) la 18 ani pentru camioane, respectiv de la 24 de ani la 21 de ani pentru transport de persoane peste 9 locuri, microbuze și autocare.
În decembrie 2022, Camera Deputaților în calitate de for decizional a aprobat Proiectul de Lege prin care scade limita de vârstă la categoriile C și D, iar președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea.
Astfel, conducătorii auto care dețin permis categoria B (minimum 18 ani) se pot înscrie la școala de șoferi pentru obținerea permisului categoria C, iar după pregătirea teoretică și practică (durează minimum 2-3 luni) pot susține examenul, iar după promovarea examenului urmează atestatul profesional de la Autoritatea Rutieră Română (ARR). Fără acest atestat profesional (examen teoretic și practic) de la ARR, deținătorul unui permis categoriile C sau D nu poate face transport efectiv de mărfuri sau persoane. MAI și Ministerul Transporturilor urmează să emită un ordin comun de ministru pentru a armoniza Codul Rutier cu noile prevederi intrate în vigoare și cu legislația aplicabilă transportatorilor de mărfuri și persoane.
Scăderea limitei de vârstă pentru șoferii profesioniști are la bază o Directivă Europeană, iar transportatorii rutieri au susținut Legea invocând deficitul de conducători auto de pe piață. UNTRR precizează că România are un deficit de peste 70.000 de conducători auto profesioniști și subliniază că, până la 21 de ani, conducătorii de camioane nu pot ieși din România.
„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR salută decizia Parlamentului României de a adopta Legea care permite tinerilor să obțină permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani. România devine astfel al 18 stat european care stabilește vârsta minimă de 18 ani pentru conducătorii auto profesioniști de camioane conform prevederilor legislației europene, aplicate de mult timp în Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franța, Grecia, Croația, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie. Urmare solicitărilor repetate inițiate de UNTRR încă din 2015 și adresate Guvernului și Parlamentului României, plenul Camerei Deputaților din 13.12.2022 a votat cu 275 voturi pentru și 1 vot abținere adoptarea Legii pentru modificarea și completarea Codului Rutier – respectiv a OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice care permite tinerilor de 18 ani posesori de permis de conducere categoria B să obțină și permisul pentru categoriile C și CE. Prin acest vot, România transpune prevederile DIRECTIVEI nr. 645/2018 prin care tinerii pot obține permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani. Chiar dacă vine cu întârziere, această lege poate să ajute în următorii ani atât industria transporturilor rutiere cât și economia națională. În perspectiva adoptării generale la nivel european a vârstei de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere categoria C și CE care le va permite tinerilor să conducă camioane și în trafic internațional, România va avea deja pregătită industria și forță de muncă calificată pentru această activitate. UNTRR solicită Președintelui României promulgarea urgentă a legii adoptate de Parlament, pentru a permite tinerilor să obțină permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani, in acest fel răspunzând nevoilor industriei de transporturilor rutiere de a angaja conducători auto profesioniști și oferind oportunități de angajare în România pentru tinerii aflați în căutarea unui loc de muncă bine plătit”, a transmis UNTRR.
Pe de altă parte, scăderea limitei de vârstă pentru șoferii profesioniști ridică și o problemă majoră de siguranță rutieră în țara cu cele mai multe persoane decedate în accidente de circulației, cu cea mai slab dezvoltată rețea de autostrăzi/ drumuri expres, dar și cu mari carențe de educație rutieră, inclusiv permise de conducere pentru analfabeți (detalii aici).