Permis pentru camioane de la 18 ani: A intrat în vigoare modificarea Codului Rutier. MAI a scăzut vârsta minimă de la 21 la 18 ani pentru categoria camioane și de la 24 la 21 de ani pentru autocare / Cum se asigură statul că un tânăr de 18 ani este pregătit să conducă un camion de 40 de tone

transportator, camion, sofer, trafic, masini Sursa foto: Pixabay

Conducătorii auto care dețin permis categoria B (autoturisme) se pot înscrie la școala de șoferi pentru camioane chiar de la vârsta de 18 ani și de la 21 de ani pentru categoria D (microbuze și autocare). Joi, 2 februarie, a intrat în vigoare modificarea Codului Rutier prin care Ministerul de Interne a scăzut limitele de vârstă pentru obținerea permiselor de conducere pentru șoferii profesioniști, de la 21 de ani (anterior) la 18 ani pentru camioane, respectiv de la 24 de ani la 21 de ani pentru transport de persoane peste 9 locuri, microbuze și autocare.

În decembrie 2022, Camera Deputaților în calitate de for decizional a aprobat Proiectul de Lege prin care scade limita de vârstă la categoriile C și D, iar președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea.

Astfel, conducătorii auto care dețin permis categoria B (minimum 18 ani) se pot înscrie la școala de șoferi pentru obținerea permisului categoria C, iar după pregătirea teoretică și practică (durează minimum 2-3 luni) pot susține examenul, iar după promovarea examenului urmează atestatul profesional de la Autoritatea Rutieră Română (ARR). Fără acest atestat profesional (examen teoretic și practic) de la ARR, deținătorul unui permis categoriile C sau D nu poate face transport efectiv de mărfuri sau persoane. MAI și Ministerul Transporturilor urmează să emită un ordin comun de ministru pentru a armoniza Codul Rutier cu noile prevederi intrate în vigoare și cu legislația aplicabilă transportatorilor de mărfuri și persoane.

Analize Economedia

Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu
calculator, job, grafice
automotive foto 2

Scăderea limitei de vârstă pentru șoferii profesioniști are la bază o Directivă Europeană, iar transportatorii rutieri au susținut Legea invocând deficitul de conducători auto de pe piață. UNTRR precizează că România are un deficit de peste 70.000 de conducători auto profesioniști și subliniază că, până la 21 de ani, conducătorii de camioane nu pot ieși din România.

„Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR salută decizia Parlamentului României de a adopta Legea care permite tinerilor să obțină permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani. România devine astfel al 18 stat european care stabilește vârsta minimă de 18 ani pentru conducătorii auto profesioniști de camioane conform prevederilor legislației europene, aplicate de mult timp în Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franța, Grecia, Croația, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Marea Britanie. Urmare solicitărilor repetate inițiate de UNTRR încă din 2015 și adresate Guvernului și Parlamentului României, plenul Camerei Deputaților din 13.12.2022 a votat cu 275 voturi pentru și 1 vot abținere adoptarea Legii pentru modificarea și completarea Codului Rutier – respectiv a OUG nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice care permite tinerilor de 18 ani posesori de permis de conducere categoria B să obțină și permisul pentru categoriile C și CE. Prin acest vot, România transpune prevederile DIRECTIVEI nr. 645/2018 prin care tinerii pot obține permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani. Chiar dacă vine cu întârziere, această lege poate să ajute în următorii ani atât industria transporturilor rutiere cât și economia națională. În perspectiva adoptării generale la nivel european a vârstei de 18 ani pentru obținerea permisului de conducere categoria C și CE care le va permite tinerilor să conducă camioane și în trafic internațional, România va avea deja pregătită industria și forță de muncă calificată pentru această activitate. UNTRR solicită Președintelui României promulgarea urgentă a legii adoptate de Parlament, pentru a permite tinerilor să obțină permisul de conducere pentru categoriile C și CE la vârsta de 18 ani, in acest fel răspunzând nevoilor industriei de transporturilor rutiere de a angaja conducători auto profesioniști și oferind oportunități de angajare în România pentru tinerii aflați în căutarea unui loc de muncă bine plătit”, a transmis UNTRR.

Pe de altă parte, scăderea limitei de vârstă pentru șoferii profesioniști ridică și o problemă majoră de siguranță rutieră în țara cu cele mai multe persoane decedate în accidente de circulației, cu cea mai slab dezvoltată rețea de autostrăzi/ drumuri expres, dar și cu mari carențe de educație rutieră, inclusiv permise de conducere pentru analfabeți (detalii aici). 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Cum se asigură Statul că un tânăr de 18 ani este pregătit să conducă un autocar cu 40 de oameni?
    Cu un şoferaş cu experienta Zero?
    10% din numărul de victime înregistrate anual in Ro sunt din autocare, microbuze!
    20% din nr de accidente auto sunt produse de Tiruri!
    😫😫
    Cum de s-a ajuns la situația de s-a legiferate omor cu premeditare de Parlament&co?
    Chiar nu ataca nimeni aceasta lege criminală?
    😵

  2. Legea asta nu rezolvă deloc problema !!! Meseria de șofer profesionist nu mai e atractivă pentru că soferul este angajat cu salariul minim, iar diferența e la negru, sunt presați de patroni să nu respecte timpii de conducere și de pauză, sunt forțați să încarce peste sarcină, să circule in special pe timp de noapte fara a li se acorda sporul cuvenit, iar unele dintre mașini au o stare tehnică precară și ar mai fi. Toate aceste probleme nu numai că sunt ignorate de organele de control, sunt chiar ocrotite ! Așadar aici e problema lipsei de șoferi .

  3. Parca era vorba sa reducem nr mortilor in urma accidentelor rutiere,dar cu asa masuri legislative,nici o sansa.

  4. Sa vezi de acum carnagiu pe șosele…. Inconștienți cu legea asta,carne de tun,cum se zice,că oricum pe ei nu îi interesează ce se întâmplă cu poporul român,își văd doar interesele că din totdeauna.Un sfat pentru tineri, FRAȚILOR,nu se mai merită făcută meseria asta!!!!E cumplit,credeti-ma…

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.